Konflikthåndtering og kommunikation
Du opnår kompetence i konflikthåndtering, løsningsorienteret kommunikation og et bedre møde med borgere, klienter, forhandlingspartnere ol.
Dette modul på 5 ECTS er en del af diplomuddannelse i offentlig forvaltning og administration. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.
Det får du ud af modulet
Du får viden om relevante metoder samt praktiske værktøjer til håndtering af forskellige udfordrende situationer i arbejdsmæssige sammenhænge.
Du får også færdigheder og kompetencer til at forebygge og håndtere konflikter.
Det faglige indhold på modulet
På modulet bliver du præsenteret for forskellige konflikt- og kommunikationsteorier, der giver dig kompetencer til at arbejde med at udvikle forebyggende kommunikation og konfliktstrategier. Både i relation til borgere som internt i din organisation.
Desuden kommer du til at arbejde med praksisnære cases og får kompetencer til at kunne analyse situationer og vælge relevante håndteringsstrategier.
Om undervisningen
Vi arbejder praksisnært og tager altid udgangspunkt i cases fra din hverdag. Du kommer til løbende at arbejde problembaseret med din egen casebeskrivelse.
Vores undervisning er en blanding af oplæg fra underviseren, drøftelser på holdet og gruppearbejde. Vi inddrager bøger, podcast eller videoer i undervisningen.
Undervisningen er altid baseret på seneste relevante temaer og forskning for at sikre høj fagligt viden, som I kan bruge i praksis.
Undervisning og eksamen
Undervisningen består af 30 lektioner à 45 minutter. På dette modul er undervisningen fordelt med 3 dage med fysisk fremmøde hver à 6 lektioner hertil 1 dag online med programlagte studietimer, hvor du skal arbejde selvstændigt med din case og 1 dag med online individuel vejledning og fælles opsamling.
Du skal forvente at bruge mindst samme tid til at forberede dig, som du skal bruge på at deltage i undervisningen.
Eksamensform
Eksamen er en mundtlig. Eksamen tager udgangspunkt i den relevante case du har arbejdet med under forløbet.
Hvem deltager
Du arbejder som myndighedsperson og står ofte i svære situationer med borgere eller andre, som kræver viden om og håndtering af konfliktsituationer.
Måske fungere du som tillidsmand og har brug for viden om og forståelse for konflikter, hvordan du skal agere, og hvordan du evt. kan arbejde forebyggende for at undgå fremtidige konflikter.
Ansøgning
Adgangskrav og optagelse
Adgangskrav
For at blive optaget på en diplomuddannelse eller på et modul skal du have en af følgende uddannelser:
- Professionsbacheloruddannelse
- Akademiuddannelse
- Diplomuddannelse
- Bacheloruddannelse
- Kandidatuddannelse
- Anden relevant uddannelse mindst på niveau med en kort, videregående uddannelse eller en reguleret videregående voksenuddannelse
Du skal desuden have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Det er ikke et krav, at du er i arbejde, når du starter på modulet, men du forventes at kunne bringe dine erfaringer fra praksis ind i undervisningen, uanset om det er tidligere eller aktuel praksis.
Hvis du ikke opfylder det formelle adgangskrav, kan du søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du opfylder adgangskravene, er du velkommen til at kontakte os:
Sådan søger du
Du søger online ved at klikke på “Ansøg” på det modul, du ønsker at søge optagelse på.
Her vedhæfter du også dokumentation for både uddannelse og erhvervserfaring.
- Dokumentation for uddannelse kan være relevante eksamensbeviser.
- Dokumentation for to års erhvervserfaring efter afsluttet adgangsgivende uddannelse kan fx være en bekræftelse fra din arbejdsplads eller lønseddel, hvor din anciennitet fremgår.
Ansøgningsfrister
Ansøgningsfrist for hvert modul fremgår af modulbeskrivelsen på kp.dk.
Vi modtager ansøgninger til ledige pladser frem til studiestart.
Hvis modulet stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at ansøge. Hvis der er venteliste, fremgår det af modulet.
Økonomisk støtte Søg støtte fra fonde
Du kan søge økonomisk støtte til din videreuddannelse fra en række fonde.
Fondene kan bidrage til at dække dine udgifter – hvis du falder inden for deres udvalgte målgruppe. Omstillingsfonden har den bredeste målgruppe. Den dækker op til 10.000 kr. årligt for ufaglærte, faglærte og personer med en kort/mellemlang videregående uddannelse (op til professionsbachelorniveau.)
Hvornår får jeg svar?
Efter ansøgningsfristens udløb modtager du et svar i din postkasse til Digital Post. Der kan gå op til 4 uger efter ansøgningsfristen, før du modtager dit svar.
Betingelser for framelding
- Hvis du framelder dig senest fire uger før modulets start, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende modul.
- Hvis du framelder dig mindre end fire uger før modulets start, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende modul.
- Hvis du tilmelder dig mindre end fire uger før modulets start hæfter du for hele deltagerbetalingen ved en evt. framelding
Framelding til et modul skal ske skriftligt til:
Forår 2025
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Efterår 2025
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Forår 2026
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Efterår 2026
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Konflikthåndtering og kommunikation
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.
Kontakt studieservice
Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold: