Forskningsnetværk for fritidspædagogik
Forskningsnetværket har til formål at samle forskere, der arbejder med fritidspædagogik og skabe et forum for gensidig inspiration.
Om forskningsnetværket
Forskningsnetværket i fritidspædagogik er et nationalt netværk for forskere og ph.d.-studerende, der beskæftiger sig med pædagogers arbejde, og børn og unges hverdagsliv, i fritidsinstitutioner og skoler, samt de uformelle pædagogiske praksisser, der knytter sig til børn og unge i, omring og på kanten af disse institutionsformer.
Forskningsnetværket har til formål at samle forskere der arbejder, på forskellige måder, med fritidspædagogik og etablere et forum for gensidig inspiration, videndeling samt udvikling af fælles projekter.
Liste over forskningspublikationer om fritidspædagogik
Liste over forskningsnetværksdeltagernes forskningspublikationer om fritidspædagogik. Listen er tematisk inddelt og opdateret februar 2023.
Deltagere i forskningsnetværket
Anne-Lene Sand, Designskolen i Kolding
Titel: Ph.d.
Min forskning forgrener sig i to retninger: en retning omkring børn, design for leg, inklusion og pædagogik. En anden retning om, unge og hvordan alternative organiseringsformer skaber rum for improvisation, legende potentialer, rum, kreative relations- og materialitetsformer.
I et nyt forskningsprojekt skal jeg undersøge, hvordan unge oplever at gå på en efterskole med leg som gennemgående tilgang. Metodeudvikling og refleksiv metodebrug er et stort interessefelt for mig, herunder metodisk arbejde med sanser, materialer, steder, rum og mennesker.
Jeg er dansk redaktør på Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning og er sammen med Nanna Jordt Jørgensen ansvarlig for temanummeret Ungdomsoprør (2022).
Jeg er medredaktør på et temanummer for tidsskriftet Conjunction – Transdisciplinary Journal of Cultural Participation med den tematiske titel Designing for Play as Cultural Participation in Childhood. Seeking New Grounds.
Udvalgte publikationer
- Sand, A-L. (2021). Justifying self-organisation: between inequality and critique. In: Bruselius-Jensen, M., Pitti, I. & Tisdall, K. (red.). Young People's Participation: Revisiting youth and inequality in changing European Societies. Policy Press, s. 157-174, 18 s.
- Sand, A-L., Skovbjerg, H. M. & Tanggaard, L. (2021). Re-thinking research interview methods through the multisensory constitution of place. I: Qualitative Research, 19 s.
- Sand, A-L. (2021). Design for organisatorisk improvisation: Når borgere tager byplanlægning i egen hånd. I: Pløger, J., Førde, A. & Sand, A-L. (red.). Improvisasjon - Byliv mellom plan og planløshet. Scandinavian Academic Press, 65-83, 20 s
Forskerprofil
Anne Winther Jensen, Professionshøjskolen Absalon
Beskrivelse på vej.
Kontakt
awj@pha.dk
Anja Stanek, SDU
Beskrivelse på vej.
Kontakt
ahstanek@health.sdu.dk
Bente Bjørnholt, seniorforsker, VIVE
Beskrivelse på vej.
Kontakt
BeBj@vive.dk
Bjørg Kjær, DPU Aarhus Universitet
Titel: Lektor i pædagogisk antropologi
Bjørg Kjær er forfatter til bogen Inkluderende Pædagogik: God praksis og gode praktikere og har skrevet en lang række artikler og bogkapitler om:
- Børn i udsatte positioner i daginstitutioner
- Børn med særlige behov
- Forældreskab og forældreskabelse, særligt når der ”er noget” med børnene
- Diagnoser og diagnosticering som socialt og kulturelt fænomen
- Diagnosers (især autismediagnosen) historie og aktuelle reception
- Professionel identitet, særligt pædagogfaget
- Forståelser og praktiseringer af hvad inklusion indebærer i dagtilbud for børn.
Bjørg formidler sin forskning nationalt og internationalt, i undervisning og oplæg.
I øvrigt
Medlem af redaktionen for Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift.
Medlem af bestyrelsen for Nordic Network for Disability Research (NNDR.DK).
Kontakt
Udvalgte publikationer
- Mangfoldighed og ulighed i almene dagtilbud: Kategorisering og pædagogik i relation til børn med autisme. - I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023, 2, s. 106-122.
