Gå til indhold
Rikke Lawsen og Henrik Stockfleth Olsen

Workshop: Skab et godt fundament for kollegalederne

Styrk samarbejdet mellem ledere og kollegaledere. Arbejd aktivt sammen, og få etableret rammerne for kollegaledelse i eget team.

Om workshoppen

Få styrket jeres samarbejde mellem ledere og kollegaledere fra samme organisation og gå fra workshoppen med en bæredygtig rammesætning af samarbejdet og fundamentet for kollegaledernes arbejde.

Ledelse af kolleger er en særlig ledelsesposition med en vigtig strategisk betydning, og som bidrager betydeligt til resultaterne i arbejdet med kerneopgaven. Derfor er det væsentligt, at vi giver kollegalederne de rette betingelser for at udøve ledelse.

Når I har gennemført workshoppen har I fået metoder og værktøjer til at opbygge og vedligeholde gode rammer for samarbejdet mellem ledere og kollegaledere samt for kollegaledernes arbejdsbetingelser. For organisationen som helhed vil udbyttet være en mere velfungerende organisation og organisering og udnyttelse af kollegaledere strategisk.

Program

  • Del 1

    I del 1 på workshoppen sætter vi fokus på, hvordan kollegaledelse kan ses som en central strategisk del af den faglige ledelse. Her kommer vi tættere på de opgaver, som kollegalederne typisk løser.

  • Del 2

    I del 2 gennemgår vi den overordnede ide med at distribuere ledelse ud i organisationen med det formål at styrke løsningen af organisationens hovedopgave. Vi gennemgår en række af de typiske dilemmaer, som kollegaledere kan stå i. Dilemmaerne er rammesat inden for et ’ledelseslandskab’, hvor deltagerne får lejlighed til at identificere egne dilemmaer og udfordringer.

  • Del 3

    I del 3 ser vi på positionering og rammesætning af kollegalederens arbejde. Det centrale i del 3 er, at ledere og kollegaledere i fællesskab producerer den konkrete rammesætning – herunder kollegalederens funktionsbeskrivelse, rammer for dialog mellem leder og kollegaleder og endelig aftaler for kommunikation til den omgivende organisation.

  • Afrunding

    Tak for i dag!

Undervejs vil der være kaffepause i egen organisation, og små korte interaktioner på tværs af deltagerne, så videndeling bliver mulig.

Om undervisningen

På workshoppen rammesætter vi i løbet af de 3 timer en række oplæg og processer for de deltagende, som alle leder frem mod workshoppens mål.

For at mindske udfordringer med logistikken gennemføres workshoppen virtuelt via Zoom. Hvert deltagende team kan altså deltage ’hjemmefra’ fra egen organisation. Kravet er blot, at teamet er samlet i et lokale, så der både er mulighed for fysisk at arbejde sammen om processerne og deltage som team på de fælles videndelingsseancer i webinaret.

Vi tager afsæt i vores nyeste bog: Parat til ledelse, og inddrager vores erfaringer med at arbejde med, undervise og coache ledere og kollegaledere.

Undervisere

Rikke Lawsen

Lektor og konsulent

Rikke Lawsen, lektor og udviklingskonsulent på KP. Rikke har mange års erfaring som konsulent, coach og underviser ved Diplom i Ledelse. Med afsæt i erfaringer og viden om ledelse, kommunikation og undervisning lægger Rikke stor vægt på at rammesætte processer, der sikrer gode læringsmiljøer, hvor praksisrelevans og aktiv deltagelse er i højsædet.

Henrik Stockfleth Olsen

Lektor og konsulent

Henrik Stockfleth Olsen er lektor og udviklingskonsulent på KP og har mange års erfaring som leder i skoleverdenen. Henrik trækker på denne erfaring ved konsulentydelser og udviklingsprojekter samt i undervisningen ved Diplom i Ledelse. Han gør dermed temaerne nærværende gennem konkrete eksempler fra den organisatoriske hverdag samtidig med, at han lægger stor vægt på aktivering af deltagerne.

Deltagere på workshoppen er teams bestående af ledere og kollegaledere fra samme organisation eller organisatoriske enhed, som under workshoppen arbejder sammen om at skabe jeres fælles fundament for kollegaledelse.

OBS: Der er kun plads til deltagelse af 20 teams.

Tilmelding

Optagelse sker efter først-til-mølle-princippet.

Efter tilmeldingsfristens udløb tager vi stilling til, hvilke kurser og temadage vi kan gennemføre, og hvilke vi må aflyse.

Hvis kurset stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at tilmelde dig. Hvis der er venteliste, fremgår det af kurset.

Alle meddelelser vedrørende optagelse og aflysning sendes som Digital Post.

  • Hvis du framelder dig inden tilmeldingsfristen, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende kursus
  • Hvis du framelder dig efter tilmeldingsfristen, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus
  • Hvis du tilmelder dig efter tilmeldingsfristens udløb, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus, hvis du framelder dig
  • Hvis du bliver forhindret eller syg inden kursusstart, har din arbejdsplads mulighed for at sende en anden medarbejder

Alle afmeldinger og ombytninger skal sendes skriftligt til vores kursusafdeling:

Kursus

Københavns Professionshøjskole (KP)

Prisen fremgår af hvert enkelt kursusopslag.

Alle kursuspriser er angivet med og uden moms. På kurser udbudt under åben uddannelse tillægges der ikke moms på fakturaen. Det fremgår af prisen på det enkelte kursusopslag, om der tillægges moms, markeret med.

Når du er blevet optaget på et kursus, sender vi en elektronisk faktura til betaleren, der skal betales i henhold til den betalingsdato, som står på fakturaen. Når betalingen er registreret, har du ret til at deltage i undervisningen.

Der udstedes et kursusbevis efter afslutning af kurser på minimum 12 timer. For at modtage et bevis må du som kursist maksimalt have haft 20 % fravær på kurset. Kursusbeviser sendes som Digital Post.

Der udstedes ikke bevis for en temadag.

Praktisk ang. tilmelding

Kun én ansat fra jeres team skal gennemføre en tilmelding. Denne tilmelding dækker over og er betaling for hele teamet herunder leder og kollegaledere. Denne tilmelding tæller således som et team. Ved deltagelse med flere teams fra en organisation skal I lave flere tilmeldinger.

OBS: Der er kun plads til deltagelse af 20 teams.

Efterår 2025

Workshop: Skab et godt fundament for kollegalederne

Start- og slutdato

07.10.25

Tilmeldingsfrist

09.09.25

Nummer

0968333

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

2.875 kr.

2.300 kr. ekskl. moms

Hvor

Online

Hvornår

Se alle datoer

En kursusdag: kl. 13.00-16.00 d. 07.10.2025

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.

Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold:

Studieservice

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 72 48 75 40

Telefontider

Se telefontider.

Rikke Lawsen

Lektor

+45 41 89 74 03

Henrik Stockfleth Olsen

Lektor

+45 41 89 89 18