Forebyggelse og håndtering af krænkelser
Retningslinjer for forebyggelse og håndtering af krænkelser. Læs, hvordan du kan få hjælp.
Søg hjælp
Hvis du som studerende har været udsat for en krænkelse, hvor det ikke har hjulpet at sige fra; hvor du ikke føler, at du kan sige fra eller hvor der er tale om en krænkelse af grovere karakter, kan du få hjælp hos Studieservice:
Hvad er krænkende ord eller handlinger?
Krænkende handlinger
Når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer for mobning, seksuel chikane eller anden nedværdigende adfærd.
Adfærden skal opfattes som nedværdigende af den eller de udsatte. Det er uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.
Mobning
Vedvarende og ondsindet drilleri, udført af en eller flere personer.
Seksuel chikane
Uønsket verbal, ikke-verbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed.
Diskrimination
Usaglig forskelsbehandling, som fører til, at en person får en dårligere behandling end andre.
Sexisme
Den anskuelse at et bestemt køn, er bedre end et andet, med diskrimination og manglende ligestilling til følge. Nedvurderende og respektløs opførsel over for personer af et bestemt køn, f.eks. i form af upassende og stereotype bemærkninger, befamling eller opfordring til sex.
På Københavns Professionshøjskole (KP) stræber vi efter en kultur, der bygger på respekt og professionalisme, anstændighed og ordentlighed. En kultur med højt til loftet, hvor der er plads til alle.
Vi (undervisere, ledere, studerende m.v.) har et fælles ansvar for at skabe et studiemiljø fri for mobning, seksuel chikane eller forskelsbehandling på baggrund af køn, race, seksualitet, religion m.v.
Hvad der kan være uskyldigt drilleri for nogen, kan være krænkende for andre. Det er dog uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central. Derfor skal vi kunne snakke om vores personlige grænser og respektere, at vores grænser ikke altid ligger samme sted.
Vi arbejder i KP på at fremme en kultur, hvor både medarbejdere og studerende oplever, at de kan sige fra, når de oplever en situation som krænkende og hvor de på en tryg måde kan få hjælp til at håndtere oplevelser af denne type.
Som oplysningsinstitution er vi dybt forankret i en tradition for at kunne diskutere frit, fremme kritisk tænkning og afsøge vanskelige problemstillinger uanset om de behager eller provokerer, bekræfter eller udfordrer.
Netop herigennem muliggøres inklusion og inddragelse af mange stemmer og erfaringer. Dette er en genuint inkluderende og anti-diskriminatorisk bestræbelse, der følger af undervisningsfrihed og ytringsfrihed, som vi forædler ved at træne evnen til at bruge den civiliseret i oplysningens tjeneste.
KP tolererer ikke forskelsbehandling på grund af køn, race, seksualitet mv. af hverken studerende eller medarbejdere. Vi lægger således vægt på ytringsfrihed og plads til den åbne debat med mange stemmer, både i og uden for undervisningslokalet, ligesom vi fremmer og værdsætter anstændighed og ordentlighed i såvel debat som samvær.
Formål og anvendelsesområde
Retningslinjerne har til formål at forebygge krænkende hændelser samt at beskrive rammerne for håndtering af krænkende hændelser. Disse retningslinjer gælder alle studerende. Der findes tilsvarende retningslinjer for medarbejdere.
Retningslinjerne dækker alle studiemæssige relationer på KP’s matrikler samt hændelser, der sker online på KP’s platforme samt på anden vis som direkte led i studielivet.
Ved KP’s matrikler skal der i denne sammenhæng forstås de bygninger, herunder undervisningslokaler samt dertil hørende udendørsarealer, hvor studerende færdes.
”Studiemæssige relationer” skal forstås i bred forstand. Det omfatter alle aktiviteter i tilknytning til studiet. Det kan således efter omstændighederne omfatte introture, studieture, praktiksteder, undervisningslokaler o. lign. Listen er ikke udtømmende.
Chikanerende eller injurierende e-mails, opslag mv. på Facebook eller andre sociale medier, sms’er o. lign. vil være omfattet af retningslinjerne om krænkende adfærd, hvis det sker i relation til KP. Dette gælder uanset, hvilken adresse de er afsendt fra eller til, hvis de således har baggrund i den studerendes tilknytning til KP.
Hvis du oplever krænkende ord eller handlinger
-
Sig fra (hvis du kan)
Har du oplevelsen af at blive krænket af en medstuderende eller en ansat på KP, har du altid ret til at sige fra. Oplevelser af denne type løses ofte bedst gennem dialog mellem de implicerede parter, gerne så hurtigt som muligt efter, at det er sket.
I situationer, hvor det ikke har hjulpet at sige fra, hvor du ikke føler, at du kan sige fra eller hvor der er tale om en grovere krænkelse, kan du få hjælp hos Studieservice.
Medstuderende eller andre, der er vidende om krænkende ord eller handlinger, opfordres til at reagere ved at udvise omsorg og støtte. Som medstuderende kan du også henvende sig til en studievejleder for at orientere om eller drøfte sin egen rolle i problemstillingen.
-
Søg hjælp
I situationer, hvor du oplever, at du har brug for hjælp til at håndtere situationen, har du mulighed for at henvende sig til Studievejledningen.
Alle henvendelser vil blive behandlet fortroligt, og det vil være muligt at få hjælp og vejledning til alt fra bearbejdning af hændelsen til konfliktmægling eller hjælp til håndtering af en konkret sag.
Studievejlederen er uddannet til at tage imod henvendelser af denne type, og du vil derfor opleve at blive lyttet til og taget alvorligt i et trygt miljø.
-
Overvej om du vil klage
Hvis du som studerende ønsker at klage over en person, der har krænket dig, skal uddannelseslederen involveres.
Hvis klagen er rettet mod en studerende, kan KP’s ordensregler for studerende bringes i anvendelse.
Hvis klagen er rettet mod en medarbejder eller leder, vil en personalejurist fra HR blive involveret i håndteringen af sagen.
Det er ikke muligt at iværksætte ansættelsesretlige sanktioner på baggrund af anonyme henvendelser. Alle sager vil stadig blive behandlet fortroligt, og kun de nødvendige vil blive indviet i sagens detaljer.
-
KP’s reaktion
KP tager alle henvendelser om krænkende hændelser alvorligt og bestræber sig på at håndtere dem hurtigt og korrekt.
Sager om krænkelser bør i udgangspunktet forsøges løst via dialog. Det er dog nødvendigt med klare sanktioner, hvis problemerne fortsætter, eller hvis en enkeltstående krænkende handling har haft en særlig grov karakter.
Der kan være situationer, hvor du har følt dig krænket og ønsker at klage, men hvor uddannelseslederen vurderer, at KP ikke har mulighed for at foretage sig yderligere. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor forhold vurderes at ligge inden for rammerne af ytringsfriheden i undervisningen. Det kan også være forhold, der er strafbare efter straffeloven, men hvor handlingen ligger udenfor KP’s handlerum, f.eks. hvis krænkelsen er sket i privat regi. I sådanne tilfælde skal uddannelseslederen så vidt mulig forsøge at håndtere problemstillingen på anden vis, f.eks. gennem dialog, holdbytte eller andet.
Hvis du i uddannelsesmæssig sammenhæng oplever strafbare handlinger som f.eks. voldtægt, forsøg på voldtægt, vold, racisme eller lign., opfordres du til, ud over at fortælle det til studievejlederen og uddannelseslederen, at melde forholdet til politiet.
Hvilken reaktion KP vil have på en henvendelse, afhænger af grovheden af handlingen, samt om der er tale om systematisk og vedvarende chikane eller enkeltstående handlinger.
Krænkende hændelser under praktikophold
Når du som studerende er på praktikophold, er du både underlagt og beskyttet af KP’s ordensregler og retningslinjer, samt af praktikstedets egne regler og retningslinjer. Det betyder, at den studerende som udgangspunkt skal følge de regler og procedurer, der findes på praktikstedet, men også at den studerende altid har mulighed for at tage kontakt til KP’s Studieservice for støtte og hjælp.
Uddannelseslederens ansvar og opgaver ved klager over krænkende handlinger
Uddannelseslederen skal tage alle henvendelser alvorligt, og alle henvendelser skal håndteres hurtigst muligt. Uddannelseslederen kan ikke garantere anonymitet til studerende, der klager over en krænkende handling. Håndteringen vil afhænge af den konkrete sag, bl.a. grovheden, varigheden og hyppigheden.
Uddannelseslederen skal være opmærksom på:
- At behandle sager på den måde, der er mest konfliktnedtrappende
- At der er flere parter i sagen, som alle har krav på at blive behandlet med omtanke og respekt
- At hente rådgivning hos Studieservice til håndtering af sagen.
Når der bliver klaget over en krænkende handling til uddannelseslederen, vil der ske følgende:
-
Afdækning af de konkrete omstændigheder
Uddannelseslederen foretager en grundig afdækning af de konkrete omstændigheder, bl.a. gennem dialog med de relevante parter. Alle parter har mulighed for at inddrage en bisidder. Afdækningen skal ske i samarbejde med en jurist (fra Studieservice eller HR afhængig af den konkrete sag), og skal søge at afklare, hvem der var og er involveret, og hvad der er sket.
