Gå til indhold

Historie: Ulighed i velfærdsstaten

Undervisningsforløb til Historie A eller B med et samfundsfagligt perspektiv. Forløbet vil egne sig godt til et samarbejde med samfundsfag C.

Forløbet giver indblik i velfærdsstaten som lighedsskabende projekt og den ulighed, der fortsat eksisterer.

Forløbet behandler velfærdsstatens historie i det 20. århundrede ud fra en erindringshistorisk tilgang. I forløbet er der en særlig opmærksomhed på velfærdsuddannelserne historisk set som det sted hvor fagprofessionelle uddannes med blandt andet det formål at minimere uligheden.

I forløbet indgår en nutidig perspektivering til, hvordan socialrådgivere og sygeplejersker i dag arbejder med at reducere uligheden i deres professionelle virke.

Forløbet er tiltænkt 3. g af hensyn til koblingen til SRP, og abstraktionsniveauet er sat derefter.

Kernestof

  • Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
  • Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Struktur og omfang

Forløbet er sat til mellem 5-8 modulers undervisning på gymnasiet, dertil kommer et modul med besøg på gymnasiet af undervisere fra Københavns Professionshøjskole (KP) samt en temadag på KP, der strækker sig over 3 moduler. Sammenlagt er omfanget af forløbet 9-12 moduler.

Materialer til undervisningsforløbet

Book et besøg