Gå til indhold
Sundhedsadministrativ koordinator

Sundhedsadministrativ koordinator

Som sundhedsadministrativ koordinator skaber du struktur og overblik i borgernes møde med sundhedsvæsenet

Fakta

Varighed

2,5 år

Studiestart

Sommer og vinter

Praktik

28 uger

Ledige standby-pladser

Om uddannelsen

Med uddannelsen til sundhedsadministrativ koordinator bliver du en administrativ nøglemedarbejder i sundhedsvæsenet.

Der er stor efterspørgsel efter sundhedsadministrative koordinatorer på arbejdsmarkedet, både på det kommunale område og på hospitaler landet over.

Som sundhedsadministrativ koordinator er du den første person, borgeren møder i telefonen, på sygehuset eller hos lægen. Det er dig, der hjælper og guider patienten videre til yderligere behandling og formidler vigtige informationer.

Du spiller en nøglerolle i at sikre, at de nødvendige informationer er sat i system og til at forstå, så behandlingsforløbet bliver bedst muligt for patienten, de pårørende og for de sundhedsprofessionelle, som behandler patienten.

Som studerende på Københavns Professionshøjskole har vi fokus på at danne bedst mulige rammer for jer, både på uddannelsen og sammen med andre uddannelser. Det er dine fremtidige kollegaer, som du vil møde gennem studiet, og det er derfor vigtigt for os at skabe et godt fællesskab på tværs.

På uddannelsen kommer du ud i to praktikforløb, hvor du får lov til at øve dig og koble undervisningen til praksis.

Du vil på uddannelsen desuden opnå nye kompetencer og viden inden for f.eks. kommunikation og administration, og du klædes på til at blive nøglemedarbejder i sundhedsvæsenet gennem praksisnære cases i undervisningen og praktikforløbene.

Undervisningen foregår gennem holdundervisning, hvor du følger det samme hold gennem hele uddannelsen. På denne måde bliver du fra start af en del et større studiefællesskab. Du vil have fagene sundhedsadministration og koordinering, kommunikation, jura, sundhed og sygdom samt teknologi og data.

Livet som studerende på KP

Et studieliv på Københavns Professionshøjskole tilbyder både faglige og sociale fællesskaber via foreninger, studiecaféer og studenterråd, hvor du som studerende kan være med til at udvikle uddannelserne og uddannelsesmiljøet.

På KP er det vigtigt for os at skabe gode rammer, så du som studerende har tid til studiet, samtidig med du har tid til familieliv og studiejob ved siden af. Det har vi for øje f.eks. i forhold til læsemængden og når vi lægger skemaer.

Du vil få tilhørsforhold til Campus Tagensvej 86 på Nørrebro i København, hvor vi deler adresse med uddannelserne administrationsbachelor, professionsbachelor i skat og sygeplejerske.

På campus er der mulighed for at lave studiegruppeaktiviteter og forberedelse i vores studieområder og på vores bibliotek.

Fra lægesekretær til sundhedsadministrativ koordinator

Uddannelsen til sundhedsadministrativ koordinator erstatter den tidligere lægesekretæruddannelse.

Adgangskrav

For at søge ind på uddannelsen til sundhedsadministrativ koordinator, skal du opfylde følgende specifikke adgangskrav, som gælder for alle ansøgere med en gymnasial eksamen. De specifikke adgangskrav skal være bestået inden studiestart:

  • Virksomhedsøkonomi C eller Erhvervsøkonomi C eller Matematik C
  • Engelsk C

Mangler du ét eller flere af disse fag, har du mulighed for at supplere. Læs mere om betinget optagelse og suppleringsfag.

Vi forbeholder os ret til ikke at oprette hold i tilfælde af for få ansøgere.

I kvote 1 vurderes du udelukkende på baggrund af gennemsnittet fra din adgangsgivende eksamen.

For at søge ind via kvote 1 skal du have bestået en dansk gymnasial eksamen (STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF) og opfylde de specifikke adgangskrav til uddannelsen.

Er dit gennemsnit på din adgangsgivende eksamen lavere end adgangskvotienten – eller kender du endnu ikke dit gennemsnit – skal du søge ind via kvote 2 inden den 15. marts kl. 12.00.

