Leder, du skal tale højt om moralsk stress
Moralsk stress er en væsentlig årsag til, at medarbejdere på velfærdsområdet forlader deres job. Som leder kan du skabe positive forandringer ved at tale om moralsk stress, lave et lokalt ’beredskab’ og deltage i kampen mod systemet.
2. april 2025
Stillingerne på de vigtige poster i velfærdsstaten er i dag sværere at besætte end tidligere, og flere forlader jobbet. Det mærker du sikkert meget til, hvis du er leder i det offentlige.
Gennem de seneste 10 år har forskere fra Københavns Professionshøjskole undersøgt, hvilke bevæggrunde medarbejdere på velfærdsområdet har for at vælge deres fag og job til og fra.
En af forskerne er docent Nana Vaaben. Hun forklarer, at moralsk stress er en af de vigtigste årsager til, at medarbejdere på skoler, plejehjem, hospitaler, bosteder og i daginstitutioner og kommuner siger op: ”Mange lærere, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere har valgt deres fag, fordi de ønsker at gøre en forskel for andre mennesker. Når de i deres job oplever, at de må gå på kompromis med netop det, bliver de meget udfordrede. De bliver ramt af moralsk stress, når de ved, hvad der er det rigtige at gøre, men de bliver forhindret i at gøre det”.
Det kan være læreren, som godt ved, at hun kan få den angste pige tilbage i klassen, hvis hun går ud og taler med hende i 5-10 minutter, men som ikke kan forlade resten af klassen, fordi der vil opstå kaos. Eller sygeplejersken, som ved, at hun kan låne udstyr fra en borger til at dække et behov hos en anden borger, men det er imod reglerne og kan have konsekvenser for hendes ansættelse.
Så er det ikke bare mig
”Når jeg holder oplæg om arbejdsmiljø for medarbejdere på velfærdsområdet, oplever jeg, at emnet ’moralsk stress’ vækker enorm genklang. Folk ånder lettet op ved tanken om, at det ikke bare er dem, som er dårlige til deres arbejde. De opdager, at den følelse, de går rundt med, har et navn – moralsk stress. Endelig er der nogen, der ser det, udbryder de ofte”, fortæller Nana Vaaben.
Ledere bliver også ramt
Som leder på velfærdsområdet kan du også nemt blive ramt af moralsk stress. Du har pligt til at tænke det psykiske arbejdsmiljø ind i alle de beslutninger, du træffer, men samtidig skal du overholde budgetterne – to ikke altid forenelige krav. Så hvilke handlemuligheder har du som leder i forhold til at mindske den moralske stress hos medarbejderne?
-
Tal højt om moralsk stress
Et af Nana Vaabens råd til ledere i det offentlige er, at man skal tale højt om moralsk stress: ”Tal om det, lyt til medarbejderne, anerkend at det findes. Og vigtigst af alt: synliggør at det er et systemisk problem og ikke handler om individuel uformåen. Det er den enkelte, der mærker det, men det er et fælles, organisatorisk anliggende på arbejdspladsen”.
-
Lav et lokalt ’beredskab’
Et andet råd fra Nana Vaaben er at lave et lokalt ’beredskab’: ”Moralsk stress er et samfundsproblem, og den enkelte leder kan ikke løse det hverken alene eller hurtigt, men kan omvendt heller ikke sidde på hænderne. Mit forslag er at lave lokale aftaler om, hvad man gør, når man kommer i pressede situationer. Jeg tænker ikke på beredskab som en patrulje, man kan tilkalde, men lav aftaler om, hvad man ens handlemuligheder er, og hvem man kan kontakte hvornår”.
-
Deltag i systemkampen
Problemet med moralsk stress kan kun løses ved at ændre på nogle overordnede strukturer. Nana Vaaben mener ikke, vi kommer uden om en systemkamp, og jo flere, der bidrager, jo bedre: ”Vi må antage, at politikere og topchefer m.fl. gerne vil gøre det bedre, men de har brug input fra dem, som mærker problemerne i det daglige og fra forskere som mig. Hvis vi kan fremlægge årsagssammenhængene, får politikerne nemmere ved at se, hvor de præcis skal sætte ind, for at det får en effekt. Jeg mener, man som leder på velfærdsområdet har pligt til at formidle, hvad man oplever, og hvordan man mener det hænger sammen. Det går i hvert fald ikke væk, hvis vi alle sammen resignerer”.
Vil du vide mere?
Kontakt
Hvis du vil høre om mulighederne for oplæg, faciliterede udviklingsprocesser eller andet, der kan skabe gode løsninger hos jer, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Pia Gelardi.
Hvis du har faglige spørgsmål, er du velkommen til at kontakte docent Nana Vaaben.
Tekst: Helle Bo Henriksen, redaktør af KP’s nyhedsbrev