Gå til indhold
En studerende fra professionsbachelor i skat står ved sin PC

Professionsbachelor i skat

Varighed

3½ år

Sted

Campus Tagensvej 86, København N.

Studiestart

Sommer

Praktik

18 uger

Om uddannelsen

Betaling af skat, told, moms og afgifter udgør fundamentet for finansieringen af hele den danske velfærdsstat, og som professionsbachelor i skat kommer du til at spille en vigtig rolle for velfærdssamfundet.

På uddannelsen får du viden om beskatning, jura, regnskab, kommunikation og forretningsudvikling og it, hvilket giver dig kompetencer til at arbejde både i det private og i skatteforvaltningen.

Studieliv

Du kan læse til professionsbachelor i skat på Campus Tagensvej 86 på Nørrebro i København. Du vil dele adresse med uddannelserne administrationsbachelor, sundhedsadministrativ koordinator og sygeplejerske.

På campus er der altid liv og sociale aktiviteter på tværs af uddannelserne. Der er f.eks. et tværfagligt kor, en idrætsforening og studiecaféen Cafe Coma der ofte inviterer til fest.

Job og karriere

Med en professionsbachelor i skat kan du arbejde både i det private og i det offentlige hos virksomheder, der har behov for medarbejdere med skattefaglig viden. Du kan bl.a. arbejde i Skatteministeriets styrelser rundt om i landet.

Opgaverne kan spænde vidt og omhandle vejledning, sagsbehandling, kontrol, gældsinddrivelse og administration inden for et bredt fagområde, herunder skat, told, moms og afgifter. Derudover kan opgaverne fx også vedrøre ejendomsvurdering og klagebehandling.

I den private sektor kan du bl.a. arbejde i revisionsbranchen med revision og skatterådgivning, i andre rådgivende virksomheder, fx hos skatteadvokater eller landbrugsrådgivere, i virksomheder med regnskabs- og skattefaglige opgaver eller hos it- leverandører.

Adgangskrav

For at søge ind på uddannelsen som professionsbachelor i skat skal du have en adgangsgivende eksamen og desuden opfylde de specifikke adgangskrav:

  • Engelsk C
  • Samfundsfag C
  • Enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B

De specifikke adgangskrav skal være bestået inden studiestart

Mangler du ét eller flere af disse fag, har du mulighed for at supplere. Læs mere betinget optagelse og suppleringsfag.

Du kan søge ind på uddannelsen igennem;

  • Kvote 1: For dig, der har en dansk gymnasial eksamen og kun vil have din ansøgning vurderet på baggrund af gennemsnittet fra din eksamen.
    • Ansøgningsfrist: 5. juli kl. 12.00
  • Kvote 2: For dig med en gymnasial eksamen, der er i tvivl, om du har et højt nok gennemsnit fra din eksamen, eller for dig med et andet adgangsgrundlag, eller for dig der tidligere har været optaget på uddannelsen.
    • Ansøgningsfrist: 15. marts kl. 12.00

Læs mere om kvote 1 og kvote 2:

Ansøgningsfrist for kvote 1: 5. juli kl. 12.00.

Følgende eksaminer giver adgang via kvote 1:

  • Studentereksamen (STX)
  • Højere forberedelseseksamen (HF)
  • Højere handelseksamen (HHX)
  • Højere teknisk eksamen (HTX)
  • EUX
  • Gymnasiale indslusningsforløb for fremmedsprogede (GIF)

Du skal desuden opfylde de specifikke adgangskrav:

  • Engelsk C
  • Samfundsfag C
  • Enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B

Mangler du ét eller flere af fagene, har du mulighed for at supplere. Læs mere betinget optagelse og suppleringsfag.

Er dit gennemsnit på din adgangsgivende eksamen i nærheden af sidste års adgangskvotient – eller kender du endnu ikke dit gennemsnit – anbefaler vi at du søger via kvote 2 inden den 15. marts kl. 12.00.

Hvis du har bestået flere adgangsgivende eksaminer, kan du kun blive optaget på baggrund af din første adgangsgivende eksamen. Du kan ikke forbedre din eksamenskvotient ved at tage enkeltfag.

Ansøgningsfrist for kvote 2: 15. marts kl. 12.00

Du skal søge i kvote 2, hvis du har et af følgende adgangsgrundlag;

  • Gymnasial eksamen med et gennemsnit under eller lige over sidste års adgangskvotient
  • Gymnasiale enkeltfag
  • 3-årig erhvervsuddannelse
  • Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen

Læs mere om de forskellige adgangsgrundlag herunder;

Gymnasial eksamen med et gennemsnit under eller lige over sidste års adgangskvotient

En adgangsgivende eksamen er en af følgende:

  • Studentereksamen (STX)
  • Højere forberedelseseksamen (HF)
  • Højere handelseksamen (HHX)
  • Højere teknisk eksamen (HTX)
  • EUX
  • Gymnasiale indslusningsforløb for fremmedsprogede (GIF)

Desuden skal du opfylde de specifikke adgangskrav:

  • Engelsk C
  • Samfundsfag C
  • Enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B

Gymnasiale enkeltfag

4 gymnasiale enkeltfag

  • Dansk A
  • Engelsk C
  • Samfundsfag C
  • Matematik B eller virksomhedsøkonomi B

Du skal være opmærksom på:

  • Alle gymnasiale enkeltfag skal være bestået den 5. juli kl. 12.00 eller eventuelt senest inden studiestart. Læs mere om betinget optagelse
  • Alle fag skal være bestået med et vægtet gennemsnit på mindst 02. Gennemsnittet udregnes på baggrund af samtlige karakterer for faget.

3-årig erhvervsuddannelse

Adgang via 3-årig erhvervsuddannelse. Specifikke adgangskrav:

  • Dansk C
  • Engelsk C
  • Samfundsfag C
  • Matematik B eller virksomhedsøkonomi B

Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen

Er du statsborger i et land uden for EU/EØS, eller har en udenlandsk adgangsgivende eksamen, er der særlige forhold du skal være opmærksom på.

Læs mere om reglerne for optagelse med udenlandsk adgangsgivende eksamen og sprogkrav.

Ingen adgangsgivende eksamen

Har du ikke en adgangsgivende eksamen, kan du få foretaget en Individuel kompetencevurdering (IKV).

Her vil du blive vurderet på, om din samlede viden og dine kompetencer kan sidestilles med en adgangsgivende eksamen, som kan gøre dig optagelsesberettiget.

Bemærk, at du også skal opfylde de specifikke adgangskrav.

Ansøgningsfrist for kvote 2: 15. marts kl. 12.00

Når du søger ind via kvote 2, bliver du vurderet på baggrund af en helhedsvurdering, hvor både dine eksamensresultater og dine relevante erfaringer indgår.

Desuden beder uddannelsen om en motiveret ansøgning, som kan øge chancen for at blive optaget på uddannelsen.

Følgende aktiviteter og erfaringer kan øge din chance for at blive optaget på uddannelsen, men er ikke et krav:

  • Relevant erhvervserfaring
  • Andet uddannelsesforløb dansk eller udenlandsk
  • Samfundsmæssigt engagement (frivilligt arbejde)
  • Udlandsophold
  • Højskoleophold
  • Motiveret ansøgning

Du skal indsende ekstra dokumentation, hvis du ikke har bestået faget på et højere niveau. Er du dumpet i et af de specifikke fag på et højere niveau, skal du bede din skole/gymnasium om en underskrevet dokumentation på, at du har gennemført og bestået det forudgående niveau.

Hvis skolen ikke kan eller vil udstede en sådan dokumentation, så vil du være nødt til at tage et suppleringskursus i det krævede fag. Du skal uploade dokumentationen sammen med dit eksamensbevis, når du søger ind via optagelse.dk.

Hvis du ikke nåede at søge inden ansøgningsfristen vil vi her på siden og på siden for ledige studiepladser annoncere hvis der er ledige studiepladser.

Fra 28. juli annoncerer vi om der er ledige studiepladser med sommerstart

Fra oktober annoncerer vi om der er ledige studiepladser med vinterstart det efterfølgende kalenderår.

Søg om støtte (SPS)

Har du en funktionsnedsættelse grundet en fysisk eller psykisk lidelse, der gør, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre din uddannelse, så kan du søge specialpædagogisk støtte (SPS).

Kontakt Studie- og karrierevejledningen og hør om dine muligheder for specialpædagogisk støtte (SPS).

Sådan søger du

Du søger om optagelse på uddannelsen via www.optagelse.dk fra 1. februar.

  • Kvote 1: Ansøgningsfrist 5. juli
  • Kvote 2: Ansøgningsfrist 15. marts

Hvis der er ledige pladser, vil det fremgå på denne side fra 28. juli (sommerstart) og igen fra oktober (vinterstart det følgende år). I så fald gælder en anden ansøgningsprocedure.

Har du problemer med ansøgningsprocessen på optagelse.dk, kan du læse mere i deres vejledninger. Når du har søgt, kan du følge din ansøgning på nemStudie.dk.

Bemærk: Vi forbeholder os ret til ikke at oprette hold i tilfælde af for få ansøgere.

Indhold og opbygning

Professionsbacheloruddannelsen i skat varer 3½ år, heraf et semester med praktik, og er et fuldtidsstudium.

De første fire semestre på uddannelsen er ens for alle studerende. Efter 4. semester skal du vælge valgfag. På de obligatoriske moduler er meget af undervisningen klasseundervisning, men du vil også stifte bekendtskab med mange andre undervisningsformer, blandt andet:

  • forelæsninger
  • oplæg fra eksterne oplægsholdere
  • øvelser
  • virksomhedsbesøg
  • Flipped Classroom.

I studieaktivitetsmodellen (jpg) kan du se, hvordan Professionsbacheloruddannelsen i skat er sat sammen af forskellige studieaktiviteter.

Semesteroversigt

Semesteroversigt

Oversigt over, hvordan professionsbacheloren i skat er opbygget ift. undervisning, praktik og tværfagligt modul
Figuren viser, hvilken type indhold der er på de syv semestre af Professionsbachelor i skat.

Fag på uddannelsen

Hvis du er nysgerrig på inflation, finanskrisen samt politikernes ansvar og roller, så vil dette fag give dig viden om samfundets nervesystem; herunder baggrundsviden om det politiske system, den offentlige sektors opgaver, samt om makroøkonomisk teori og modeller for økonomiske sammenhænge.

Den juridiske metode indebærer evnen til at kunne løse udfordringer med udgangspunkt i jura og de relevante retskilder.

Forvaltningsretten indebærer den fundamentale forståelse for spillereglerne hos offentlige forvaltninger, og hvordan disse regler skal fortolkes og forstås.

Du bliver i faget klædt på med en gennemgang af danske og EU-retlige retskilder, retskildernes indbyrdes forhold, metoder til fortolkning samt informationssøgning.

Med en gennemgang af skattelovgivningens struktur og indkomstbegreber får du en grundlæggende og overordnet forståelse for beskatningsreglerne.

Herefter går faget i dybden med personbeskatning, både ift. skattepligt og ophør, de forskellige indkomstarter samt familiebeskatning.

Formueretten er læren om, hvordan juraen skal anvendes til at løse konkrete udfordringer med udgangspunkt i de civile rettigheder.

Du får et kendskab til familieret, aftaleret, køberet, kreditaftaler, fordringer og civilproces.

I introduktionen til indirekte beskatning får du det teoretiske og praktiske grundlag for at kunne vurdere og formidle problemstillinger inden for momsområdet samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller for komplekse problemstillinger vedrørende momsret.

Regnskab I giver forståelse for de processer og metoder, der anvendes internt i en virksomhed i forbindelse med både den løbende regnskabsførelse samt ved afslutning af årsregnskab.

Der bliver bygget videre på den viden, du fik på ”Personbeskatning”.

Hovedvægten ligger på erhvervsbeskatning, herunder virksomhedsskatteordningen. Indledningsvis bliver der undervist i kapitalgevinster, da dette emne lægger sig op ad personbeskatning, som blev gennemgået på 1. semester.

Herefter følger områderne vurdering og beskatning af ejendomme.

Forretningsudvikling og it giver en indføring i systemopbygningen, forretningsprocesser og dataforståelse, så du får forståelse for de systemer, skatteberegninger foretages i generelt.

Du bliver i stand til at kunne deltage i arbejdet med at udarbejde kravspecifikationer og indgå i dialog med it-leverandører i forbindelse med udvikling af nye it-systemer.

Faget giver dig den teoretisk baggrund, til at indgå i arbejdet med at anvende og udvikle it-systemer til håndtering af store datamængder

Regnskab 2 udgør 10 ECTS, hvor 5 ECTS afvikles på 3. semester og 5 ECTS afvikles på 4. semester. Der er en fælles eksamen på 4. semester.

Faget giver forståelse for, hvad omverdenen kan bruge en virksomheds regnskab til samt redskaber til at kunne vurdere et regnskabs kvalitet og virksomhedens egentlige økonomiske fundament.

Du får det teoretiske og praktiske grundlag for at kunne vurdere og formidle problemstillinger inden for punktafgifter samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller for komplekse problemstillinger vedrørende afgiftsret.

Faget indeholder ligeledes en introduktion til told med en gennemgang af de problemstillinger, der forekommer oftest indenfor toldret.

I selskabsret, international skat og konkursret bliver der bygget videre på den viden, du fik på personbeskatning og erhvervsbeskatning.

Du får en indføring i selskabsretten, der danner grundlaget for at forstå selskabernes opbygning og dermed også deres beskatningsform. Ligeledes bliver der givet en basal indføring i selskabsbeskatningen, herunder international skatteret.

Der bliver hovedsageligt arbejdet med grundlæggende emner som skattepligt, indkomstopgørelse, deltagere, hovedaktionærbeskatning og koncerner.

Konkursretten vil desuden blive gennemgået med fokus på konkurs for selskaber.

Faget giver en forståelse for kommunikations- og informationsstrømme i såvel offentlige som private organisationer, så du får en bevidsthed om magtfordelingen i organisationerne og en forståelse for rollen som myndighedsudøver, rådgiver og serviceproducent.

Desuden styrker faget dine kompetencer til at kunne tilrettelægge og gennemføre en effektiv og serviceminded kontakt og sikrer, at du får kendskab til kundeprofiler og konflikthåndtering.

Skatteforvaltningsret og skattestrafferet giver dig indsigt i Skattevæsenets struktur, klagevej, domstolsindbringelse, skatteforvaltningsretlige sagsbehandlingsregler, samt de strafferetlige sanktioner for skatteunddragelse.

Skatteprocessen og skatteforvaltningsretten vil være vægtet lige.

Skattestrafferetten er et mindre tema, der har karakter af orientering.

I praktiksemesteret kommer du ud i praksisfeltet og får muligheden for at bruge de kompetencer, du har lært på studiet. Det bliver en konkret og hands-on oplevelse, hvor vi tilbyder praktikpladser i f.eks. Gældsstyrelsen, Skatteankestyrelsen, større revisionshuse mm.

Det er igennem en praktisk anvendelse af teorien, at man bliver dygtigere i sin profession, og i praksissemesteret får du muligheden for at dygtiggøre dig maksimalt.

Selve praktikken tilrettelægges med progression fra det observerende til det reflekterende til at du selvstændigt kan lave opgaver inden for uddannelsens faglige felt. Praktikperioden afsluttes med en praktikopgave ud fra en problemstilling, du selv vælger.

Målet med bachelorprojektet er, at du selvstændigt kan kombinere teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede dele af uddannelsen og kan formidle dette på et solidt metodisk grundlag.

Indhold

I projektet behandles en selvvalgt praksisnær problemstilling med anvendelse af videnskabelig metode og inddragelse af erfaringer fra praksis.

Du udarbejder en problemstilling som efterfølgende bliver godkendt af uddannelsesinstitutionen. Du har mulighed for at udarbejde dit bachelorprojekt i samarbejde med professionsfeltet.

Valgfag

Som studerende skal du vælge ét valgfag udover de obligatoriske moduler:

  • Udvidet it- og systemforståelse
  • Inddrivelse
  • Revision
  • Udvidet selskabsbeskatning – Omstrukturering og TP

Bliv Studerende for en dag

Som Studerende for en dag kan du opleve Københavns Professionshøjskole indefra og få et førstehåndsindtryk af det faglige og sociale miljø på en af vores uddannelser.

Studiestart

Næste studiestart er:

August 2026

Der er studiestart én gang om året.

Praktiske oplysninger

Bøger

Som studerende må du påregne udgifter til bøger på studiet. Udgiften afhænger af, hvilke bøger du vælger at købe, og hvorvidt du køber nye eller brugte bøger. Nogle bøger kan du også låne på Københavns Professionshøjskoles bibliotek.

Kontakt

Har du spørgsmål til uddannelsen – eller om, hvordan du søger ind?

Kontakt optagelsesvejledningen, hvis du som ansøger har spørgsmål eller brug for hjælp vedrørende:

Optagelsen

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 70 89 09 90

Mandag-fredag: 9.00-11.00

Kontakt Studievalg Danmark eller eVejledning, hvis du har flere spørgsmål om optagelse på andre videregående uddannelser.

Kontakt studie- og karrierevejledningen, hvis du som studerende vil høre mere om vores videregående uddannelser:

Studievejledningen

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 70 89 09 90

Mandag-fredag: 9.00-11.00

Har du spørgsmål til SU, så kontakt SU-kontoret:

SU-kontoret

+45 70 89 09 90

Mandag-fredag: 9.00-11.00

På minSU kan du også læse mere om de aktuelle satser og betingelser for at modtage støtte. For at få adgang til minSU skal du bruge MitID.

Adresse

Campus Tagensvej 86

Tagensvej 86
2200 København N