Gå til indhold

Styrk din mødeledelse som kollegaleder

Du bliver klædt på til at lede produktive møder, hvor både faglighed og det relationelle er i fokus

Om kurset

Det får du ud af kurset

Kurset er en særlig tilrettelagt kursusdag for dig som kollegaleder om mødeledelse. Det er nemlig ikke altid en let opgave samtidigt at være både mødeleder og kollegaleder. Der er flere hensyn at tage, og det kan kræve et særligt overblik og kommunikative evner.

Heldigvis findes der hjælpsomme mødeværktøjer, der kan lette din opgave.
Du får på kurset både udvidet din faciliteringskuffert og kvalificeret din måde at agere på som kollegaleder og mødeleder.

På kurset bliver du præsenteret for og arbejder med redskaber, der understøtter dine konkrete mødeledelsesopgaver, hvor du både skal kunne kommunikere strategisk, målrettet og fagligt – og samtidig arbejde med din gode relation til dine kollegaer.

På kurset arbejder du med:

  • Hvordan skaber jeg gode rammer for vores møder?
  • Hvordan sikrer jeg god stemning, lydhørhed og engagement hos mine kollegaer?
  • Hvordan sikrer jeg, at vi kommer i mål med det, der skal besluttes?
  • Hvordan fremstår jeg som mødeleder?
  • Hvordan håndterer jeg det uforudsete og bøvlede på møderne?
  • Hvordan kan jeg variere vores møder og tilpasse mødernes form, sådan at formen passer bedst muligt til formålet med møderne og indholdet?

Det faglige indhold på kurset

Kursusdagen er praksisorienteret og klæder dig godt på i dit arbejde som mødeleder. På kursusdagen bliver du præsenteret for viden og værktøjer om mødeledelse. Vi vender og håndterer de udfordringer, der kan opstå ved at være mødeleder og samtidig kollegaleder. Undervejs sætter du det lærte i spil og planlægger dit næste møde ud fra de værktøjer og refleksioner, som kursusdagen bringer med sig.

Teoretisk arbejder vi med begreber som:

  • Kontekstsætning: Hvordan sætter du gode rammer for deltagerne og mødets fremdrift?
  • Mødestyring: Hvordan positionerer du dig selv og styrer mødet undervejs?
  • Deltagelsesmuligheder: Hvordan sikrer du fokus, lytning og taletid?
  • Procesværktøjer: Hvilke processer er gode til hhv. idégenerering, perspektivudvekslinger, planlægning og beslutninger?

Som grundlag for dagen skal du medbringe et møde, du gerne vil have planlagt, sådan at du aktivt sætter dagens input i spil.

Om undervisningen

Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, simulation og konstruktivt arbejde med deltagernes praktiske udfordringer og behov. Det er væsentligt, at du medbringer et aktuelt møde, som du kan planlægge undervejs i undervisningen.

Ved kurset skaber vi også den gode stemning omkring maden i løbet af dagen. Derfor spiser vi fælles morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe & kage sammen.
Vel mødt til en aktiv kursusdag!

Udbytte for arbejdspladsen

Arbejdspladsen får:

  • En medarbejder, der har fået styrket sin egen position som mødeleder, og som er bedre rustet til at styre og facilitere møder.
  • En medarbejder, der har en værktøjskasse med forskellige måder at styre og facilitere møder på.
  • En medarbejder, der kan udvælge hensigtsmæssige møderedskaber til forskellige typer af møder med forskelligt formål.
  • En medarbejder, der i højere grad kan lykkes med at skabe succesfulde møder.

Hvem deltager?

Deltagere på kurset er kollegaledere, som også er mødeledere. Det vil sige medarbejdere, der i kraft af sin position eller sine opgaver i små eller store sammenhænge eller perioder leder sine egne eller andres kolleger. Ledelse af kolleger kan tage mange former som fx projektleder, koordinator, facilitator eller teamleder. Fælles for kollegaledere er den særlige dobbeltfunktion, hvor du både fungerer som leder og kollega.

Faglig kontaktperson og underviser

Henrik Stockfleth, lektor og udviklingskonsulent

Henrik Stockfleth Olsen

Lektor og konsulent

+45 41 89 89 18

Henrik trækker på sin mangeårige erfaring som leder i skoleverdenen ved konsulentydelser og udviklingsprojekter samt i undervisningen ved diplom i ledelse. Han gør temaerne nærværende gennem konkrete eksempler fra den organisatoriske hverdag – samtidig med at han lægger stor vægt på aktivering af deltagerne. Du er velkommen til at kontakte Henrik ved spørgsmål til kurset, og også hvis I gerne vil have skræddersyet hjælp i jeres organisation.

Tilmelding

Optagelse sker efter først-til-mølle-princippet.

Efter tilmeldingsfristens udløb tager vi stilling til, hvilke kurser og temadage vi kan gennemføre, og hvilke vi må aflyse.

Hvis kurset stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at tilmelde dig. Hvis der er venteliste, fremgår det af kurset.

Alle meddelelser vedrørende optagelse og aflysning sendes som Digital Post.

  • Hvis du framelder dig inden tilmeldingsfristen, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende kursus
  • Hvis du framelder dig efter tilmeldingsfristen, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus
  • Hvis du tilmelder dig efter tilmeldingsfristens udløb, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus, hvis du framelder dig
  • Hvis du bliver forhindret eller syg inden kursusstart, har din arbejdsplads mulighed for at sende en anden medarbejder

Alle afmeldinger og ombytninger skal sendes skriftligt til vores kursusafdeling:

Kursus

Københavns Professionshøjskole (KP)

Prisen fremgår af hvert enkelt kursusopslag.

Alle kursuspriser er angivet med og uden moms. På kurser udbudt under åben uddannelse tillægges der ikke moms på fakturaen. Det fremgår af prisen på det enkelte kursusopslag, om der tillægges moms, markeret med.

Når du er blevet optaget på et kursus, sender vi en elektronisk faktura til betaleren, der skal betales i henhold til den betalingsdato, som står på fakturaen. Når betalingen er registreret, har du ret til at deltage i undervisningen.

Der udstedes et kursusbevis efter afslutning af kurser på minimum 12 timer. For at modtage et bevis må du som kursist maksimalt have haft 20 % fravær på kurset. Kursusbeviser sendes som Digital Post.

Der udstedes ikke bevis for en temadag.

Forår 2026

Styrk din mødeledelse som kollegaleder

Start- og slutdato

25.02.26

Tilmeldingsfrist

28.01.26

Nummer

1182390

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

4.000 kr.

3.200 kr. ekskl. moms

Hvor

Tagensvej 18, 2200 København N

Hvornår

Se alle datoer

En kursusdag: kl. 9.00-15.30 d. 25.02.2026

Efterår 2026

Styrk din mødeledelse som kollegaleder

Start- og slutdato

13.11.26

Tilmeldingsfrist

16.10.26

Nummer

1183774

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

4.000 kr.

3.200 kr. ekskl. moms

Hvor

Tagensvej 18, 2200 København N

Hvornår

Se alle datoer

En kursusdag: Kl. 09.00-15.30 d. 13.11.2026

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.

Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold:

Studieservice

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 72 48 75 40

Telefontider

Se telefontider.

Henrik Stockfleth Olsen

Lektor

+45 41 89 89 18