Samfundsfag: At gøre en forskel i velfærdsstaten
Undervisningsforløb til samfundsfag A eller B.
Forløbet giver indblik i velfærdsstatens udfordringer og i de faglige og etiske dilemmaer som et arbejdsliv i velfærdsstaten indeholder.
Forløbet dækker faglige mål i samfundsfag om den danske velfærdsmodel med fokus på udsatte borgere og de velfærdsprofessionelles arbejde med denne gruppe med særligt fokus på socialt arbejde.
Forløbet kommer omkring, hvordan arbejdet med udsatte borgere foregår i praksis, herunder faglige overvejelser og teknikker i forbindelse med socialt arbejde med udsatte børn og unge samt marginaliserede grupper i samfundet.
Kernestof
- Den danske velfærdsmodel: Velfærdstrekanten, karakteristika ved den danske velfærdsmodel, udfordringer for velfærdsstaten, dilemmaer i professionelt omsorgsarbejde (Jürgen Habermas: system- og livsverden-konflikter).
- Forløbet knytter an til teorier og begreber om social arv og kan udbygges med mere om dette fx Pierre Bourdieus kapitalbegreber eller lign.
Struktur og omfang
Undervisningsforløbet har et omfang på 7-10 moduler. Forløbet kan suppleres af en 3-timers workshop på Københavns Professionshøjskole. Der er desuden mulighed for at tilknytte en skriftlig opgave, en synopsis eller lign. forud for en årsprøve, SRO eller andre projektopgaver.