
Skoleledelse
Styrk din ledelsespraksis i samspillet med forvaltning og skolebestyrelse og bliv skarp på rammerne for skoleledelse.
Dette modul på 5 ECTS er en del af lederuddannelsen københavns kommune. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.
Det får du ud af modulet
Med dette modul får du styrket din forståelse for og færdigheder i at navigere i de forvaltningsmæssige, personalejuridiske og styringsmæssige rammer for og problemstillinger på skoleområdet.
Du får trænet dine kompetencer til at fortolke lovgrundlaget, centrale forvaltningsretlige, personalejuridiske og styringsmæssige rammer og at omsætte disse til relevante løsninger og ledelseshandlinger for skolen. Derudover får du kompetencer til at agere kompetent i tværprofessionelle samarbejder og organisatoriske grænseflader med relevans for skolens kerneopgave.
Fagligt indhold på modulet
Formålet med modulet er at sætte dig i stand til kompetent at håndtere og forvalte de ledelsesmæssige opgaver indenfor skolens rammer. Modulet fokuserer især på de forvaltningsretlige og personalejuridiske områder, herunder på ansvars- og opgavefordelingen mellem kommunalbestyrelse, forvaltning, skolebestyrelse og skoleledelse.
På modulet arbejder vi med 5 hovedtemaer:
Skoleledelse – rammer og vilkår
- Viden om forvaltningslov og offentlighedslov, herunder lederen som myndighedsperson
- Træning, diskussion og refleksion – f.eks. over håndtering af personalesager, afgørelser i specialundervisning gennem casearbejde
Vertikal og horisontal ledelse
- Viden om styringskæder og tværprofessionelle samarbejder i komplekse politiske organisationer
- Træning, diskussion og refleksion over dilemmaer og loyalitetskonflikter
Styring og implementering
- Viden om implementeringsteori og -forståelse
- Træning, diskussion og refleksion over ”oversættelsesopgaver” i implementeringsprocesser
Rammesættende kommunikation
- Viden om og træning i rammesættende samtaler, fx den tjenstlige samtale, samtaler om kvalitet i opgaveløsningen m.m.
Strategisk zoom- og distanceledelse
- Viden om strategisk og faglig ledelse tæt på kerneopgaven
- Diskussion og refleksion over balancen mellem at bevare det strategiske overblik, loyaliteten overfor styringskæden og monitorering af kvaliteten i den konkrete opgaveløsning
Om undervisning og eksamen
Forløbet strækker sig over et par måneder, og gennemføres på 4 undervisningsdage a 6 timer samt 1 studiegruppedag.
Modulet afsluttes med en mundtlig eksamen, hvor vi tager udgangspunkt i en case fra din egen ledelsespraksis.
Hvem deltager?
Modulet er særligt henvendt til dig, der er leder i skolen.
Tilmelding
Adgangskrav
For at blive optaget skal du have en af følgende uddannelser:
- Professionsbacheloruddannelse
- Akademiuddannelse
- Diplomuddannelse
- Bacheloruddannelse
- Kandidatuddannelse
- Anden relevant uddannelse mindst på niveau med en kort, videregående uddannelse eller en reguleret videregående voksenuddannelse
Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter afsluttet grunduddannelse.
Derudover skal du have ledelsesansvar eller forvente at få tillagt ledelsesfunktioner. Det vil således være en fordel, hvis du i forbindelse med uddannelsens gennemførelse har ledelsesopgaver i større eller mindre omfang.
Undtagelse
Hvis du ikke opfylder det formelle adgangskrav, kan du søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.
Sådan søger du
Sådan søger du
Du søger online ved at klikke på “Ansøg” på det modul, du ønsker at søge optagelse på.
Her vedhæfter du også dokumentation for både uddannelse og erhvervserfaring.
- Dokumentation for uddannelse kan være kopi af eksamensbevis.
- Dokumentation for to års erhvervserfaring det være sig i form af et CV, lønseddel, udtalelse fra leder eller lignende
OBS
Du skal huske at angive din arbejdsmail, EAN-nummer, bruger-ID og rammeindkøbsordrenummer når du tilmelder dig.
Ansøgningsfrister
Ansøgningsfrist til moduler i foråret 2023
- Ansøgningsfrist d. 1. december (studiestart uge 3)
- Ansøgningsfrist d. 15. februar (studiestart uge 15)
- Ansøgningsfrist d. 1. juni (studiestart uge 35)
- Ansøgningsfrist d. 1. september (studiestart uge 44/45)
Er der ledige pladser efter ansøgningsfristens udløb, vil tilmeldingen stadig være åben.
Afmeldingsfrist
Du kan afmelde dig moduler op til 3 uger før studiestart.
Hvis du framelder dig obligatoriske moduler, valgmoduler og afgangsprojektmoduler op til 10 dage før studiestart vil der blive refunderet 50 % af prisen.
Hvis du framelder dig senere end 10 dage før studiestart, skal du betale det fulde beløb for modulet.
Framelding til et modul skal ske skriftligt til evu@kp.dk
Priser
Obligatoriske moduler
KK betaler en samlet holdpris for hver af de obligatoriske moduler. Du vil derfor ikke modtage en faktura fra KP, når du tilmelder dig obligatoriske moduler.
Du vil senere modtage en intern faktura fra Koncernservice.
Vejledende deltagerpris:
kr. 12.990
Valgmoduler
Pr. modul kr. 6.420
Særlige valgmoduler
Ledelse og coaching:
kr. 8.490
Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse (10 ECTS):
kr. 11.750
Proceslederforløb:
kr. 21.330
Præsentationsteknik og personlig gennemslagskraft:
kr. 10.500
Afgangsprojekt
kr. 15.450
NB
Priser er ekskl. litteratur.
Hjælp til rammeindkøbs-ordrenummer
Til ordrer vedr. grundmoduler
Grundmodulerne betales i første omgang af KK, som senere internt viderefakturerer. Ved tilmelding af grundmoduler skal du derfor angive det rammeindkøbsordrenummer, som Koncernservice har oprettet for den pågældende leverandør. Herunder ses rammeindkøbsordrenumrene for leverandørerne:
Københavns Professionshøjskoles rammeindkøbsordrenummer er 4050026418
DJØF’S rammeindkøbsordrenummer er 4050093557
Til ordrer vedr. valgfrie moduler og afgangsprojekt
Inden tilmelding til modulerne, skal der oprettes en rammeindkøbsordre, hvis der ikke allerede er oprettet en. En rammeindkøbsordre oprettes i Kvantum af den Kvantum-ansvarlige. Det vil også være den Kvantum-ansvarlige, som kan oplyse om der allerede er oprettet en rammeindkøbsordre til den pågældende leverandør.
Ved du ikke hvem, der er den ansvarlige, kan du kontakte din nærmeste leder for oplysning om dette. Når rammeindkøbsordren er oprettet, oplyses rammeindkøbsordrenummeret til leverandøren ved tilmelding.
Det er også muligt at få hjælp hos jeres Kvantum-ansvarlige.
Hvis din leder ikke ved hvem det er, skal han/hun kontakte indkøbssupporten på tlf. 33 66 61 00 (tryk 2).
Læs mere på KKs intranet under vejledningen for rammeindkøbsordrenumre
OBS
Du skal huske at angive din arbejdsmail, EAN-nummer, bruger-ID og rammeindkøbsordrenummer når du tilmelder dig.
Efterår 2023
Valgmoduler 4. kvartal KK 2023
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Hvis knappen "Mere info" er grøn, kan du stadig tilmelde dig, selvom tilmeldingsfristen er overskredet.Pris
Hvor
Nummer
Forår 2024
Valgmoduler 2. kvartal KK 2024
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Pris
Hvor
Nummer
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson. Læs mere herunder.
Kontakt studieservice
Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold.
Åbningstider
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag: kl. 9.00-14.00
Onsdag: kl. 11.00-14.00