
Faglig ledelse, organisering og udvikling af læringsmiljøer i dagtilbud
Dette valgmodul fokuserer på udviklingen af den faglige ledelses professionelle kompetencer til at kunne iagttage, reflektere og orientere sit arbejde med at lede og organisere læringsmiljøer.
Dette modul på 5 ECTS er en del af lederuddannelsen københavns kommune. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.
Det får du ud af modulet
På dette modul får du viden og færdigheder til at lede og organisere arbejdet med at udvikle en pædagogisk praksis baseret på refleksion og fagligt velbegrundede valg i forhold til dagtilbuddets læringsmiljø. Afsættet er intentionerne i den styrkede pædagogiske læreplan.
Du får trænet dine kompetencer til at kommunikere tydeligt både indadtil og udadtil om mål og retning for læringsmiljøets pædagogiske kvalitet. Du får også trænet dine færdigheder til at give faglig feedback og at understøtte professionelle samtaler på individ- og gruppeniveau omkring kerneopgavens kvalitet og udvikling.
Fagligt indhold på modulet
På modulet arbejder vi med følgende hovedtemaer:
Samfundsmæssige rammer
- Den styrkede pædagogiske læreplan som et rammesættende styringsdokument
- At træffe valg på baggrund af forskningsinformeret og lokalt genereret viden koblet til et lokalt strategisk fokus
Faglig ledelse af refleksion og læring
- Facilitering af de professionelles læreprocesser med fokus på sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes udbytte
- Udvikling af den professionelle dømmekraft, valg af pædagogiske metoder og greb
- At skabe, udvælge og anvende data og dokumentationsformer målrettet udviklingen af læringsmiljøer for alle børn og professionelle
Organisering
- Organisering af professionelle læringsfællesskaber og udvikling af kollaborative arbejdsformer, fælles forståelser og sammenhængende praksisser
Om undervisning og eksamen
Forløbet strækker sig over 1-2 måneder, og gennemføres på 4 undervisningsdage a 6 timer samt 1 studiegruppedag.
Modulet afsluttes med en mundtlig eksamen, hvor vi tager udgangspunkt i din egen ledelsespraksis.
Hvem deltager?
Valgmodulet henvender sig til ledelsen af dagtilbud herunder de faglige ledere, som arbejder med implementering af den styrkede læreplan og udvikling af dagtilbuddets pædagogiske praksis.
Tilmelding
Adgangskrav
For at blive optaget skal du have en af følgende uddannelser:
- Professionsbacheloruddannelse
- Akademiuddannelse
- Diplomuddannelse
- Bacheloruddannelse
- Kandidatuddannelse
- Anden relevant uddannelse mindst på niveau med en kort, videregående uddannelse eller en reguleret videregående voksenuddannelse
Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter afsluttet grunduddannelse.
Derudover skal du have ledelsesansvar eller forvente at få tillagt ledelsesfunktioner. Det vil således være en fordel, hvis du i forbindelse med uddannelsens gennemførelse har ledelsesopgaver i større eller mindre omfang.
Undtagelse
Hvis du ikke opfylder det formelle adgangskrav, kan du søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.
Sådan søger du
Sådan søger du
Du søger online ved at klikke på “Ansøg” på det modul, du ønsker at søge optagelse på.
Her vedhæfter du også dokumentation for både uddannelse og erhvervserfaring.
- Dokumentation for uddannelse kan være kopi af eksamensbevis.
- Dokumentation for to års erhvervserfaring det være sig i form af et CV, lønseddel, udtalelse fra leder eller lignende
OBS
Du skal huske at angive din arbejdsmail, EAN-nummer, bruger-ID og rammeindkøbsordrenummer når du tilmelder dig.
Ansøgningsfrister
Ansøgningsfrist til moduler i foråret 2023
- Ansøgningsfrist d. 1. december (studiestart uge 3)
- Ansøgningsfrist d. 15. februar (studiestart uge 15)
- Ansøgningsfrist d. 1. juni (studiestart uge 35)
- Ansøgningsfrist d. 1. september (studiestart uge 44/45)
Er der ledige pladser efter ansøgningsfristens udløb, vil tilmeldingen stadig være åben.
Afmeldingsfrist
Du kan afmelde dig moduler op til 3 uger før studiestart.
Hvis du framelder dig obligatoriske moduler, valgmoduler og afgangsprojektmoduler op til 10 dage før studiestart vil der blive refunderet 50 % af prisen.
Hvis du framelder dig senere end 10 dage før studiestart, skal du betale det fulde beløb for modulet.
Framelding til et modul skal ske skriftligt til evu@kp.dk
Priser
Obligatoriske moduler
KK betaler en samlet holdpris for hver af de obligatoriske moduler. Du vil derfor ikke modtage en faktura fra KP, når du tilmelder dig obligatoriske moduler.
Du vil senere modtage en intern faktura fra Koncernservice.
Vejledende deltagerpris:
kr. 12.990
Valgmoduler
Pr. modul kr. 6.420
Særlige valgmoduler
Ledelse og coaching:
kr. 8.490
Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse (10 ECTS):
kr. 11.750
Proceslederforløb:
kr. 21.330
Præsentationsteknik og personlig gennemslagskraft:
kr. 10.500
Afgangsprojekt
kr. 15.450
NB
Priser er ekskl. litteratur.
Hjælp til rammeindkøbs-ordrenummer
Til ordrer vedr. grundmoduler
Grundmodulerne betales i første omgang af KK, som senere internt viderefakturerer. Ved tilmelding af grundmoduler skal du derfor angive det rammeindkøbsordrenummer, som Koncernservice har oprettet for den pågældende leverandør. Herunder ses rammeindkøbsordrenumrene for leverandørerne:
Københavns Professionshøjskoles rammeindkøbsordrenummer er 4050026418
DJØF’S rammeindkøbsordrenummer er 4050093557
Til ordrer vedr. valgfrie moduler og afgangsprojekt
Inden tilmelding til modulerne, skal der oprettes en rammeindkøbsordre, hvis der ikke allerede er oprettet en. En rammeindkøbsordre oprettes i Kvantum af den Kvantum-ansvarlige. Det vil også være den Kvantum-ansvarlige, som kan oplyse om der allerede er oprettet en rammeindkøbsordre til den pågældende leverandør.
Ved du ikke hvem, der er den ansvarlige, kan du kontakte din nærmeste leder for oplysning om dette. Når rammeindkøbsordren er oprettet, oplyses rammeindkøbsordrenummeret til leverandøren ved tilmelding.
Det er også muligt at få hjælp hos jeres Kvantum-ansvarlige.
Hvis din leder ikke ved hvem det er, skal han/hun kontakte indkøbssupporten på tlf. 33 66 61 00 (tryk 2).
Læs mere på KKs intranet under vejledningen for rammeindkøbsordrenumre
OBS
Du skal huske at angive din arbejdsmail, EAN-nummer, bruger-ID og rammeindkøbsordrenummer når du tilmelder dig.
Der er pt. ingen aktive hold. Vi opdaterer denne side, så snart vi åbner for tilmelding til nye hold.
Har du spørgsmål til hold og tilmelding, kan du kontakte os på tlf.: 72 48 75 40 eller mail: evu@kp.dk
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson. Læs mere herunder.
Kontakt studieservice
Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold.
Åbningstider
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag: kl. 9.00-14.00
Onsdag: kl. 11.00-14.00