Gå til indhold

Psykologi: Udvikling hos børn og unge i udsatte positioner

Undervisningsforløb til Psykologi C om børns udvikling med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner.

Forløbet gennemgår relevant psykologisk teori og empirisk materiale og forholder det undervejs til en gennemgående case, som præsenteres på en digital platform Thinglink.

I casen følger vi pigen Amalie, der er i en udsat position. Casen belyses ud fra en pædagogs, en lærers og en socialrådgivers professionelle blik i forskellige aldre og forskellige kontekster: Børnehave (5 år), Skolealder 13 år (7. klasse), Skolealder 15 år (9. klasse).

På Thinglinket kan eleverne selv navigere rundt i Amalie-casen i de forskellige aldre og kontekster med tilhørende refleksionsspørgsmål og dilemmaer relateret til det psykologi-faglige.

Forløbet kan evt. også gennemføres på B-niveau, hvis det udvides med ekstra teori, nye dilemmaer eller blot fungerer som repetition af c-niveau.

Kernestof

Udviklingspsykologi

  • Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
  • Tilknytning, sårbarhed og resiliens

Kognitions- og læringspsykologi

  • Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
  • Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Socialpsykologi

  • Kommunikation i sociale sammenhænge
  • Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse

Struktur og omfang

Plug and play-forløb (12 moduler).

 

Materialer til undervisningsforløbet

Kontakt

Brobygningsteamet

Kontakt brobygningsteamet hvis du har spørgsmål til indholdet her på siderne.