Dagsorden 15. september 2022
På det kommende møde i netværket er det overordnede tema:
Skole- og fritidspædagogens samarbejder – forhåbninger, potentialer og problemer.
Vi ser frem at se dig til netværksmødet i Roskilde den 15. september 2022 fra kl. 12.00-17.00. Professionshøjskolen Absalon, Trekroner Forskerpark 4, 4000 Roskilde
Der er følgende dagsorden
12.00-12.30 Frokost
12.30-12.45 Velkomst ved: Anne Winther Jensen, Jimmy Krab og Louise Hvitved Byskov
12.45- 13.30 Oplæg ved Rune Frederik Cordsen
Oplægget vil handle om samarbejde som fænomen eksemplificeret igennem samarbejdet mellem lærere og fritidspædagoger.
Oplægget har baggrund i min ph.d., der hedder Samarbejde mellem lærere og fritidspædagoger – intensitet, potentiale og problemer.
I oplægget vil jeg gerne komme ind på drivkraften bag samarbejde og den samtidighed, der er i samarbejder ift. til både at kunne udgøre et potentiale og et problem igennem de forskelle, som driver samarbejder, og hvordan intensiteten herfra i et samarbejde justeres situationelt.
Jeg trækker på Deleuzes intensitets og forskelsforståelse i forhold til samarbejde og inddrager Deweys pragmatisme via hans situationsforståelse og transaktionsforståelse i forhold til at forstå samarbejde situationelt. Herudover vil jeg gerne adressere nogle mere praksisrettede observationer i forhold til samarbejdet mellem lærere og fritidspædagoger og de fælles opgaver de varetager og give et bud på nogle af de mindre ekspliciterede opgaver, som jeg mener fritidspædagoger varetager.
Læs fx vedhæftet tekst af Rune: What drives collaboration? – potential, problem, and attunement of differences and intensities
13.30-13.45 Spørgsmål til Rune
13.45-14.00 Pause
14.00- 14.45 Oplæg ved Kit Stender Petersen: Skolefravær – hvordan lærere og pædagoger kan samarbejde om både at arbejde med faglighed og trivsel på samme tid
Gennem flere forskellige forsknings- og udviklingsprojekter er jeg blevet optaget af, hvordan vi i skolen kan skabe et større fokus på og afsæt i en undervisning der kan understøtte både faglighed og trivsel på samme tid.
I skolen skilles disse to ting ofte ad og der arbejdes således med trivselsunderstøttende tiltag i eksempelvis understøttende undervisning eller i konkrete temauger, mens det faglige isoleres til de konkrete fag-faglige moduler.
Oplægget vil derfor trække på flere forskellige forsknings- og udviklingsprojekter og vil invitere jer med ind i at diskutere en fællesskabende fagdidaktisk model der har til formål, at hjælpe med at forberede undervisning i skolen, der både favner det fag-faglige og det sociale. Noget som pædagoger og lærere netop kan mødes om og bidrage ind i.
Og noget der måske også kan være med til at gøre skolen attraktiv for de elever der af flere forskellige årsager har bekymrende både mentalt og/eller fysisk skolefravær.
14.45-15.00 Spørgsmål til Kit
15.00-15.15 Pause
15.15-16.00 Punkt ved Sofie Sauzet: ”Kollektiv kortlægning af fritidspædagogisk forskning i Danmark: felter, problemer og potentialer”.
Sofie er blevet inviteret til at holde oplæg for parterne i ’sammen om fritiden’ om forskning på klub- og fritidsområdet.
Hun vil bruge muligheden til at skitsere forskningens aktuelle fokusområder, og de problemer og potentialer, som vi i netværket mener, der er brug for at forske mere i.
Til dette punkt må I gerne overveje hvilke publikationer og projekter I tænker der er brug for at fremhæve for parterne i ’sammen om fritiden’, samt hvilke problemer og potentialer I kan genkende som presserende at forske i. Her lidt om ’sammen om fritiden’, som altså mødes anden gang d. 30 september: https://bupl.dk/boern-unge/partnerskab-skal-styrke-sfo-og-klub-fritidspaedagogikken-skal-have-et-tiltraengt-loeft
Hvis I vil sende litteratur forinden, – meget gerne reviews på området, må I meget gerne sende referencer til Sofie på sosa@kp.dk
16.00-16.15 Pause
16.15-16.45 Punkt ved Sofie Sauzet: Kommende møder, deltagere og nyt på det fritidspædagogiske område
16.45-17.00 Afslutning på mødet