- Shadow categorizations: Children with `special needs´ and the ethical work of parenting: minding the gap! - I: Qualitative Studies. 8, 2, 2022, s. 101-121.
- Voicing the silenced: one million voices and the Danish disability experience. - I: Social Work and Society. 20, 2, 2023.
Forskerprofil
Charlotte Højholt, Roskilde Universitet
Beskrivelse på vej.
Kontakt
charh@ruc.dk
Charlotte Riis Jensen, Københavns Professionshøjskole
Beskrivelse på vej.
Kontakt
crij@kp.dk
Christoffer Schultz, DPU Aarhus Universitet og Ungdomsringen
Titel: ph.d.-studerende
Forsker jeg i pædagogisk faglighed i ungdomsklubber og dens betydning for unges hverdags- og ungdomsliv. Er særligt optaget af at begrebssætte ungdomspædagogik som en særlig faglighed, og med afsæt i praksisforskning at udforske de ungdomspædagogiske opgaver, klubberne er med til at håndtere i forhold til unges livsførelse – med et særligt fokus på de unges egne perspektiver på den betydning, ungdomsklubberne har for deres ungdomsliv.
Deltager i forskningsprogrammet Social eksklusion og pædagogik i velfærdsstaten (SEP) på DPU, Aarhus Universitet.
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
David Thore Gravesen, VIA University College
Titel: Lektor, ph.d., forskningsleder
Jeg forsker i børn og unges hverdagsliv og fritidspædagogik. Jeg er interesseret i børn og unges egne perspektiver på aspekter som trivsel, deltagelse, inklusion, frihed og dannelse.
Jeg er ligeledes interesseret i skole-, fritids- og klubpædagogers professionsidentitet og faglige prioriteringer, samt unges overgange i ungdomslivet, forestillinger om præstationssamfundet og ulighed i uddannelse.
Jeg anvender primært kvalitative forskningsmetoder, og eksperimenterer med forskellige inddragende forskningsprocesser såsom foto-eliciterede interviews, fremtidsworkshops, dialogmøder, draw-and-tell techniques, walk-and-talks, poetiske fremstillinger, m.m.
Supplerende oplysninger om dig (evt. redaktionelle poster, ledelsesområder mv.):
Jeg er redaktionsmedlem i tidsskriftet Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse (FPPU) og Convener (organisator) for netværk 17, Leisure-time Pedagogy (Fritidspædagogik) i The Nordic Educational research Association (NERA).
Jeg er medlem af forskernetværket Nordisk Forsker Netværk: Unge, tilhør og udenforskab og forskningsleder for forskningsprogrammet Hverdagsliv og Fritidspædagogik
Udvalgte publikationer
- Ringskou, L. T., & Gravesen, D. T. (2022). Keen on qualification? A comparative review of Danish and Swedish research literature on leisure-time pedagogy. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8, 78-92.
- Ringskou, L. T., & Gravesen, D. T. (2021). Ungeperspektiver på trivsel i udskolingen: som afsæt for pædagogens trivselsarbejde. Forskning i pædagogers profession og uddannelse, 5(2), 19-36
- Gravesen, D. T., Mikkelsen, S. H., & Frostholm, P. H. (2020). »De ryger hash og sådan noget. De er ret syge!«: Om fællesskaber, fritid og forældrerelationer i unges hverdagsliv. Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning, 1(2), 89-104
Forskerprofil
Ditte Tofteng, Københavns Professionshøjskole
Titel: Docent ved Institut for pædagoguddannelse
Jeg er primært optaget det pædagogiske arbejde med børn og unges deltagelsesmuligheder – herunder særligt udsatte unges mulighed for at være medskabere af analytiske svar på samfundsmæssige problemstillinger i samspil med de velfærdprofessionelle.
Jeg arbejder med aktionsforskning og er på den baggrund optaget af forandring og demokratisk samfundsudvikling for unge og for medarbejder i den pædagogiske praksis.
Tematikkerne har de seneste år handlet om marginalisering, urbanitet og deltagelse, men også pædagogisk faglighed, herunder arbejdslivsproblematikker som tid og utopiske udviklinger.
Fagredaktør på tidsskriftet: Forskning og forandring
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
Dorte Kousholt, DPU Aarhus Universitet
Titel: Lektor, ph.d.
Forsker i børns hverdagsliv og børnefællesskaber i institution, skole og fritidsliv og forældresamarbejde.
Er optaget af hvordan voksne kan samarbejde om at udvikle pædagogisk praksis og deltagelsesmuligheder for børn i vanskeligheder.
Arbejder med praksisforskning, hvor forskere og professionelle samarbejder om teori- og praksisudvikling. Er optaget af at udvikle begreber og analyser, der kan styrke pædagogisk faglighed og fokus på børns sociale liv og fællesskaber i det tværprofessionelle samarbejde.
Leder af forskningsprogrammet ENGAGE – (dis)engaging children and young people og koordinator for forskningsenheden Pædagogisk Psykologisk Praksis.
Udvalgte publikationer
- Højholt, C., & Kousholt, D. (red.) (2018). Konflikter om børns skoleliv. Dansk Psykologisk Forlag.
- Højholt, C., Kousholt, D., & Stanek, A. H. (2014). Fritidspædagogik, faglighed og fællesskaber. (1. udg.) Dafolo.
- Kousholt, D. (2012). Børnefællesskaber og udsatte positioner i SFO: inklusion og fritidspædagogik. I P. Hviid, & C. Højholt (red.), Fritidspædagogik og børneliv (1. udg., s. 192-214). Hans Reitzels Forlag.
Forskerprofil
Elina Maslo, Københavns Professionshøjskole
Beskrivelse på vej.
Kontakt
elina.maslo@gmail.com
Gro Emmertsen Lund, Noise
Beskrivelse på vej.
Kontakt
groelund@noise.dk
Helle Rabøl Hansen, Noise
Beskrivelse på vej.
Kontakt
Helle@raboelresearch.dk
Jakob Ditlev Bøje, lektor, SDU
Titel: Lektor
“Lektorat i Uddannelsesvidenskab – professionaliseringsprocesser i ungdoms- og voksenuddannelse”. Mine primære forskningsinteresser kredser om såkaldte velfærdsprofessioner – i særdeleshed pædagoger og lærere – og deres gensidige afhængighed af velfærdsstaten, dens institutioner, organisationer, ledere osv.
Jeg har også forsket i og interesser mig fortsat for ungdomsuddannelse, uddannelsessociologi, policy- og diskursanalyse. På det seneste har jeg været optaget af tendenser til stigende segregering og ulighed på henholdsvis grundskole- og ungdomsuddannelsesmarkedet.
Jeg er medlem af redaktionen for Dansk pædagogisk Tidsskrift, og jeg sidder i styregruppen for Nordisk Professionsforskning (NORDPRO).
Udvalgte publikationer
- Bøje, J. D., Frederiksen, L. F., Ribers, B., & Wiedemann, F. (2022). Professionalisation of school leadership: theoretical and analytical perspectives . Routledge. Routledge Research in Educational Leadership
- Bøje, J. D. (2021). Homo pædagogicus: - eller hvordan man kan komme på litteraturlisten i pædagoguddannelsen. Tidsskrift for professionsstudier, 17(33), 86-99. [8].
- Bøje, J. D., & Larsen, V. (2017). Professionsorienteringer i en klub: ”Gå først i livets skole – og videreuddan dig så!”. I S. B. Nielsen, & J. D. Bøje (red.), Attraktiv på papiret: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling (s. 161-198). Velpro - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv.
Forskerprofil
Janne Hedegaard Hansen, Københavns Professionshøjskole
Beskrivelse på vej.
Kontakt
jhha@kp.dk
Jimmy Krab, Projektleder, De Anbragtes Vilkår
Titel: Projektleder
Forsker i samspil og samarbejde mellem pædagogisk institutioner og forældre, særligt når børn er i mistrivsel. I min forskning er jeg optaget af at skabe viden om hvordan fagprofessionelle møder børn og forældre, under hvilke betingelser de gør det og hvordan de fagprofessionelle samarbejder med hinanden og med forældre, når børn er i mistrivsel.
Aktuelt er jeg i gang med et forskningsprojekt om pædagoger og lederes samspil og samarbejde med forældre i dag- fritids –og skoleinstitutioner, når kontakten er mere udbygget eller forebyggende end vanligt.
I øvrigt
Jeg er i redaktionen for Dansk Pædagogisk Tidsskrift.
Udvalgte publikationer
- Krab, J. (2021). Det følsomme og slidsomme skole-hjem-(sam)arbejde: En Institutionel etnografi om forældres arbejde, når børn har det svært i skolen. Roskilde Universitetsforlag.
- Andersen, R. N., & Krab, J. (2018). Professionsorienteringer i SFO: Når man skal omgås skoleundervisningens udfordringer af etablerede fritidspædagogiske traditioner.
- Krab, J., & Andersen, R. N. (2016). "De vælter i vandet og er pjaskvåde": pædagogiske orienteringer mellem fritidspædagogiske traditioner og skolens lærermodel. Unge Pædagoger, 2016(1), 23 - 33.
Katrine Scott, Københavns Professionshøjskole
Titel: Adjunkt, Pædagoguddannelsen, ph.d.
Forsker i hvordan sociale kategorier som køn, seksualitet, race og klasse praktiseres, forstås og tales om i ungdomspædagogisk arbejde.
Tilknyttet forskningsprogrammet Social forandring, deltagelse og marginalisering ved Pædagoguddannelsen på KP.
Udvalgte publikationer
Scott, K., Hansen, R. P. & Falkenberg, H., (2024) Sensitive snublerier i arbejdet med køns- og seksualitetsnormer blandt unge i klubber. Et queer-perspektiv på fritids- og ungdomspædagogik. I: Fritids- og ungdomspædagogik: En introduktion til større børn og unges hverdagsliv i fritids- og ungdomsklubber. Petersen, K. E. & Schultz, C. (red.). Ungdomsringen.
Scott, K., Bæk Brønsted, L., Hansen, R. P. & Falkenberg, H. (2024) Ungdomspædagogisk klubarbejde i storbyen – at engagere, udvikle og afskærme unge. I: Dansk pædagogisk tidsskrift. (Accepteret)
Scott, K., Li, J. H. & Juel Madsen, R., (nov. 2023) Forord: Normkritiske perspektiver. I: Unge Pædagoger, Nr. 2, s. 1-4.
Forskerprofil
Kim Holflod, Københavns Professionshøjskole og DPU Aarhus Universitet
Titel: ph.d fellow
Jeg er en del af forskningsprogrammet i ”Playful Learning” med et ph.d.-projekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoguddannelsen og læreruddannelsen.
Jeg forsker i legende samarbejds- og læreprocesser, voksnes leg samt betingelser og mulighedsrum i samarbejde mellem professioner og fagligheder. Jeg har en baggrund som gymnasielærer og senere digitaliseringskonsulent på tværs af ungdomsuddannelser, hvorfor jeg overordnet set forstår mig selv som uddannelsesforsker med en særlig interesse i leg, samarbejde og teknologi.
Koordinator af Enheden for Legeforskning ved DPU, Aarhus Universitet
Redaktør i Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab (DJES)
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
Kirsten Elisa Petersen, DPU Aarhus Universitet
Beskrivelse på vej.
Kontakt
kepe@edu.au.dk
Kit Stender Petersen, Professionshøjskolen Absalon
Titel: Lektor, Ph.d
Kit Stender Petersen forsker i en lang række temaer der knytter sig til børn og unge i udsatte positioner. I øjeblikket har hun særligt fokus på børn og unge med bekymrende skolefravær, styrket læringsmiljø for anbragte børn og unge samt forebyggelse af ekstremisme online blandt børn og unge.
Herudover skriver hun artikler og bøger samt deltager løbende i relevante nationale og internationale konferencer.
Redaktør i tidsskriftet Specialpædagogik
Forskerprofil
Laila Kolding Lagermann, selvstændig uddannelses- og ungdomsforsker (ph.d) og konsulent
Laila har igennem de seneste femten år forsket i og lavet udviklingsarbejde indenfor in-/eksklusionsprocesser blandt børn/unge i skole og uddannelse, (overskridelse af) marginalisering blandt minoritetsetniske unge, skolefravær, betydningen af lærer-elev-relationer samt stresshåndtering og uddannelsesresiliens blandt elever i skole/uddannelse.
Laila arbejder i dag som selvstændig forsker og konsulent og står bag udgivelsen af en række publikationer inden for børne- og ungdomsliv, unge og stress, etniske minoritetsunge på kant af skole/samfund, samt unges identitetsskabelse og sociale selvforståelse.
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
Lea Ringskou, VIA Pædagoguddannelse, Campus Viborg
Titel: Lektor og forskningsmedarbejder i forskningsprogrammet ”Hverdagsliv og fritidspædagogik”
Jeg underviser på Pædagoguddannelsens skole-fritidsspecialisering og varetager desuden opgaver i efter- og videreuddannelse (EVU) på VIA omkring fritidspædagogik.
Derudover er jeg forskningsmedarbejder i VIA forskningsprogrammet ” Hverdagsliv og fritidspædagogik”, hvor jeg i en årrække i tæt samarbejde med praksis har lavet en række forskningsprojekter omkring pædagogen i fritidspædagogiske sammenhænge med særligt fokus på trivsel og fritidspædagogisk faglighed.
Min ambition i forskningsregi er at skabe ny viden om fritidspædagogik i tæt samarbejde med praksis og kommuner.
I øvrigt
2017-2023: NERA-convenor (Nordic Educational Reserach Association) for netværket Leisure time pedagogy.
Udvalgte publikationer
Ringskou, L., Brinkmann, S., Christensen, N. L. M., Szulevicz, T. (2024): Præstationsfrigørende rum i fritids- og ungdomspædagogikken. I: Petersen, K. E. & Schultz, C. (red.): Grundbog i fritids- og ungdomspædagogik.
Ringskou, L. (2022): Vi gør meget ud af at fortælle dem, vi gerne vil hjælpe dem med at blive til nogen, i stedet for at blive til noget: om klubpædagogisk resonanspædagogik I: Social Kritik. 34, 167, s. 17-31
Ringskou, L. & Gravesen, D. T. (2022): Keen on qualification? A comparative review of Danish and Swedish research literature on leisure-time pedagogy. I: Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 8, s. 78-92
Udvalgte publikationer
- Ringskou, L. & Gravesen, D. T. (2022): “Keen on qualification? A comparative review of Danish and Swedish research literature on leisure-time pedagogy”. Fagfællebedømt artikel I Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Marts 2022
- Ringskou, L., Vengsgaard, C. & Bach, C. (2020): ”Klubpædagogen mellem demokrati, frihed og markedsgørelse?”. Fagfællebedømt artikel i: FPPU, vol. 4, no. 2.
Forskerprofil
Lene S. K. Schmidt, Professionshøjskolen Absalon
Titel: Docent
Lene S. K. Schmidts forskningsområde er pædagogens praksis, familieliv og børn, samt hvordan politik og pædagogiske praksisformer udvikler sig i relation til hinanden.
Lene S. K. Schmidt har primært forsket i dagtilbuds- og skole-fritidsområdet, med fokus på bl.a. tværprofessionelle samarbejder, forældresamarbejde og børneperspektiver.
Kontakt
Publikationer
Forskerprofil
Lone Bæk Brønsted, Institut for Pædagoguddannelse, Københavns Professionshøjskole
Titel: lektor, ph.d.
Forsker i velfærdsarbejde med fokus på ungdomspædagogisk arbejde, der retter sig mod unge i udsatte positioner. Det primære forskningsområde ligger indenfor pædagogisk sociologi med en interesse for kriminalitetsforebyggelse, velfærdsarbejdets kategoriserings- og differentieringsprocesser samt analyser af velfærdsarbejderes udpegninger af børn og unge som målgruppe for pædagogiske interventioner.
Er optaget af at udvikle metoder, der kan udforske og udvikle et urbant ungdomspædagogisk arbejde, der opleves som relevant for børn og unge både i og udenfor de pædagogiske fritidsinstitutioner.
Udvalgte publikationer
- Brønsted, L.B. (2020). De søde og psykopaterne – eksempler på måder at bekymre sig for uroskabende børn og unge på i SSP-samarbejdet. Social Kritik, 161.
- Brønsted, L.B (2021). ”Kan vi ikke spørge politiets jurister, om vi må det her?” – SSP-medarbejderes måder at tage beslutninger på. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 1.
- Brønsted, L.B. (2021). Minoritetsdanske drenge som målgruppe i et kriminalitetsforebyggende velfærdsarbejde.
Forskerprofil
Louise Hvitved Byskov, , Professionshøjskolen Absalon
Titel: Lektor
Siden august 2022 har jeg været med i FOU-projektet ”Praksiscirkler”, der omhandler, hvordan erhvervsskolelærere og folkeskolelærere kan bringes sammen og blive klogere på hinandens hverdagspraksisser.
Forskningen i denne sammenhæng omhandler at undersøge, om de deltagende grundskolelærere og deres elever får øget viden om erhvervsuddannelserne og deres potentialer. Efteråret 2021 deltog jeg i FOU-projektet ”Kulturen flytter ud”, hvor jeg var med til at undersøge, hvad der sker, når kunstnere laver aktiviteter i hhv. skole og klub.
Jeg er med i følgende faglige netværk: Nationalt netværk for udsatte på voksenområdet (NUVO) og Dansk netværk for forskning i vejledning.
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
Lærke Testmann, Københavns Professionshøjskole
Titel: Lektor, ph.d.
Jeg forsker i børn og voksnes arbejde med inklusion, konflikter og fællesskaber i hverdagsliv på tværs af skole og fritid. Er særligt optaget af at udvikle metodiske praksisser der muliggør at børn bliver medforskere i forskningsprocesser
Kontakt
ltes@kp.dk
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
Maja Rønn Larsen, Roskilde Universitet
Beskrivelse på vej.
Kontakt
mrl@ruc.dk
Marianne Brodersen, Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon
Titel: Lektor, ph.d.
Forsker i pædagogers og andre velfærdsprofessionelles viden og praksis i relation til børn og unge: Hvordan kategoriseringspraksis risikerer at bidrage til social marginalisering, og hvordan forældre involveres som både problemer og løsninger.
Endvidere forskning i, hvordan fritidsinstitutioners hverdagsliv bliver til via materialiseringer af børn, indretninger og artefakter, senest undersøgt med fokus på børns fællesskaber omkring digitale medier. Aktuelt er jeg optaget af pædagogers praksisser og potentialer i samarbejder om børn, der er fraværende fra skolen.
Forsker ved forskningsmiljøet Pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed i Center for Pædagogik, Absalon.
Tilknyttet forskningsgruppen Velfærdsarbejdets sociologi og historie, Institut for Kommunikation, afdeling for Pædagogik, Københavns Universitet.
Medlem af redaktionsgruppen, Dansk pædagogisk Tidsskrift.
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
Kontakt
Mette Bladt, Københavns Professionshøjskole
Beskrivelse på vej.
Kontakt
mebl@kp.dk
Pernille Juhl, Roskilde Universitet
Beskrivelse på vej.
Kontakt
peju@ruc.dk
Rakel Blöndal Sveinsdóttir Toubro, Professionshøjskolen Absalon
Titel: Professionshøjskolelektor og ph.d. stipendiat
Institut for mennesker og teknologi, RUC og Professionshøjskolen Absalon, center for pædagogik
Rakels forskning fokuserer pt. på sammenhængen mellem elevers demokratiske dannelse og lokalt samarbejde i den åbne skole. Hvor hun igennem igangværende ph.d projekt ønsker at åbne skolen op for lokale ressourcer i det rurale Danmark, med henblik på udvikling af lokalsensitiv pædagogik og styrket lokal sammenhængskraft.
Rakels forskning fokuserer endvidere på at øge folkeskoleelevers handlemuligheder og demokratiske deltagelse i egen uddannelse. Rakel er tilknyttet forskningsmiljøer på RUC og i Absalon.
Udvalgte publikationer
Filosofiske samtaler med børnene danner ramme for udforskning af naturen
Olsen, C., Foxby, A., Jensen, R. K., Toubro, R. B. S. & Hardahl, L. K., 30 jun. 2021, I: Nul til fjorten (0-14) Pædagogisk tidsskrift. 2021, nr. 2, 5 s.
I Want to be Your Hero, Maybe!
Toubro, R. B. S., 14 apr. 2015, Adventuretime and Philosophy – Handbook for heroes: Popular culture and Philosophy. Open Court Publishing Company, 10 s.
Forskerprofil
Rasmus Præstmann Hansen, Københavns Professionshøjskole
Titel: Lektor, pædagoguddannelsen
Min forskningsprofil er centreret om kultur-, køns- og ungdomsstudier, hvor jeg zoomer ind på dels unges fællesskabsdannelser i fritidsarenaer og dels ungdomspædagogisk arbejde i storbyen.
Her er jeg bl.a. inspireret af kritisk maskulinitetsforskning og poststrukturalistisk, intersektionel tænkning med fokus på, hvordan maskuliniteter bliver til, reguleres og praktiseres i ungdomslivets mangfoldige arenaer.
Udvalgte publikationer
Forskerprofil
Rikke Brown, Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon
Titel: Lektor, ph.d.
Forsker i ulighed og udsathed blandt børn og unge særligt i forhold til skole, fritid og familier. Med afsæt i især sociologien rettes interessen mod adgang, selektion, (af)stigmatisering, grænsedragninger og fællesskaber – og mod hvordan disse skabes og omskabes i policy, i ledelse og organisering, i professionelles arbejde såvel som blandt børn og unge selv.
Absalons repræsentant i NUBU, Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge, fokusområdeleder af fokusområdet Adgang, selektion og retfærdighed ved Center for Grundskoleforskning, SDU, og medlem af redaktionen for Tidsskrift for Professionsstudier.
Udvalgte publikationer
- Brodersen, M., & Brown, R. (2021). Hjemmeskole under corona: mellem familielængsel og familiefængsel. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, (2).
- Brown, R. (2020). Grænsedragninger og fællesskaber i en linjeorganiseret udskoling. I R. Brown, H. Falkenberg, & M. S. Rasmussen (red.), Ungdom i udskolingen: nye organiseringer af skoleliv og elevtilblivelser (s. 21-54). Unge Pædagoger.
Forskerprofil
Sofie Sauzet, Institut for Pædagoguddannelse, Københavns Professionshøjskole
Titel: Lektor, ph.d.
Forsker i organiserings- og vidensformer, der mulighedsbetinger pædagogers arbejde og tværprofessionelle samarbejde i skoler og fritidsinstitutioner.
Arbejder med socio-materiel filosofi, professions- og organisationsteori, og er optaget af at udvikle analyseredskaber og metoder, der kan bruges til at udforske og justere betingelser for genkendelse og styrkelse af kompetent og relevant pædagogisk faglighed.
Medprogramansvarlig for forskningsprogrammet: ’Pædagogisk arbejde for chancelighed og gode børneliv’ på KP, og redaktør på Journal of Posthumanism.
Udvalgte publikationer
- Sauzet, S. (2021). What “what we know” does – a posthuman review methodology. Reconceptualizing Educational Research Methodology, 12(1), 79-98
- Sauzet, S. (2020). ’Passende’ pædagoger i det fleksible skoleskema. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 4.
- Sauzet, S. (2019). Pædagogers faglighed i skolen: - udspændtheder i litteratur og praksis.
Forskerprofil
Tilde Mardahl-Hansen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Titel: Ph.d., Lektor
Jeg forsker i børn og unges hverdagsliv med fokus på samarbejde mellem børn/unge, forældre, lærere, pædagoger og andre professionelle om at understøtte deltagelse i folkeskolens læringsfællesskaber.
Især fokuserer jeg på, hvordan lærere gennem samarbejde og udforskning af processer og samspil kan udvikle nye handlemuligheder i fastlåste problemsituationer, hvor børn kan være i risiko for at blive marginaliseret og udskilt.
Det betyder en særlig opmærksomhed på begreber om og forståelser af situeret faglighed i pædagogisk arbejde.
I min forskning bidrages der til viden om muligheder og barrierer for inklusion set fra de professionelles perspektiver og i relation til deres muligheder for at udforske problemer samarbejde med børn/unge, forældre, kolleger og ressourcepersoner om udvikling af pædagogisk praksis.
UCLs repræsentant i NUBUs forskergruppe (Nationalt Center for forskning i udsathed bland børn og unge).
Udvalgte publikationer
- Mardahl-Hansen, T. (2019). Udvikling af børns og unges deltagelsesbetingelser i folkeskolen: - et spørgsmål om læreres relationskompetencer eller betingelser for samarbejde. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 02 2019, 54 - 68. [4].
- Mardahl-Hansen, T., & Schwartz, I. (2021). Pædagogers og læreres arbejde med fællesskaber i folkeskolen. Unge Pædagoger, (1), 5-18.
- Mardahl-Hansen, T., & Schwartz, I. (2017). Samarbejde som handlebetingelse: Tværprofessionelt samarbejde set i et lærerperspektiv. I C. K. Moesby-Jensen (red.), Når professionerne samarbejder: Praksis med udsatte børn og unge (s. 147-168). Samfundslitteratur.