Hvis du har bestået flere adgangsgivende eksaminer, kan du kun blive optaget på baggrund af din første adgangsgivende eksamen. Du kan ikke forbedre din eksamenskvotient ved at tage enkeltfag.

Ansøgningsfristen for kvote 1 er den 5. juli kl. 12.00.

Du skal søge i kvote 2, hvis du har ét af følgende adgangsgrundlag:

Relevant erhvervsuddannelse

  • Generel kontoruddannelse
  • kontoruddannelse (med specialer)
  • Social- og sundhedsassistent

Ingen specifikke adgangskrav.

Anden erhvervsuddannelse af mindst 3 års varighed

Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten erhvervsøkonomi C eller matematik C eller virksomhedsøkonomi C.

Gymnasial eksamen

Hvis du har en gymnasial eksamen (STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF) og er i tvivl om dit gennemsnit er højt nok til optagelse i kvote 1, skal du søge ind via kvote 2.

Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten erhvervsøkonomi C eller matematik C eller virksomhedsøkonomi C.

Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen

Er du statsborger i et land uden for EU/EØS, eller har en udenlandsk adgangsgivende eksamen, er der særlige forhold du skal være opmærksom på.

Læs mere om reglerne for optagelse med udenlandsk adgangsgivende eksamen og sprogkrav.

Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten erhvervsøkonomi C eller matematik C eller virksomhedsøkonomi C.

Ingen adgangsgivende eksamen

Har du ikke en adgangsgivende eksamen, kan du få foretaget en Individuel kompetencevurdering (IKV). Her vil du blive vurderet på, om din samlede viden og dine kompetencer kan sidestilles med en adgangsgivende eksamen, som kan gøre dig optagelsesberettiget.

Bemærk, at du skal opfylde de specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten erhvervsøkonomi C eller matematik C eller virksomhedsøkonomi C.

Kvote 2 – andre vurderingskriterier

Søger du ind i kvote 2, vil du ud over dit adgangsgrundlag blive vurderet på følgende kvalifikationer:

  • Relevant erhvervserfaring
  • Andet uddannelsesforløb dansk eller udenlandsk
  • Samfundsmæssigt engagement (frivilligt arbejde)
  • Udlandsophold
  • Højskoleophold
  • Motiveret ansøgning

Du skal indsende ekstra dokumentation, hvis du ikke har bestået faget på et højere niveau. Er du dumpet i et af de specifikke fag på et højere niveau, skal du bede din skole/gymnasium om en underskrevet dokumentation på, at du har gennemført og bestået det forudgående niveau.

Hvis skolen ikke kan eller vil udstede en sådan dokumentation, så vil du være nødt til at tage et suppleringskursus i det krævede fag.

Du skal uploade dokumentationen sammen med dit eksamensbevis, når du søger ind via optagelse.dk.

Sådan søger du

Når du søger ind på uddannelsen, skal du huske følgende:

  1. Undersøg om du opfylder alle adgangskrav for uddannelsen (kvote 1 og kvote 2), herunder de eventuelle specifikke krav.
  2. Sammenlign adgangskvotienten fra sidste år med din egen – overvej om du skal søge ind via kvote 1 eller kvote 2.
  3. Tjek ansøgningsfrister
  4. Få styr på, hvad du skal vedhæfte af dokumentation
  5. Overvej om du bør søge en standby-plads
  6. Ansøg om optagelse på www.optagelse.dk – du skal bruge dit MitID til at logge ind*. Bemærk at det er de samme ansøgningsfrister, uanset om du søger studiestart til sommer eller vinter.
  7. Du får svar på din ansøgning d. 28. juli

*Hvis du som udenlandsk ansøger søger uden MitID, skal du inden ansøgningsfristen d. 15. marts sende din underskriftside fra optagelse.dk til os på e-mail: optagelse@kp.dk

Hvis du har søgt om optagelse på en eller flere af Københavns Professionshøjskoles uddannelser, har du løbende mulighed for at se en status på din ansøgning på nemStudie.dk. Meddelelser som fx rykkerskrivelser og afgørelser vil fremgå på nemStudie.dk.

NemStudie.dk – Spørgsmål og svar

Her kan du få vigtig information og svar om nemstudie.dk

Hvordan logger jeg på nemStudie?

Har du MitID, skal du bruge det til log-in. Hvis du fx er udenlandsk ansøger eller har du ikke MitID, skal du logge dig på med din e-mailadresse.

