Gå til indhold

Introduktionskursus i AI og informationssikkerhed for HK’ere i kommuner og regioner

100% støtte via Den Kommunale Kompetencefond.

Nu tilbyder HK og KL et endagskursus til dig, der er HK’er, i grundlæggende forståelse for AI (kunstig intelligens), informations- og cybersikkerhed. Og det er med 100% refusion fra kompetencefonden.

Målet er at inspirere og motivere til at arbejde videre med temaerne hjemme i egen organisation, og at fortsætte på moduler i enten AI eller Informations- og cybersikkerhed på akademi- eller diplomniveau.

Om kurset

Det får du ud af kurset

Om AI:

  • Få indsigt i AI, herunder de overordnede lovmæssige rammevilkår.
  • Potentialer og brugsscenarier: Få en forståelse for potentialerne ved at anvende kunstig intelligens i opgaveløsningen og forståelse for konkrete brugsscenarier nu og på sigt.
  • Opmærksomhed: Kende og blive i stand til, at pege på forbehold vedr. juridiske, etiske og faglige hensyn ved brug af AI.

Om Informations- og cybersikkerhed:

  • Indsigt: Få indsigt i informations- og cybersikkerhed, herunder de overordnede lovmæssige rammevilkår.
  • Bedste praksis: Bliv introduceret for bedste praksis inden for informations- og cybersikkerhed, herunder fokus på nye opgaver
  • Trusler og risikostyring: Få indsigt i trusler, sikkerhedshændelser og betydning af risikovurdering og -styring

Kurset vil også have fokus på at træne den digitale forestillingsevne og give mulighed for at gentænke og udvikle egne opgaver og kompetencer vha. digitalisering.

HK og KL logo

Kursusdagen, skabt i samarbejde mellem HK og KL, er designet til at styrke administrative medarbejdere i kommunen og gøre det muligt for jer at navigere sikkert og effektivt i en digital fremtid.

Her får du indsigt i, hvordan teknologi som kunstig intelligens og cybersikkerhed kan blive produktive redskaber i dit daglige arbejde, samtidig med at du lærer at gentænke opgaveløsning og samarbejde.

Skræddersyede kurser for maksimal relevans

Et af de mest betydningsfulde elementer ved kurset er, at hold skræddersys i tæt samarbejde med kommunen. Fagområder, deltagerforudsætninger og lokale ønsker bliver nøje overvejet for at sikre, at kurset er tilpasset jeres specifikke behov og udfordringer.

Denne tilgang gør det muligt at levere et kursus, hvor indholdet er relevant og umiddelbart anvendeligt i jeres daglige administrative arbejde – så I får mest muligt ud af dagen.

Om undervisningen

  • Kurset blander oplæg, med konkrete og praktiske øvelser og refleksion
  • Kurset er tilpasset det fagområde, du kommer fra, så casene er relevante og genkendelige

Er kurset noget for mig?

Ja, hvis du er:

  • Ansat på en HK-overoverenskomst og arbejder i en kommune eller region
  • Gerne hele afdelinger eller hold fra din kommune eller region, men du/I kan også deltage sammen med kursister fra andre kommuner inden for samme fagområde

Tal med leder og TR om kurset. Hvis I samler et hold på 15 til 25 medarbejdere, kan introkurset holdes på arbejdspladsen.

I skal så vidt muligt arbejde indenfor samme fagområde og løse ensartede opgaver, da kurset tager udgangspunkt i jeres hverdag og faglighed. I kan fx være en borgerservice, der gerne vil blive klogere på mulighederne for at integrere AI i jeres arbejde.

Eller I kan som kommune samle 15 skolesekretærer, der gerne vil tage introkurset. Er man en lille kommune eller arbejdsplads kan man tage kurset sammen med arbejdspladser i nabokommunerne for at samle nok deltagere til et hold. Dette er også en god mulighed for at mødes og vidensdele på tværs.

Du kan også tilmelde dig individuelt

Hvis du ikke kan få samlet en stor nok gruppe til et skræddersyet kursusforløb, kan du også tilmelde dig individuelt. Det gør du nederst på siden her, hvor du kan vælge mellem flere hold. Husk samtidig at søge støtte hos Den Kommunale Kompetencefond til 100% dækning af udgifterne.

