
Mangel på tid og ressourcer giver moralsk stress
8. maj 2025
Administrative medarbejdere i det offentlige oplever moralsk stress som følge af et stigende arbejdspres og manglende ressourcer. Docent Nana Vaaben fra Københavns Professionshøjskole forsker i moralsk stress og mener, der er brug for, at flere tør tale højt om det. Det er et kollektivt problem, og vi skal finde løsninger i fællesskab, lyder det fra Nana Vaaben i artiklen “For mange kompromiser giver moralsk stress” på hk.dk
Moralsk stress opstår, når du som medarbejder ved, hvad der er det rigtige at gøre, men du forhindres i at handle derefter på grund af organisatoriske begrænsninger. Mange får at vide af deres ledere, at de bliver nødt til at sænke ambitionerne og passe på sig selv og bare nøjes med at gøre arbejdet godt nok, men det fungerer sjældent særligt godt, lyder det fra Nana Vaaben.
Få inspiration til at understøtte tidsstyring, arbejdsmiljø og kommunikation:
Kort kursus for både medarbejdere og ledere:
- Få styr på tiden
Nytænk dine arbejdsvaner, og få en effektiv metode til at få overblik over alle dine arbejdsopgaver.
Moduler på diplom i offentlig forvaltning og administration for medarbejdere og ledere:
- Konflikthåndtering og kommunikation
Du opnår kompetence i konflikthåndtering, løsningsorienteret kommunikation og et bedre møde med borgere, klienter, forhandlingspartnere m.fl. - Organisationspsykologi og forandring
Forandringer er hverdag. Ønsker du at forstå og medvirke til forandringsprojekter, er dette modul et godt valg.
Moduler på diplom i ledelse for ledere og konsulenter:
- Ledelse og arbejdsmiljø
Lær mere om, hvordan du som leder forebygger moralsk stress og skyggearbejde blandt dine medarbejdere og skaber et godt psykisk arbejdsmiljø i din organisation. - Organisationspsykologi og ledelse
Få blik for de organisationspsykologiske dynamikker, og styrk din organisation, dine medarbejdere og dit personlige lederskab via analyse og værktøjer.