Afdækningen skal ske med diskretion og respekt for både den krænkede og den krænkende part, og skal medvirke til, at lederen kan beslutte, hvad der videre skal ske.
-
Vurdering af sagens omstændigheder
Hvis uddannelseslederen og juristen vurderer, at der ikke er tale om en krænkende handling, som uddannelseslederen kan handle på baggrund af, skal sagen lukkes. Der vil stadig kunne være behov for opfølgning, f.eks. i form af dialog mellem parterne, eventuelt med en neutral tredjepart, eller andre foranstaltninger, som vil kunne løse konflikten. Den rette reaktion vil være afhængig af den enkelte situation og parternes behov.
Hvis sagen derimod fører til egentlige disciplinære foranstaltninger over for en studerende, skal dette ske i samarbejde mellem uddannelsesjuristen og uddannelseslederen og med hjemmel i Ordensregler for studerende på Københavns Professionshøjskole. Hvis sagen omfatter parter på tværs af uddannelser, skal begge uddannelsesledere være involveret. I vurderingen af sagen skal grovheden og hyppigheden af krænkelsen tages med i vurderingen.
-
Orientering om sagens afslutning
Uddannelseslederen har ansvaret for at informere alle involverede i sagen om, at den er afsluttet. Da der er tale om personsager, vil der være tilfælde, hvor uddannelseslederen ikke kan afsløre over for alle involverede, hvad sagen konkret er afsluttet med.
-
Genopbygning af det gode studiemiljø
Når en krænkelsessag lukkes, vil der, uanset om den har medført sanktioner eller ej, ofte være behov for en aktiv indsats for at genopbygge det gode studiemiljø. Dette kan f.eks. ske gennem samtaler på holdet, dilemmaspil eller lign. Den rigtige reaktion vil være afhængig af den enkelte sags omstændigheder, og der vil altid skulle laves en individuel vurdering af behovet.
-
Hjælp til tilbagevenden til studiet
Det kan også være nødvendigt i en periode at give ekstra støtte til den krænkede. Hvis den krænkede har været sygemeldt i en periode, kan der være behov for langsom tilbagevenden til studiet. Det er uddannelseslederens ansvar at snakke med den krænkede om evt. behov for ekstra støtte.
-
Evaluering
Efter en krænkelsessag er afsluttet, skal det overvejes, om der skal gennemføres en evaluering af forløbet. Det kan være relevant, hvis kulturen og omgangstonen på holdet vurderes at have bidraget til, at krænkelsen skete.
Evalueringen kan omfatte:
- Vurdering af hændelsesforløbet der ledte op til krænkelsen
- Handlingsplan for hvordan fremtidige krænkelser af samme type kan undgås
- Vurdering af reaktionen på krænkedes oplevelser
- Vurdering af forløbet efter klage er indgivet
- Vurdering af genetablering af det gode studiemiljø.
Forebyggelse af krænkende handlinger
På KP accepterer vi ikke mobning, seksuel chikane eller andre adfærdsformer, som krænker medarbejdere og studerende. Enhver form for diskrimination og forskelsbehandling på baggrund af køn, race, seksualitet mv. er uacceptabelt. Alle har ret til at sige fra overfor krænkende handlinger, uden at det går ud over deres arbejds- eller studieliv på KP.
KP lægger samtidig stor vægt på, at alle studerende og ansatte har de videst mulige rammer for at tale, skrive, lytte, udfordre og lære.
Studerende og medarbejdere på KP har en fælles opgave med at fremme en kultur, som ikke blot ansporer til åben og kritisk diskussion i undervisningen, men som også bygger på inklusion og respekt.
Det er uddannelseslederens ansvar at sikre, at det klart kommunikeres, at krænkende handlinger er uacceptable og lederen skal fremme et miljø, hvor en tillidsfuld dialog understøttes, og hvor der handles, hvis der alligevel opstår tilfælde, hvor en studerende oplever krænkende handlinger. På KP arbejder vi med at fremme et godt studiemiljø og forebygge krænkelser i flere forskellige fora og sammenhænge, bl.a.:
- Uddannelsesstart/introforløb
- Tutoruddannelse
- Praktikforberedelse
- Praktikevalueringer
- Uddannelseszoom
På de forskellige hold/uddannelser kan spørgsmål om det psykiske studiemiljø desuden håndteres i samarbejde med studievejlederne og de lokale DSR.
I Studieservice findes der værktøjskasser, der kan bruges, hvis man har lyst til at snakke om krænkelsesforebyggelse og det gode studiemiljø.