OBS: Det er et krav, at du er ansat i en kommune eller region

Undervisere

Morten Raahauge Philipps
Uddannelseskonsulent, Master i IKT og Læring

Nina Rasmussen
Lektor, Cand tech soc

Søg om 100% støtte fra Den Kommunale Kompetencefond

Du kan søge finansiering af introkursus fra en særlig pulje på HK Kommunals område i Den Kommunale Kompetencefond – der dækker 100 pct.

Tilmelding

Optagelse sker efter først-til-mølle-princippet.

Efter tilmeldingsfristens udløb tager vi stilling til, hvilke kurser og temadage vi kan gennemføre, og hvilke vi må aflyse.

Hvis kurset stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at tilmelde dig. Hvis der er venteliste, fremgår det af kurset.

Alle meddelelser vedrørende optagelse og aflysning sendes som Digital Post.

  • Hvis du framelder dig inden tilmeldingsfristen, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende kursus
  • Hvis du framelder dig efter tilmeldingsfristen, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus
  • Hvis du tilmelder dig efter tilmeldingsfristens udløb, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus, hvis du framelder dig
  • Hvis du bliver forhindret eller syg inden kursusstart, har din arbejdsplads mulighed for at sende en anden medarbejder

Alle afmeldinger og ombytninger skal sendes skriftligt til vores kursusafdeling:

Kursus

Københavns Professionshøjskole (KP)

Prisen fremgår af hvert enkelt kursusopslag.

Alle kursuspriser er angivet med og uden moms. På kurser udbudt under åben uddannelse tillægges der ikke moms på fakturaen. Det fremgår af prisen på det enkelte kursusopslag, om der tillægges moms, markeret med.

Når du er blevet optaget på et kursus, sender vi en elektronisk faktura til betaleren, der skal betales i henhold til den betalingsdato, som står på fakturaen. Når betalingen er registreret, har du ret til at deltage i undervisningen.

Der udstedes et kursusbevis efter afslutning af kurser på minimum 12 timer. For at modtage et bevis må du som kursist maksimalt have haft 20 % fravær på kurset. Kursusbeviser sendes som Digital Post.

Der udstedes ikke bevis for en temadag.

Forår 2025

Introduktionskursus i AI og informationssikkerhed for HK´ere i kommuner og regioner

Start- og slutdato

21.05.25

Tilmeldingsfrist

23.04.25

Nummer

1063007

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

2.063 kr.

1.650 kr. ekskl. moms

Hvor

Tagensvej 18

Hvornår

En kursusdag kl. 09.00-16.00 d. 21.05.2025

Efterår 2025

Introduktionskursus i AI og informationssikkerhed for HK´ere i kommuner og regioner

Start- og slutdato

18.09.25

Tilmeldingsfrist

21.08.25

Nummer

1063008

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

2.063 kr.

1.650 kr. ekskl. moms

Hvor

Tagensvej 18

Hvornår

En kursusgang kl. 09.00-16.00 d. 18.09.2025

Introduktionskursus i AI og informationssikkerhed for HK´ere i kommuner og regioner

Start- og slutdato

28.10.25

Tilmeldingsfrist

30.09.25

Nummer

1063010

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

2.063 kr.

1.650 kr. ekskl. moms

Hvor

Tagensvej 18

Hvornår

En kursusdag kl. 09.00-16.00

Moduler på akademi- eller diplomniveau

Efter introkurset vil du måske have lyst til at gå videre med et modul om AI og/eller informations- og cybersikkerhed på akademi- eller diplomniveau. Her følger løbende informationer på denne side, og der er også mulighed for tilskud fra Den Kommunale Kompetencefond.

Vi glæder os til at inspirere dig til at tænke nyt og skabe en kommunal administrativ fremtid, hvor teknologi ikke blot understøtter, men også forbedrer de administrative kerneopgaver.

Moduler

Kurser

Informationsmøder

Artikler

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.

Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold:

Studieservice

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 72 48 75 40

Telefontider

Se telefontider.

Helle Pehrson

Konsulent

+45 51 38 04 55