Gå til indhold
Billede af en lærer, en socialrådgiver, en sygeplejerske og en pædagog i deres arbejde.

Faglig bro

Faglig bro giver dig nye perspektiver på det faglige pensum i gymnasiernes fag. Hent en række gratis undervisningsforløb til gymnasiale ungdomsuddannelser. Undervisningsforløbene har fokus på praksis og professioner.

Om undervisningsforløbene

Der er udviklet et mindre antal undervisningsforløb som en del af projektet Faglig bro fra gymnasier til professionsuddannelser. Undervisningsforløbene giver mulighed for at gøre dele af det faglige pensum i gymnasiale fag og tværfaglige forløb relevant og nærværende på en ny måde, som kan styrke elevernes motivation, engagement og aktive deltagelse samt skabe variation og oplevelser for eleverne.

I nogle af forløbene indgår et fagligt besøg på en eller flere af Københavns Professionshøjskoles professionsbacheloruddannelser som fx lærer, pædagog, socialrådgiver og sygeplejerske. Du kan læse mere om de enkelte forløb nedenfor.

Der er desuden som en del af projektet udarbejdet en række film om tre af de store professionsuddannelser. Filmene indgår som en konkret del af nogle undervisningsforløb, men kan også anvendes mere bredt til at give elever på de gymnasiale ungdomsuddannelser indblik i hverdagen som henholdsvis lærer, pædagog og socialrådgiver.

Forløb

Læs mere om de forskellige forløb herunder.

Film om professionerne

Hvad laver en lærer, en pædagog og en socialrådgiver?

Se disse korte film og lær mere om hverdag, arbejdsliv og tanker om professionen fra en lærer, en pædagog og en socialrådgiver.

Filmene udfolder henholdsvis arbejdet som lærer i folkeskolen, arbejdet som pædagog i en ungdomsklub, et krisecenter og en vuggestue samt arbejdet som socialrådgiver (IPS-konsulent) i et rusmiddelcenter.

Om Faglig bro

I projektet ”Faglig bro fra gymnasier til professionsuddannelser” har lærere fra fire gymnasier i samarbejde med undervisere fra Københavns Professionshøjskole udviklet undervisningsforløb til en række af gymnasiernes fag og tværfaglige forløb. Undervisningsforløbene skal bidrage til at skabe faglige spor fra gymnasiefag til professionsuddannelser.

Gennem undervisningsforløb med professionsrelevante tematikker til udvalgte fag og tværfaglige forløb på gymnasierne er formålet at øge kendskabet blandt gymnasiernes elever og lærere til professionsuddannel­sernes faglighed og til professionerne som fagligt udfordrende og relevante uddannelses- og karrierevalg, der giver en bred vifte af ansættelses- og karrieremuligheder.

Projektet blev gennemført i perioden 2022-2024 med finansiering fra Region Hovedstaden. Deltagerne i projektet var Frederiksberg Gymnasium, Gefion Gymnasium, Sukkertoppen Gymnasium (NEXT) og Vestskoven Gymnasium (NEXT) samt Københavns Professionshøjskole.

Evalueringsrapport

Som en del af projektet er der udført en følgeevaluering af arbejdet med at udvikle og afprøve de faglige forløb. Evalueringen er gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringen konkluderer overordnet, at projektet er lykkedes med ambitionerne om at udvikle en række forløb til for faglig brobygning.

  • Forløbene nuancerer og udvider elevernes viden om professioner og uddannelser
  • Eleverne reagerer positivt på praksisnær læring i professionsuddannelserne
  • Gymnasielærere udvider deres forståelse af professioner og af egen rolle.

Kontakt

Brobygningsteamet

Kontakt brobygningsteamet hvis du har spørgsmål til indholdet her på siderne.