Gå til indhold

Dagsorden 1. marts 2023

På det kommende møde i netværket er det overordnede tema:

Ungdom og ungdomspædagogik. Vi har to spændende oplæg indenfor dette tema. Derudover har vi et oplæg om fritidspædagogisk forskningsviden. Det bliver en spændende dag!

Dagsorden

12.00-12.30 Frokost.

12.30-12.45 Velkomst ved: Lea Ringskou og David Thore Gravesen

12.45- 13.30 Pædagogisk faglighed i ungdomsklubber og dens betydning for unges hverdags- og ungdomsliv/v. Christoffer Schultz, ph.d.-studerende DPU

På dette oplæg præsenteres ph.d.-projektet Pædagogisk faglighed i ungdomsklubber og dens betydning for unges hverdags- og ungdomsliv.

Som titlen antyder, er formålet med dette ph.d.-projekt at udforske og analysere den faglighed, der kendetegner det pædagogiske arbejde med unge i landets ungdomsklubber, samt hvilken betydning unges deltagelse i klubberne har for deres hverdags- og ungdomsliv.

I oplægget vil Christoffer præsentere baggrunden for ph.d.-projektet, give et indblik i den indsamlede empiri og præsentere nogle af projektets første analyser.

Læs mere: (https://tidsskrift.dk/FPPU/article/view/134272).

13.30-13.45 Spørgsmål til Christoffer og dialog 13.45-14.00 Pause

14.00- 14.45 In- og eksklusionsprocesser i det fritids- og ungdomspædagogiske arbejde/ v. Katrine Scott, adjunkt, og Lone Bæk Brønsted, lektor og ph.d., begge ansat på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.

I forskningsprojektet “Køn i klub” undersøger vi former for udsathed, der produceres i det fritids- og ungdomspædagogiske arbejde med unge i byen. Forskningsprojektet baserer sig empirisk på en række interviews med velfærdsprofessionelle, der arbejder med unge i og uden for klubregi.

På baggrund af dette projekt vil vi præsentere empiriske eksempler på in- og eksklusionsprocesser i det fritids- og ungdomspædagogiske arbejde, som bliver synlige, når velfærdsprofessionelle fortæller om deres arbejde med unge, køn og udsathed.

Oplægget er et bidrag til en diskussion af, hvad ungdomspædagogik er og gerne vil være, og til en refleksion over pædagogers faglighed inden for dette område.

14.45-15.00 Spørgsmål til Lone og Katrine og dialog

15.00-15.15 Pause

15.15-16.00 Et landkort over forskning i fritidspædagogik/ v. lektor og ph.d. Sofie Sauzet, Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole

I oplægget tegnes et landkort over dansk forskning i fritidspædagogik. Litteraturgrundlaget er blevet til i et samarbejde mellem forskerne i vores netværk og består (pt.) af:

  • 53 peer-reviewede forskningsartikler
  • 5 peer-reviewede bøger
  • 7 ph.d.-afhandlinger
  • 3 peer-reviewede forskningsrapporter

De beskæftiger sig samlet set med (fritids)pædagogers arbejde, og børn og unges hverdagsliv, i fritidsinstitutioner og skoler, samt de uformelle pædagogiske praksisser, der knytter sig til børn og unge i, omring og på kanten af disse institutionsformer.

I oplægget skitseres landkortets erkendelsesmæssige fællestræk og forskelle.

16.00-16.15 Spørgsmål til Sofie og dialog

16.15-16.45 Punkt ved Lea og David: Kommende møder, deltagere og nyt på det fritidspædagogiske område

16.45-17.00 Afslutning på mødet