Afgangsprojekt – diplomuddannelse i skat
med afgangsprojektet fordyber du dig i et skattefaglige emne, som du brænder for
Dette modul på 15 ECTS er en del af diplom i skat. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.
Om afgangsprojektet
Dit udbytte
- Du lærer at udarbejde en større skriftlig fremstilling af en relevant problematik fra praksis inden for skat.
- Du lærer også at planlægge, analysere og diskutere en problemstilling på et teoretisk og metodisk grundlag.
Værdi for din arbejdsgiver
- Du videreudvikler gennem afgangsprojektet dine kompetencer og færdigheder inden for det skattefaglige område og omsætter dem til relevant praksis, du kan anvende i dit arbejde.
- Som medarbejder vil du med en diplom i skat kunne varetage komplekse opgaver og sagsbehandling inden for det skattefaglige område.
Det er dit sidste modul på diplomuddannelsen i skat. Det er her, du skal vise og dokumentere, at du har forstået den faglige viden, som uddannelsen giver dig, og at du kan omsætte det i praksis.
Her anvender du de juridiske, samfundsvidenskabelige og/eller økonomiske metoder og din skattefaglige viden til at analysere og vurdere problematikker inden for praksis på skatteområdet.
Typisk tager dit afgangsprojekt udgangspunkt i problemstillinger inden for egen praksis på din arbejdsplads eller fagkomplekse sagsområder.
Undervisning og eksamen
Modulet omfatter nogle seminardage, online brush-up timer i metoder og et vejledningsforløb hen over semestret. Her er du sammen med andre studerende på afgangsprojekter, hvor det handler om forskellige emner inden for projektskrivning.
I løbet af semestret skal du udarbejde en skriftlig projektopgave. Her er du meget velkommen til at skrive i en gruppe – dog max 3 studerende.
I forårssemestret starter afgangsprojektet i midt/slut januar. I efterårssemestret starter det i midt/slut august.
Du får tilknyttet en vejleder til dit afgangsprojekt, som du kan diskutere valg af emne, teori, metoder mm. med. Vejlederen skal endeligt godkende din problemstilling.
Eksamen er en kombinationsprøve, hvor du går til mundtlig eksamen med udgangspunkt i dit skriftlige afgangsprojekt.
Heltid eller deltid
Afgangsprojektet tilbydes både som deltidsuddannelse og som heltidsuddannelse. Tager du det som heltidsuddannelse, kan du søge orlov med en ydelse efter reglerne for Statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), dog højst i 13 uger. Hvis du ønsker at følge afgangsprojektet som heltidsuddannelse, bedes du angive det i bemærkningsfeltet, når du tilmelder dig modulet.
Hvem deltager?
Afgangsprojektet er det sidste modul for dig, som tager en diplomuddannelse i skat.
Det er en forudsætning, at du har bestået de øvrige moduler på diplomuddannelsen i skat på i alt 45 ECTS.
Her kan du tage modulet
Alle moduler for Diplom i Skat kan tages i:
- København
- Fredericia
- Aalborg
Ansøgning
Adgangskrav og optagelse
Adgangskrav
For at blive optaget på en diplomuddannelse eller på et modul skal du have en af følgende uddannelser:
- Professionsbacheloruddannelse
- Akademiuddannelse
- Diplomuddannelse
- Bacheloruddannelse
- Kandidatuddannelse
- Anden relevant uddannelse mindst på niveau med en kort, videregående uddannelse eller en reguleret videregående voksenuddannelse
Du skal desuden have enten:
- to års relevant erhvervserfaring
eller
- være ansat og arbejde hovedsageligt med skattefaglige opgaver
Hvis du har to års relevant erhvervserfaring
Det er ikke et krav, at du er i arbejde, når du starter på modulet – men du forventes at kunne bringe dine erfaringer fra praksis ind i undervisningen, uanset om det er tidligere eller aktuel praksis.
Hvis du ikke har 2 års relevant erhvervserfaring
Bemærk: det følgende er gældende fra d. 1. juli 2022 og forventes ophævet 1. juli 2027.
Hvis du ikke opfylder adgangskravet for 2 års relevant erhvervserfaring, kan du stadig blive optaget på diplomuddannelsen i skat, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- Du er i et ansættelsesforhold, hvor du udelukkende eller i alt overvejende grad beskæftiger dig med skattefaglige forhold
- Dit ansættelsesforhold er på minimum 25 timer pr. uge
- Du har gennemført en eventuel prøvetid
- Dit ansættelsesforhold ikke er opsagt
- Der skal foreligge en individuel tilrettelagt uddannelsesplan udarbejdet af ansættelsesstedet, som indeholder en redegørelse for de faglige opgaver i ansættelsesforholdet og for samspillet mellem opgaverne og uddannelsens elementer
Realkompetencevurdering (RKV)
Hvis du ikke opfylder det formelle adgangskrav, kan du søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du opfylder adgangskravene, er du velkommen til at kontakte os:
Sådan søger du
Du søger online ved at klikke på “Ansøg” på det modul, du ønsker at søge optagelse på.
Her vedhæfter du også dokumentation for både uddannelse og erhvervserfaring.
- Dokumentation for uddannelse kan være relevante eksamensbeviser.
- Dokumentation for to års erhvervserfaring efter afsluttet adgangsgivende uddannelse kan fx være en bekræftelse fra din arbejdsplads eller lønseddel, hvor din anciennitet fremgår.
Ansøgningsfrister
Ansøgningsfrist for hvert modul fremgår af modulbeskrivelsen på kp.dk.
Vi modtager ansøgninger til ledige pladser frem til studiestart.
Hvis modulet stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at ansøge. Hvis der er venteliste, fremgår det af modulet.
Økonomisk støtte Søg støtte fra fonde
Du kan søge økonomisk støtte til din videreuddannelse fra en række fonde.
Fondene kan bidrage til at dække dine udgifter – hvis du falder inden for deres udvalgte målgruppe. Omstillingsfonden har den bredeste målgruppe. Den dækker op til 10.000 kr. årligt for ufaglærte, faglærte og personer med en kort/mellemlang videregående uddannelse (op til professionsbachelorniveau.)
Hvornår får jeg svar?
Efter ansøgningsfristens udløb modtager du et svar i din postkasse til Digital Post. Der kan gå op til 4 uger efter ansøgningsfristen, før du modtager dit svar.
Betingelser for framelding
- Hvis du framelder dig senest fire uger før modulets start, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende modul.
- Hvis du framelder dig mindre end fire uger før modulets start, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende modul.
- Hvis du tilmelder dig mindre end fire uger før modulets start hæfter du for hele deltagerbetalingen ved en evt. framelding
Framelding til et modul skal ske skriftligt til:
Efterår 2025
Forår 2026
Efterår 2026
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.
Kontakt studieservice
Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold: