Administrationsøkonom på Københavns Professionshøjskole - fyr sidder i sofa

Administrationsøkonom

Vær med til at udvikle erhvervslivet som administrationsøkonom

Fakta

Varighed

2 år

Studiestart

Sommer og vinter

Praktik

10 uger

Kom til Åbent Hus

Om uddannelsen

Som administrationsøkonom er du med til at administrere og udvikle det offentlige og private erhvervsliv effektivt og med tårnhøj kvalitet.  

Københavns Professionshøjskoles uddannelse til administrationsøkonom giver dig mulighed for at arbejde selvstændigt og undersøgende med fag, der spænder over jura, administration, økonomi, samfundsfag og organisationsteori.  

Du bliver uddannet til at blive en alsidig medarbejder, der kan arbejde selvstændigt på et højt niveau.  

Indhold og opbygning

Uddannelsen til administrationsøkonom er en kort videregående uddannelse, der varer 2 år og består af 4 semestre.

De første 3 semestre består af undervisning på uddannelsesstedet, og på 4. semester skal du 10 uger i praktik.

Uddannelsesoversigt for Administrationsøkonomuddannelsen

Obligatoriske kerneområder

Kerneområdet ”Samfund” afvikles over tre semestre og gør dig i stand til at forstå den offentlige sektors opbygning og funktioner såvel som udviklingen af centrale velfærdsområder samt strategiske og politiske beslutningsprocesser. Som studerende får du indsigt i private og offentlige organisationers samspil, samt samspillet mellem det nationale og internationale niveau, herunder kulturelle fænomeners betydning.

Kerneområdet ”organisation” afvikles over tre semestre og sætter dig i stand til at anvende og vurdere metoder til analyse af organisatoriske processer, strukturer, kultur og værdier. Du bliver ligeledes i stand til at vurdere metoder til konfliktløsning.

Kerneområdet ”administration” afvikles over tre semestre og giver dig kompetencer til at arbejde med forskellige kommunikationsformer, udvikle og evaluere serviceydelser. Du bliver i stand til at gennemføre kvantitative- og kvalitative undersøgelser samt vurdere forskellige metoders anvendelighed.

Kerneområdet ”jura” afvikles over tre semestre, og du får indsigt i juridisk metode og får redskaber til at kunne vurdere juridiske problemstillinger. Du vil blive i stand til at vurdere forvaltningsretlige problemstillinger med henblik på at foretage en forvaltningsretlig korrekt sagsbehandling samt vurdere parternes forvaltningsretlige stilling, når der indgås samarbejde mellem det offentlige og det private.  

Kerneområdet ”Økonomi” afvikles over to semestre. Kerneområdet har fokus på vurdering af økonomiske forhold og konsekvenser med udgangspunkt i regnskaber, budgetter og økonomiske rapporter. Du bliver endvidere i stand til at udarbejde pris- og omkostningskalkulation. 

Valgfag

Formålet med valgfaget ’Anvendt statistik’ er at give dig nogle centrale værktøjer til selvstændigt at kunne indsamle, bearbejde, analysere samt præsentere data. Herudover sigter undervisningen på at gøre dig i stand til at kunne foretage en kritisk vurdering af en statistisk bearbejdet analyse.

Kommunikation på vegne af en organisation handler om at have noget på hjerte, noget vigtigt man ønsker ’at gøre fælles’ med en målgruppe uden for organisationen.

Du kommer til at øve analyse af målgrupper og at prioritere budskaber. Du vil konstant være enten på talerstolen eller skriveværksted, så dit sprog bliver korrekt, letforståeligt og efterlader det ønskede billede af organisationen hos de vigtigste interessenter.

Formålet med valgfaget offentlig økonomi og budgetlægning er at give dig en grundlæggende viden om styringen af den offentlige sektor, herunder finansieringen af velfærdsopgaverne samt budgettets opgaver i stat, regioner og kommuner. Herudover lægges der vægt på, hvordan den offentlige budgetproces kan tilrettelægges og hvilke budgetteringsmetoder, der kan anvendes. 

Formålet med valgfaget personalejura er, at du erhverver indsigt i de væsentligste bestemmelser og principper, der regulerer retsforholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager på det offentlige og private arbejdsmarked, med henblik på at kunne analysere grundlæggende personalejuridiske spørgsmål. 

Valgfaget giver dig viden om projektkoordination samt hvordan samarbejde med forskellige interessenter, kommunikation og styring af organisationer har betydning for projektkoordinatorens særlige rolle i projektet. Endvidere lægges der vægt på, at du som studerende kan beskrive og analysere projektets trin og rammer i forhold til planlægning, og være opmærksom på de forskellige samarbejdsfladers betydning i koordination af projektet – samt løbende kan identificere behov og styre imod projektets mål. 