Forskerprofil
Trine Møbius Sørensen, Københavns Professionshøjskole og DPU Aarhus Universitet
Titel: Ph.d.-studerende
Ph.d.-projektet sætter fokus på unges institutionelle hverdagsliv mellem indlæggelse i psykiatrien og deres bevægelse tilbage til skole og hverdag.
Projektet belyser fra et særligt ungdomsorienteret perspektiv, der gennem interview og observationer – på tværs skole og psykiatri – undersøger hvordan de unge selv fortæller om psykiatriske diagnoser og deres bevægelsesproces mellem psykiatri, skole- og hverdagsliv.
Tidligere har Trine Møbius Sørensen har været tilknyttet forskningsprojekter om fritids- og ungdomsklubbers betydning for børn og unges, trivsel og udvikling, når livet leves i de såkaldte udsatte boligområder.
Udvalgte publikationer
- Petersen, K. E. & Sørensen, T. E. M. (2021). Fritids- og ungdomsklubbernes betydning for børn og unges trivsel og udvikling. Pædagogisk indblik. Aarhus Universitetsforlag.
- Petersen, K. E., Sørensen, L. H., Sørensen, T. E. M., & Ladefoged, L. (2019). Fritids- og ungdomsklubbers betydning for børn og unges hverdagsliv og fællesskaber i udsatte boligområder. AU Library Scholarly Publishing Services.
- Sørensen, T. E. M. S. (2022). Befriende ungdomsfortællinger om unges bevægelse gennem det sociale arbejdes landskab. I: Nordisk Udkast. Årgang 49. vol. 1. Syddansk Universitets Forlag. S. 52-60.
Forskerprofil
Vibe Larsen, Københavns Professionshøjskole
Titel: Docent
Jeg forsker i det pædagogiske arbejde med unge som af forskellige grunde befinder sig i udsatte positioner. Det vil sige det brede pædagogiske arbejde men ofte inden for en institutionel ramme.
De unges sociale positioner er her relateret til den kontekst, som de er en del af; f.eks. den samfundsmæssige udvikling i forhold til byområder og byudvikling eller kategoriseringer som social baggrund og etnicitet.
Sidder i redaktionen for Unge Pædagoger bogredaktion.
Udvalgte publikationer
- Gulløv, J, Larsen, V & Tireli Ü(2020) Udsat for kritiske blikke - Om minoritetsdanske unges tryghed og marginalisering i byen. Social Kritik 32, 161, s 22-27.
- Juelskjær, M., Falkenberg, H., & Larsen, V. (2018). Students of reforms. Investigating and troubling the enactment of student voices in research on reform. International Journal of Qualitative Studies in Education, 31(5), 436-451. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1449981
Forskerprofil
Kommende netværksarrangementer
Netværksarrangement
Se dagsordenen for Netværksarrangement på Københavns Professionshøjskole den 3. oktober 2024 fra 12.00-17.00.
3. oktober fra 12-17.
Afholdte netværksarrangementer
Netværksarrangement d. 13. marts 2024
Der blev afholdt netværksarrangement d. 13. marts 2024 på Københavns Professionshøjskole
Netværksarrangement d. 4. oktober 2023
Der blev afholdt netværksarrangement d. 4. september 2023 på Københavns Professionshøjskole
Netværksarrangement d. 1. marts 2023
Der blev afholdt netværksarrangement d. 1. marts 2023 på Københavns Professionshøjskole
Netværksarrangement d. 15. september 2022
Der blev afholdt netværksarrangement d. 15. september 2022 på Professionshøjskolen Absalon
Netværksarrangement d. 9. februar 2022
Der blev afholdt netværksarrangement d. 9. februar 2022 på Københavns Professionshøjskole.
Netværksarrangement d. 14. april 2021
Oplæg af Kirsten Elisa Petersen og Trine Møbius med udgangspunkt i deres review om fritids- og ungdomsklubbers betydning for børn og unges trivsel og udvikling:
Oplæg af David Thore Graversen og Lea Ringskou med udgangspunkt i deres artikel om den forskningsbaserede litteratur, der findes om pædagogers arbejde på feltet for skole- og fritidspædagogik: