
Skoleledelse
Styrk din ledelsespraksis i samspillet med forvaltning og skolebestyrelse og bliv skarp på rammerne for skoleledelse.
Dette modul på 5 ECTS er en del af lederuddannelsen københavns kommune. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.
Det får du ud af modulet
Med dette modul får du styrket din forståelse for og færdigheder i at navigere i de forvaltningsmæssige, personalejuridiske og styringsmæssige rammer for og problemstillinger på skoleområdet.
Du får trænet dine kompetencer til at fortolke lovgrundlaget, centrale forvaltningsretlige, personalejuridiske og styringsmæssige rammer og at omsætte disse til relevante løsninger og ledelseshandlinger for skolen. Derudover får du kompetencer til at agere kompetent i tværprofessionelle samarbejder og organisatoriske grænseflader med relevans for skolens kerneopgave.
Fagligt indhold på modulet
Formålet med modulet er at sætte dig i stand til kompetent at håndtere og forvalte de ledelsesmæssige opgaver indenfor skolens rammer. Modulet fokuserer især på de forvaltningsretlige og personalejuridiske områder, herunder på ansvars- og opgavefordelingen mellem kommunalbestyrelse, forvaltning, skolebestyrelse og skoleledelse.
På modulet arbejder vi med 5 hovedtemaer:
Skoleledelse – rammer og vilkår
- Viden om forvaltningslov og offentlighedslov, herunder lederen som myndighedsperson
- Træning, diskussion og refleksion – f.eks. over håndtering af personalesager, afgørelser i specialundervisning gennem casearbejde
Vertikal og horisontal ledelse
- Viden om styringskæder og tværprofessionelle samarbejder i komplekse politiske organisationer
- Træning, diskussion og refleksion over dilemmaer og loyalitetskonflikter
Styring og implementering
- Viden om implementeringsteori og -forståelse
- Træning, diskussion og refleksion over ”oversættelsesopgaver” i implementeringsprocesser
Rammesættende kommunikation
- Viden om og træning i rammesættende samtaler, fx den tjenstlige samtale, samtaler om kvalitet i opgaveløsningen m.m.
Strategisk zoom- og distanceledelse
- Viden om strategisk og faglig ledelse tæt på kerneopgaven
- Diskussion og refleksion over balancen mellem at bevare det strategiske overblik, loyaliteten overfor styringskæden og monitorering af kvaliteten i den konkrete opgaveløsning
Om undervisning og eksamen
Forløbet strækker sig over et par måneder, og gennemføres på 4 undervisningsdage a 6 timer samt 1 studiegruppedag.
Modulet afsluttes med en mundtlig eksamen, hvor vi tager udgangspunkt i en case fra din egen ledelsespraksis.
Hvem deltager?
Modulet er særligt henvendt til dig, der er leder i skolen.
Ansøgning
Adgangskrav
For at blive optaget skal du have en af følgende uddannelser:
- Professionsbacheloruddannelse
- Akademiuddannelse
- Diplomuddannelse
- Bacheloruddannelse
- Kandidatuddannelse
- Anden relevant uddannelse mindst på niveau med en kort, videregående uddannelse eller en reguleret videregående voksenuddannelse
Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter afsluttet grunduddannelse.
Derudover skal du have ledelsesansvar eller forvente at få tillagt ledelsesfunktioner. Det vil således være en fordel, hvis du i forbindelse med uddannelsens gennemførelse har ledelsesopgaver i større eller mindre omfang.
Undtagelse
Hvis du ikke opfylder det formelle adgangskrav, kan du søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.
Sådan søger du
Sådan søger du
Du søger online ved at klikke på “Ansøg”. På ansøgningssiden skal du vælge det modul, du ønsker at blive tilmeldt.
Her vedhæfter du også dokumentation for både uddannelse og erhvervserfaring.
- Dokumentation for uddannelse kan være kopi af eksamensbevis.
- Dokumentation for to års erhvervserfaring det være sig i form af et CV, lønseddel, udtalelse fra leder eller lignende
OBS
Du skal huske at angive din arbejdsmail, EAN-nummer, bruger-ID og rammeindkøbsordrenummer når du tilmelder dig.
Ansøgningsfrister
Ansøgningsfrist til moduler i efteråret 2024 og foråret 2025
- Ansøgningsfrist i efteråret 2024 er d. 1. juni
- Ansøgningsfrist i foråret 2025 er d. 1. december
Er der ledige pladser efter ansøgningsfristens udløb, vil tilmeldingen stadig være åben.
Afmeldingsfrist
Du kan afmelde dig moduler op til 3 uger før studiestart.
Hvis du framelder dig valgmoduler og afgangsprojektmoduler op til 10 dage før studiestart vil der blive refunderet 50 % af prisen.
Hvis du framelder dig senere end 10 dage før studiestart, skal du betale det fulde beløb for modulet.
Framelding til et modul skal ske skriftligt til:
Priser
Obligatoriske moduler
KK betaler en samlet holdpris for hver af de obligatoriske moduler. Du vil derfor ikke modtage en faktura fra KP, når du tilmelder dig obligatoriske moduler.
Du vil senere modtage en intern faktura fra Koncernservice.
Vejledende deltagerpris:
kr. 13.069
Valgmoduler
Pr. modul kr. 6.460
Særlige valgmoduler
Ledelse og coaching:
kr. 8.540
Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse (10 ECTS):
kr. 11.820
Proceslederforløb:
kr. 21.460
Afgangsprojekt
kr. 15.540
NB
Priser er ekskl. litteratur.
Hjælp til rammeindkøbs-ordrenummer
Til ordrer vedr. valgfrie moduler og afgangsprojekt
I Københavns Kommune skal du bruge et rammeindkøbsordrenummer til at bestille varer og tjenesteydelser, eks. valgfrie moduler eller afgangsprojekt på en uddannelse. Det er den Kvantum-ansvarlige på din arbejdsplads, der kan hjælpe dig med rammeindkøbsordrenummer.
Hvis du ikke ved hvem, der er Kvantum-ansvarlig på din arbejdsplads, skal du kontakte din nærmeste leder, som kan oplyse dig om det.
Ved spørgsmål kan du eller din leder kontakte Københavns Kommunes indkøbssupport på 30 66 61 00 (tast 2).
Bemærk: Når du har klikket “Ansøg”, skal du vælge dit ønskede modul igen i formularen.
Forår 2025
Valgmoduler 2. kvartal KK 2025
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson. Læs mere herunder.
Kontakt studieservice
Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold.
Åbningstider
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag: kl. 9.00-14.00
Onsdag: kl. 11.00-14.00