Studieform

På de 3 første semestre foregår meget af undervisningen som klasseundervisning, men du vil også stifte bekendtskab med mange andre undervisningsformer, bl.a.:

  • Forelæsninger
  • Fremlæggelser – individuelt eller i grupper
  • Øvelser
  • Gruppearbejde
  • Opgaver
  • Projekter
  • Vejledning
  • Virksomhedsbesøg

Internationale muligheder

Som studerende på administrationsøkonomuddannelsen har du mulighed for at tilføje en international dimension til dit studie. Det kan du gøre på følgende måder:

  • Et studieophold på 3. semester i udlandet
  • Et praktikophold på 4. semester i udlandet

Praktik

På uddannelsens 4. semester skal du i praktik i 10 uger.

Praktikken ligger ultimo januar – primo april og finder sted i en offentlig eller privat virksomhed/institution. Det er dig – i tæt samarbejde med uddannelsen – der finder praktikpladsen.

Praktikken er ulønnet, men du får SU i hele praktikperioden.

Information til praktiksteder

Studieliv

Du kan læse til administrationsøkonom på Campus Tagensvej 86 på Nørrebro i København. Du vil dele adresse med uddannelserne administrationsbachelor, skattebachelor og sygeplejerske. På campus er der altid liv og sociale aktiviteter på tværs af uddannelserne. Der er f.eks. et tværfagligt kor, en idrætsforening og fredagsbaren Cafe Coma, der ofte inviterer til fest.

Adgangskrav

Du skal søge ind på uddannelsen til administrationsøkonom via optagelse.dk i enten kvote 1 eller 2. Der er studiestart én gang om året – om sommeren.

Specifikke adgangskrav

For at søge ind på administrationsøkonomuddannelsen, skal du opfylde følgende specifikke adgangskrav, som gælder for både kvote 1- og kvote 2-ansøgere:

  • Engelsk på C-niveau og
  • Matematik på C-niveau eller Erhvervsøkonomi på C-niveau eller Virksomhedsøkonomi på B-niveau

Hvis du søger ind med en kontoruddannelse som adgangsgrundlag, gælder de specifikke adgangskrav ikke. Mangler du ét eller flere af fagene, har du mulighed for at supplere. Læs mere betinget optagelse og suppleringsfag.

Bemærk at de specifikke adgangskrav skal være bestået inden studiestart.

Har du ikke bestået de specifikke adgangskrav?

Du skal indsende ekstra dokumentation, hvis du ikke har bestået faget på et højere niveau. Er du dumpet i et af de specifikke fag på et højere niveau, skal du bede din skole/gymnasium om en underskrevet dokumentation på, at du har gennemført og bestået det forudgående niveau. Hvis skolen ikke kan eller vil udstede en sådan dokumentation, så vil du være nødt til at tage et suppleringskursus i det krævede fag. Du skal uploade dokumentationen sammen med dit eksamensbevis, når du søger ind via optagelse.dk.

Kvote 1

I kvote 1 vurderes du udelukkende på baggrund af gennemsnittet fra din adgangsgivende eksamen. For at søge ind via kvote 1 skal du have bestået en dansk gymnasial eksamen (STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF) og opfylde de specifikke adgangskrav til uddannelsen. Ansøgningsfristen for kvote 1 er den 5. juli kl. 12.00.

Er dit gennemsnit på din adgangsgivende eksamen lavere end adgangskvotienten, eller kender du endnu ikke dit gennemsnit, skal du søge ind via kvote 2 inden den 15. marts kl. 12.00.

Hvis du har bestået flere adgangsgivende eksaminer, kan du kun blive optaget på baggrund af den første. Du kan ikke forbedre din eksamenskvotient ved at tage enkeltfag.

Kvote 2

Du skal søge i kvote 2, hvis du har et af følgende adgangsgrundlag:

En generel kontoruddannelse eller kontoruddannelse med speciale.

Hvis du har en gymnasial eksamen (STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF) med et gennemsnit under adgangskvotienten eller endnu ikke kender dit gennemsnit, skal du søge ind via kvote 2.

Er du statsborger i et land uden for EU/EØS, eller har en udenlandsk adgangsgivende eksamen, er der særlige forhold du skal være opmærksom på.

Læs mere om reglerne for optagelse med udenlandsk adgangsgivende eksamen og sprogkrav

Har du ikke en adgangsgivende eksamen, kan du få foretaget en Individuel kompetencevurdering (IKV). Her vil du blive vurderet på, om din samlede viden og dine kompetencer kan sidestilles med en adgangsgivende eksamen, som kan gøre dig optagelsesberettiget. Bemærk, at nogle uddannelser har specifikke adgangskrav, og at du også skal opfylde disse krav.

For at søge ind på kvote 2 skal du desuden opfylde de specifikke adgangskrav, undtagen hvis du har en adgangsgivende kontoruddannelse. Der er ansøgningsfrist for kvote 2 den 15. marts kl. 12.00.

Kvote 2 – andre vurderingskriterier

Søger du ind i kvote 2, vil du ud over dit adgangsgrundlag blive vurderet på følgende kvalifikationer:

  • Relevant erhvervserfaring
  • Andet uddannelsesforløb dansk eller udenlandsk
  • Samfundsmæssigt engagement (frivilligt arbejde)
  • Udlandsophold
  • Højskoleophold
  • Motiveret ansøgning

Læs mere om, hvad du skal vedhæfte af dokumentation

Sådan søger du

Når du søger ind på uddannelsen, skal du huske følgende:

*Hvis du som udenlandsk ansøger søger uden NemID, skal du inden ansøgningsfristen d. 15. marts sende din underskriftside fra optagelse.dk til os på e-mail: optagelse@kp.dk

Følg din ansøgning på Optagelsesportalen

Hvis du har søgt om optagelse på en eller flere af Københavns Professionshøjskoles uddannelser, har du løbende mulighed for at se en status på din ansøgning på vores Optagelsesportal. Meddelelser som fx rykkerskrivelser og afgørelser vil fremgå i Optagelsesportalen.

Bemærk: Der er ikke adgang til Optagelsesportalen via tablets eller smartphones.

Svar på din ansøgning

Du får svar på din ansøgning d. 28. juli. Svaret sendes til den e-mail, du har oplyst i din ansøgning. Du vil kun få tilbudt én studieplads, når du har søgt via optagelse.dk. Hvis du ikke optages på en uddannelse, vil du modtage et afslagsbrev fra Den Koordinerede Tilmelding.

Får du tilbudt en studieplads, skal du svare enten ja tak eller nej tak til pladsen i optagelsesportalen. Hvis du ikke har fået tilbudt en studieplads, kan du se om der er ledige studiepladser.

Har du husket det hele?

Vær sikker: tjek vores sider om Optagelse og vejledning 

Job og karriere

Som færdiguddannet administrationsøkonom kan du arbejde bl.a. som administrativ medarbejder i private virksomheder og kommuner, koordinator, HR-assistent, økonomimedarbejder, kundekonsulent, kontormedarbejder, projektansvarlig, sagsbehandler i banker og meget mere.

Læs videre

På Københavns Professionshøjskole kan du tage en professionsbachelor i offentlig administration som overbygning. Den varer 2½ år.

Administrationsøkonomuddannelsen giver desuden forskellige muligheder for at læse videre afhængig af din interesse. Du kan læse mere om øvrige bachelor- og kandidatuddannelser i Uddannelsesguiden.

Kontakt

Optagelse

Kontakt vores optagelseskontor, hvis du har konkrete spørgsmål angående adgangskrav, ansøgning, dokumentation og optagelse på uddannelsen.

SU

Har du spørgsmål til SU, så kontakt SU-vejledningen

Studievejledning

Har du spørgsmål, der relaterer sig mere til selve uddannelsen, indholdet, opbygningen, merit fra tidligere gennemført uddannelse, overførsel fra et andet erhvervsakademi  eller specialpædagogisk støtte, kan du kontakte studievejledningen. Det kan fx også være spørgsmål om åbent hus, pensum, eksamen, studiemiljø, trivsel, gruppearbejde osv.

Andre henvendelser

Har du generelle spørgsmål, kan du kontakte os på KP’s hovednummer:
Tlf.: 70 890 990
E-mail: info@kp.dk

Administrationsøkonom

Tagensvej 86
2200 København N
E-mail: fau_info@kp.dk

Praktiske oplysninger

Studieordning

Du finder den gældende studieordning for Københavns Professionshøjskoles administrationsøkonomuddannelse her:

Økonomi

Administrationsøkonomuddannelsen er SU-berettiget.

Du søger SU online på minSU: www.su.dk. Her kan du også læse mere om de aktuelle satser og betingelser for at modtage støtte. For at få adgang til minSU skal du bruge NemID.

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Du kan søge specialpædagogisk støtte (SPS), hvis du pga. en fysisk eller psykisk lidelse har en funktionsnedsættelse, der gør, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre din uddannelse.

SPS’s hjemmeside kan du læse mere om, hvornår du er berettiget til SPS, hvilke støttemuligheder der er, og hvordan ansøgningsproceduren fungerer. Du kan også finde ansøgningsskema, bemyndigelseserklæring mv.

Udgifter på studiet

Bøger

Du skal regne med at bruge ca. 3.000 kr. på bøger pr. semester. Vi samarbejder med Academic Books, hvor du ved semesterstart kan købe alle pensumbøgerne til en rimelig pris.

Det er dit eget ansvar at anskaffe bøgerne.

Copydan

Hvis du ønsker adgang til scannet og kopieret undervisningsmateriale, skal du betale 1.200 kr. i Copydan-afgift. Beløbet dækker hele din studietid. Du kan også betale beløbet i rater a 600 kr.