Kan jeg ansøge via min mobiltelefon eller tablet?

Nej, du kan ikke søge via din mobiltelefon eller tablet. Du skal bruge en computer. Brug Google Chrome som browser.

Hvordan ændrer jeg i min profil?

Når du har været logget på nemStudie første gang og din profil er oprettet, så kan du efterfølgende alene rette i din mailadresse og telefonnummer.

Hvordan kan jeg følge status på min ansøgning?

Du får en advisering pr. mail, når der er en ny besked i nemStudie vedrørende din ansøgning (husk også at kigge i dit spamfilter).

Du kan læse beskeden i nemStudie. Hvis du bliver bedt om dokumentation ifm. din ansøgning, fx dit eksamensbevis, skal du også gøre det i nemStudie.

Hvordan kan jeg kommunikere med KP om min ansøgning?

Du kan kontakte KP optagelse på mail: optagelse@kp.dk

Jeg har ikke mulighed for at indscanne mine bilag – hvad gør jeg?

Du kan tage et tydeligt foto med din mobiltelefon og indsende som bilag til din ansøgning.

Hvordan ved jeg om min ansøgning har mangler?

Du får en advisering pr. mail, hvis KP efterlyser dokumentation (husk også at kigge i dit spamfilter). Selve beskeden skal du læse i nemStudie.

Hvordan og hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Du får svar på din ansøgning i nemStudie. Hvornår du får svar, afhænger af, om du har søgt i ordinært optag på optagelse.dk eller ledige pladser på nemStudie.dk.

Læs mere om svartider på de relevante uddannelsessider på kp.dk.

Kan jeg søge om optagelse på flere uddannelser? Og hvordan gør jeg?

Du skal udfylde en ansøgning for hver uddannelse, du ønsker at søge.

Hvordan kan jeg annullere min ansøgning?

Har du søgt via optagelse.dk skal du annullere din ansøgning på optagelse.dk senest 5. juli kl.12.00.

Hvis du har søgt en ledig plads via nemStudie, kan du annullere din ansøgning på nemStudie ved at:

  1. Vælg menuen ’Ansøgninger’
  2. Vælg den relevante uddannelse
  3. Annuller din ansøgning, nederst på skærmbilledet. Der går nogle minutter fra du har indsendt din ansøgning, før det er muligt at annullere.

Du får svar på din ansøgning d. 28. juli. Svaret sendes til den e-mail, du har oplyst i din ansøgning.

Du vil kun få tilbudt én studieplads, når du har søgt via optagelse.dk. Hvis du ikke optages på en uddannelse, vil du modtage et afslagsbrev fra Den Koordinerede Tilmelding, som håndterer ansøgningerne.

Får du tilbudt en studieplads, skal du svare enten ja tak eller nej tak til pladsen på nemStudie.dk.

Hvis du ikke har fået tilbudt en studieplads, kan du se om der er ledige studiepladser.

Støtte og SPS

Har du en funktionsnedsættelse grundet en fysisk eller psykisk lidelse, der gør, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre din uddannelse, så kan du søge specialpædagogisk støtte (SPS). Det kan du bl.a. tale med vores studievejledning om.

Ledige standby-pladser, vinter 2025

Der er ledige standby-pladser til dig, der gerne vil stå på venteliste til vores vinterhold 2025.

En standby-plads er en ventelisteplads.

Hvis du får en standby-plads, vil der ske et af følgende:

  • Du bliver tilbudt en studieplads inden eller umiddelbart efter studiestart (op til 4 uger efter)
    eller
  • Du modtager et tilsagn, der garanterer dig en studieplads, hvis du søger optagelse på samme uddannelse 12 måneder efter (dvs. januar 2026).

Adgangskrav

Både ansøgere, der normalt søger kvote 1 og kvote 2, kan søge om en ledig standby-plads.

Se adgangskrav for uddannelsen.

Sådan søger du

Ansøg online via nemStudie.dk. Husk at vedhæfte dit eksamensbevis.
Vi modtager ikke ansøgninger pr. e-mail eller i papirform.

Her kan du få vigtig information og svar om nemstudie.dk

Hvordan logger jeg på nemStudie?

Har du MitID, skal du bruge det til log-in. Hvis du fx er udenlandsk ansøger eller har du ikke MitID, skal du logge dig på med din e-mailadresse.

Kan jeg ansøge via min mobiltelefon eller tablet?

Nej, du kan ikke søge via din mobiltelefon eller tablet. Du skal bruge en computer. Brug Google Chrome som browser.

Hvordan ændrer jeg i min profil?

Når du har været logget på nemStudie første gang og din profil er oprettet, så kan du efterfølgende alene rette i din mailadresse og telefonnummer.

Hvordan kan jeg følge status på min ansøgning?

Du får en advisering pr. mail, når der er en ny besked i nemStudie vedrørende din ansøgning (husk også at kigge i dit spamfilter). Du kan læse beskeden i nemStudie. Hvis du bliver bedt om dokumentation ifm. din ansøgning, fx dit eksamensbevis, skal du også gøre det i nemStudie.

Hvordan kan jeg kommunikere med KP om min ansøgning?

Du kan kontakte KP optagelse på mail: optagelse@kp.dk

Jeg har ikke mulighed for at indscanne mine bilag – hvad gør jeg?

Du kan tage et tydeligt foto med din mobiltelefon og indsende som bilag til din ansøgning.

Hvordan ved jeg om min ansøgning har mangler?

Du får en advisering pr. mail, hvis KP efterlyser dokumentation (husk også at kigge i dit spamfilter). Selve beskeden skal du læse i nemStudie.

Hvordan og hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Du får svar på din ansøgning i nemStudie. Hvornår du får svar, afhænger af, om du har søgt i ordinært optag på optagelse.dk eller ledige pladser på nemStudie.dk. Læs mere om svartider på de relevante uddannelsessider på kp.dk.

Kan jeg søge om optagelse på flere uddannelser? Og hvordan gør jeg?

Du skal udfylde en ansøgning for hver uddannelse, du ønsker at søge.

Hvordan kan jeg annullere min ansøgning?

Har du søgt via optagelse.dk skal du annullere din ansøgning på optagelse.dk senest 5. juli kl.12.00.

Hvis du har søgt en ledig plads via nemStudie, kan du annullere din ansøgning på nemStudie ved at:

  1. Vælg menuen ’Ansøgninger’
  2. Vælg den relevante uddannelse
  3. Annuller din ansøgning, nederst på skærmbilledet. Der går nogle minutter fra du har indsendt din ansøgning, før det er muligt at annullere.

Indhold og opbygning

Uddannelsen som sundhedsadministrativ koordinator er et fuldtidsstudium og tager i alt 2½ år, inklusiv et kort og et langt praktikforløb på i alt 28 uger. Uddannelsen består af fem semestre.

Undervisningen er tværfaglig og tager udgangspunkt i fagområderne jura, sundhed og sygdom, kommunikation samt teknologi og data, som dækker over konkrete færdigheder i at arbejde med styringssystemer og journalisering.

Ud over klasseundervisning og vejledning kommer du også til at deltage i forelæsninger og gruppearbejde. Du vil have skemafri studiedage, hvor du forbereder dig til undervisningen eller skriver opgave.

I studieaktivitetsmodellen (jpg) kan du se, hvordan uddannelsen som sundhedsadministrativ koordinator er sat sammen af forskellige studieaktiviteter.

Semesteroversigt

Vektorfigur over sundhedsadministratoruddannelsens opbygning og fordeling af obligatoriske moduler, praktik og afsluttende projekt

Semestre

Sundhedsadministration og koordinering 1

I faget ’Sundhedsadministration og koordinering 1’ vil du stifte bekendtskab med sundhedsvæsenets organisering og finansiering.

Sundhed og sygdom 1

Du lærer i faget ’Sundhed og sygdom 1’ om folkesundhed, sundhedsopfattelser, patient- og borgerinvolvering og sygdomspåvirkning af menneskers hverdagsliv.

Kommunikation 1

I faget ’Kommunikation 1’ introduceres du for grundlæggende begreber, faglig terminologi og redskaber inden for interpersonel kommunikation, med fokus på kommunikationen med patient/borger, pårørende og andre fagprofessionelle.

Praktik 1

Du vil gennem praktikken opnå kompetencerne til at kunne anvende styringssystemer, sundhedsdata og foretage registreringer og dataudtræk.

Sundhedsadministration og koordinering 2

I faget ’Sundhedsadministration og koordinering 2’ vil du komme til at beskæftige dig med ressourceoptimering, proces- og arbejdsgange og logistik og koordinering, og du vil herfra opnå viden om kvalitetssystemer og arbejdsgange.

Jura 1

I faget ’Jura 1’ introduceres først og fremmest den juridiske metode. Derefter dykker faget ned i de retlige rammer for medarbejdere i det offentlige sundhedsvæsen, herunder forvaltningsretten og databeskyttelse.

Sundhed og sygdom 2

Faget ’Sundhed og sygdom 2’ omhandler kroppens basale opbygning og funktion og har fokus på fysiske og psykiske folkesygdomme, samt dertil knyttede behandlings- og rehabiliteringsmuligheder.

Sundhedsadministration og koordinering 3

I faget ’Sundhedsadministration og koordinering 3’ lærer du at kunne anvende faglig viden om koordinering og sammenhænge på tværs af sundhedsvæsenet i relation til borger, patient og pårørende, samt i det tværprofessionelle og tværsektionelle samarbejde.

Kommunikation 2

I faget ’Kommunikation 2’ beskæftiger du dig med kommunikation i organisationer og konkrete kommunikationsteknikker til at fremme samarbejde og håndtere konflikter.

Jura 2

I faget ’Jura 2’ bygges videre på den opnåede viden fra Jura 1. Faget stiller skarpt på viden om patientens rettigheder og sundhedsprofessionelles pligter, herunder hvordan klager og tilsyn behandles i sundhedsvæsnet.

Teknologi og data 1

I faget ’teknologi og data 1’ beskæftiger du dig med digitale løsninger til at understøtte arbejdsgange i en sundhedsadministrativ praksis.

Praktik 2

I praktik 2 beskæftiger du dig med den administrative praksis i sundhedsvæsenet, herunder koordinerings- og planlægningsarbejdet i forbindelse med forløbskoordinering, kvalitetssikring og ressourceoptimering.

Sundhedsadministration og koordinering 4

I faget ’Sundhedsadministration og koordinering 4’ vil du komme til at beskæftige dig med forandrings- og innovationsprocesser lokalt og på tværs af institutioner og sektorer i sundhedssektoren.

Sundhed og sygdom 3

Faget ’Sundhed og sygdom 3’ omhandler samspillet mellem hverdagslivet med sygdom, behandlingsmuligheder og sundhedsvæsenets rolle i forhold til understøttelse af patienternes/borgernes sundhedskompetencer.

Teknologi og data 2

Faget ’Teknologi og data 2’ omhandler samspillet mellem teknologi, faglighed, opgaver og mennesker, samt de muligheder og udfordringer, som samspillet medfører.

Praktik

På uddannelsens 1. og 4. semester skal du i praktik i sammenlagt 28 uger. Praktikken finder typisk sted på hospitaler og i lægehuse og afsluttes med en praktikopgave. Målet med praktikken er at skabe sammenhæng mellem dine teoretiske og praktiske kundskaber.

Læs om studerende på uddannelsen

Jens Rainier Johannsen
Jens Rainier Johannsen

Hvad har motivationen været for at søge uddannelsen?

Jeg har faktisk kredset lidt om den varme grød i et par år, men gjorde først noget ved det her i år, da jeg søgte ind i foråret. Jeg er uddannet pædagog og har arbejdet en del år som pædagog. Men jeg har også arbejdet indenfor administration en længere årrække og indenfor kundeservice og medlemsservice.

Jeg så en mulighed for at kombinere de to ting: pædagogikken og kunde/patientforholdet, og det tænkte jeg var en rigtig god ide. Så da jeg fandt Sundhedsadministrativ Koordinatoruddannelsen, tænkte jeg det er lige det jeg skal.

Derfor var det også lidt af en åbenbaring og et håb om, at det bare skulle komme til at gå godt, fordi det så netop kunne være at forene to interesseområder jeg har.

Det andet aspekt i det var, at jeg har observeret, at vi har et meget skræntende sundhedsvæsen, som det ser ud lige nu. Hvor der er brug for rigtig meget arbejdskraft og omlægning og forhåbentlig sådan nogle som mig, med den uddannelse jeg er ved at tage, som kan tage fat og byde ind på forskellige områder, med at være med til at fremtidssikre sundhedsvæsenet. Så det er jo to fluer med et smæk.

Hvordan har du forberedt dig på uddannelsen?

For det første, ved at gennemlæse hjemmesiden for uddannelsen på KP.DK grundigt og se hvad indholdet af uddannelsen er og hvilke fagområder den består af. Jeg læste også om uddannelsen inde på Ug.dk.

Hvor er du i Praktik?

Lige nu er jeg i praktik på Rigshospitalet i Center for Kræft- og Organsygdomme, som er en afdeling for organkirurgi- og transplantation.

Hvordan ser en typisk arbejdsdag i praktikken ud for dig? Kan du beskrive dine primære arbejdsopgaver i praktikken?

Der er selvfølgelig en progression i arbejdsopgaverne i takt med at jeg lærer mere og får det mere ind på rygraden, så jeg er klar til at tage nye opgaver til mig.

Som det ser ud nu, er mine primære arbejdsopgaver at lave et dagsprogram og et operationsprogram for aktiviteterne på afdelingen. I og med at vi har med kirurgi at gøre, skal der for kirurgerne laves en oversigt over hvem der er ansvarlige for hvilke områder af kirurgien.

Dagsplanen laves ud fra kirurgernes vagtplan. Operationsprogrammet dækker over de forskellige stuer kirurgerne opererer på. Det handler altså meget om koordinering.

En anden opgave jeg har, er at lave epikriser, det vil sige et uddrag af patientjournalen fra en indlæggelse, som ved udskrivning af patienten skal sendes til eksempelvis egen læge.

I løbet af en uge er der en del multidisciplinære teamkonferencer, hvor læger med forskellige specialer mødes samlet og har de forskellige patientsager oppe til diskussion om hvilke behandlingsmuligheder patienten har.

Her laves der altså en second opinion fra kirurgerne. Fra deres konference skal patienterne tilmeldes og det er her jeg kommer ind i det. Vi ser på hvem der skal tilmeldes hvilke konferencer og hvilke notater der skal skrives ind, som lægerne skal bruge til diskussion og vurdering af behandlingsmulighederne for den enkelte patient.

Jeg bestiller ligeledes scanninger, som bruges på konferencerne.

En af mine nyeste opgaver er, at jeg er begyndt at transskribere fra det som lægerne indtaler på konferencerne omkring hvad patienten kan tilbydes og ikke kan tilbydes, hvad patienten fejler og så videre.

Hvordan har praktikken forberedt dig på arbejdslivet?

Det gør det ved at give mig et indblik i arbejdsopgaverne og et indblik i maskinrummet, lidt ligesom på en bil: hvorfor vi udfører de her arbejdsopgaver og hvordan det hænger sammen med de andre professioner på hospitalets arbejde.

Det er virkelig gennem indblikket, organisationsforståelsen og hands-on erfaring med arbejdsopgaverne, som praktikken giver mig, at jeg bliver forberedt på det som jeg som sundhedsadministrativ koordinator skal lave, når jeg kommer ud på arbejdsmarkedet.

Hvordan kommer dine faglige kompetencer fra dit studie i spil i forbindelse med din praktik?

Helt klart i forhold til organisationsforståelsen og forståelsen for det hierarki, som der nu engang er på et hospital, herunder forståelsen for arbejdsgangene, men også i forhold til hvem man henvender sig til, i hvilke situationer. Så man ikke bare går direkte til Rigshospitalets direktør eller afdelingschefen.

Jeg forestiller mig også at faglige kompetencer, jeg kommer til at opnå gennem faget jura, vil komme i spil i praktikken, eksempelvis omkring patientrettigheder, samtykkeerklæringer i forbindelse med de epikriser jeg laver og forståelsen for hvilke oplysninger, der må videregives.

Kunne du se dig selv i arbejde, hvor du er i praktik?

Det kunne jeg godt, men det er helt nyt og min første praktik. Derfor kender jeg heller ikke andre afdelinger eller til hvordan det foregår der.

Når jeg taler med mine medstuderende, kan jeg høre, at det er vidt forskellige måder man arbejder på i forskellige afdelinger og hvordan arbejdskulturen og arbejdsopgaverne er.

Det er for eksempel meget forskelligt om man har patientkontakt eller ikke har. For eksempel foregår min patientkontakt skriftligt.

Hvis du skulle give de nye studerende på uddannelsen et godt råd, hvad skulle det så være?

Kom til undervisningen. Det er så brugbart og godt at være der. Et andet godt råd må også være, at det er vigtigt at være der for hinanden som studerende.

Og lad være med at tro, at man skal kunne det hele fra starten af. For jeg vil så gerne kunne det hele, og det lægger et for stort og unødvendigt pres på én. Det giver ikke en positiv læringskurve, synes jeg. En positiv læringskurve er at acceptere, at man begynder fra bunden af, og at det tager tid at erhverve sig den viden, indsigt og erfaring.

Når man, som jeg, har forholdsvis mange år erhvervserfaring på bagen, så er jeg jo vant til at være i produktionsdomæne og det skal man som studerende være opmærksom på at det er man ikke, man er i praktik og man er her for at lære.

Da jeg begyndte her, de første uger i praktik, havde jeg faktisk en følelse af, om jeg virkelig var værdig til at være herude? Det her med at få lov til at gå rundt med kitler på og føle sig tilpas i uniformen, også i overført betydning. Pludselig så var det ikke kun Greys hvide verden, men også Jens’ hvide verden.

I takt med at jeg lærer mere og føler jeg kan bidrage med mere til praktikstedet, kan jeg også mærke, at jeg bliver stolt over faget og stolt over at være sundhedsadministrativ koordinatorstuderende.

Malaika Katharina Boserup Bahnson
Malaika Katharina Boserup Bahnson

Hvad har motivationen været for at søge uddannelsen?

Jeg arbejdede førhen i et Corona testcenter, og var egentlig også på en anden uddannelse inden da, hvor jeg godt kunne se at corona satte en stopper for at det kunne lykkes, hvorfor jeg var nødt til at gå en anden vej.

Min mor har en veninde der er lægesekretær og arbejder på en privat klinik, og jeg har altid synes, at det hun sad og lavede, var interessant. Det var grunden til, at jeg valgte at søge ind på SAK uddannelsen.

Hvordan har du forberedt dig på uddannelsen?

Jeg har taget en gymnasial uddannelse, men har haft en pause fra uddannelsesverdenen i 5 – 6 år, så jeg valgte at tage et kursus hen over sommerferien, som var et studieforberedende kursus, hvor man lærte at skrive opgaver, studieteknik, strukturering af studiedag og studieforberedelse eksamens skrivning.

Det foregik online, hvor vi ugentligt skulle forberede opgaver blandt andet.

Det har været en kæmpe hjælp for mig, fordi jeg havde glemt hvordan det var at gå til en eksamen og at skrive de store opgaver, og ikke mindst være aktivt lyttende til undervisningen.

Hvor er du i praktik?

Bispebjerg akutmodtagelse.

Hvordan ser en typisk arbejdsdag i praktikken ud for dig? Kan du beskrive dine primære arbejdsopgaver i praktikken?

Jeg møder omklædt kl. 07:30 hver dag. Så skal vi ud at kigge på min tavle og finde ud af, hvor jeg skal være henne, og jeg bliver altid sat med en sekretær.

Vi har mange forskellige poster, hvor vi blandt andet sidder i receptionen eller er flyvere. Vi har også akutsekretæren, som sidder med ambulancekoordineringsarbejdet, og så har vi centralvisitationen (CVI), hvor praktiserende læger hovedsageligt ringer ind og melder patienter og bestiller ambulancer.

Om aftenen er der lægevagten som vi bemander, og det er de samme positioner, der går igen 24 timer i døgnet på treholdsskift.

Jeg har også prøvet weekendvagterne i lægevagten. Der har jeg siddet og lavet indtjeknings arbejde, som man gør ude i receptionen, men jeg lavede også CRP, hvor man tjekker infektionstal, hvilket jeg synes var lidt vildt, at vi kunne få lov til at lave, fordi det lyder som en opgave for sygeplejersker.

Der er mange af de her positioner, for eksempel flyveren, hvor man en stor del af dagen ikke sidder bag en skærm. De er også med på akutkaldene og traumekaldene, hvor de kommer ind og skriver for lægerne og derefter bestiller blodprøver og røntgen.

Så har jeg også siddet med en lidt mere traditionel opgave, hvor jeg har fået en lydfil fra ortopædkirurger, som har kommenteret på nogle røntgenbilleder, hvor jeg har siddet og skrevet i notatet.

Derudover har jeg været med til at håndtere forsikringssager og politiattester. Det kommer der også en del af.

Hvordan har praktikken forberedt dig på det ”rigtige” arbejdsliv?

Jeg sidder ikke kun og scanner, jeg har jo også med patienterne at gøre.

Jeg sidder og laver rigtigt arbejde, og jeg bliver også holdt ansvarlig for hvad jeg laver, så derfor synes jeg, at jeg er blevet klædt rigtig godt på til det rigtige arbejdsliv. Det er fedt at føle, at man er kompetent nok til at varetage jobbet.

Hvordan kommer dine faglige kompetencer fra dit studie i spil i forbindelse med din praktik?

Jeg er rigtig glad for, at vi er blevet oplært i forløbselementer og hvordan forløbselementer er struktureret. For eksempel hvad en patientkontakt er, fordi det er der rigtig mange af vores kolleger, der ikke er blevet undervist i.

Eller hvorfor Sundhedsplatformen er opbygget, som det er, og hvorfor vi skal sidde og registrere.

Kunne du se dig selv i arbejde, hvor du er i praktik?

Ja, jeg har fået tilbudt job og også fra min første praktikplads, og det siger måske lidt om, hvor eftertragtet SAK uddannelsen egentlig er, selvom det er en ny uddannelse. Man bliver lidt
stolt!

Hvis du skulle give de nye studerende på uddannelsen et godt råd, hvad skulle det så være?

Lær 10 finger systemet. Skriv en hel masse noter og administrer din tid, sådan så det fungerer for dig.

Mød op til undervisningen, fordi det giver rigtig meget. Og få et studiejob, fordi det er relevant at sidde med noget teori, som du aktivt kan gå ud og bruge lige efter.

Bliv Studerende for en dag

Som Studerende for en dag kan du opleve Københavns Professionshøjskole indefra og få et førstehåndsindtryk af det faglige og sociale miljø på en af vores uddannelser.

Studiestart

Næste studiestart er til vinter:

27. januar 2025, kl. 9.15.

Der er studiestart både sommer og vinter

Job og karriere

Som sundhedsadministrativ koordinator kan du arbejde både i det offentlige og i det private. Det kan eks. være på

  • offentlige regionale sygehuse
  • i det kommunale sundheds- og omsorgsområde
  • hos private praktiserende læger

Eller på på private sygehuse eller i andre private sundhedspraksisser f.eks. hos fysioterapeuter eller kiropraktorer, hvor du i samarbejde med de øvrige sundhedsfaglige professionelle skaber gode behandlingsforløb for patienterne.

Karriereinterviews

Læs mere om hvilke job sundhedsadministrative koordinatorer varetager. Her fortæller tidligere studerende om deres karriereveje.

Læs videre

Sundhedsadministrativ koordinator er en erhvervsakademiuddannelse og giver forskellige muligheder for at læse videre til professionsbachelor afhængig af din interesse. Du kan læse mere om bachelor- og kandidatuddannelser på ug.dk.

Praktiske oplysninger

Bøger

Som studerende må du påregne udgifter til bøger på studiet. Udgiften afhænger af, hvilke bøger du vælger at købe, og hvorvidt du køber nye eller brugte bøger. Nogle bøger kan du også låne på Københavns Professionshøjskoles bibliotek.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål om uddannelsesvalg og optagelse, kan kan du kontakte os på:

Optagelse

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 70 89 09 90

Mandag-fredag: 9.00-11.00

Kontakt Studievalg Danmark eller eVejledning, hvis du har flere spørgsmål om optagelse på andre videregående uddannelser.

Ring eller send en mail til den fælles Studie- og karrierevejledning:

Studie- og karrierevejledning

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 70 89 09 90

Mandag-fredag: 9.00-11.00

Har du spørgsmål til SU, så kontakt SU-vejledningen:

SU-vejledningen

+45 70 89 09 90

Mandag-fredag: 9.00-11.00

På minSU kan du også læse mere om de aktuelle satser og betingelser for at modtage støtte. For at få adgang til minSU skal du bruge MitID.

Adresse

Campus Tagensvej

Tagensvej 86
2200 København N