Gå til indhold

Styrk din faglige ledelse som kollegaleder

Du bliver klædt på til at indgå i faglige dialoger og vurdere beslutninger om kvalitet i opgaveløsningen.

Om kurset

Det får du ud af kurset

Du kender sikkert til, at der kan være mange forskellige opfattelser af, hvordan man løser opgaver godt. Som kollegaleder er du ofte meget tæt på opgaveløsningen og dialogerne om den, med alt hvad det indebærer af synsninger og faglige kæpheste.

Heldigvis findes der gode og konkrete værktøjer til at arbejde systematisk og analytisk med kvalitet i opgaveløsningen. Du får på kurset styrket dine analytiske evner og dit analytiske sprog omkring kvalitet i jeres fælles løsning af opgaverne, sådan at du på en respektfuld måde i samarbejdet med andre kan styrke opgaveløsningen til glæde for både borgeren og jer selv.

På kurset arbejder du med:

  • Hvilke typer af data og vidensformer kan fortælle dig noget om opgaveløsningen?
  • Hvad kan de forskellige vidensformer bruges til?
  • Hvordan kan du arbejde med dine egne og andres forforståelser og faglige kæpheste?
  • Hvordan du kan formulere dig konkret i faglige samtaler med dine kolleger – fx give faglig feedback?

Det faglige indhold på kurset

Kursusdagen er praksisorienteret og klæder dig godt på i dit arbejde som faglig kollegaleder. På kursusdagen bliver du præsenteret for viden og værktøjer, som du kan bruge i analyser af praksis og til faglige samtaler om praksis med henblik på at styrke kvaliteten. Du skal derfor også være klar til at udfordre dine egne antagelser og forforståelser. Undervejs på dagen arbejder du med eksempler fra din egen faglige praksis, som du direkte kan afprøve i egen organisation.

Teoretisk arbejder vi med begreber som:

  • Datatyper og datas udsagnskraft
  • Udfordring af mentale modeller
  • Udfordring af følgeslutninger og konklusioner
  • Det faglige og analytiske sprog

Som grundlag for dagen skal du medbringe en særlig faglig udfordring, som du har et væsentligt ansvar for at løse. Det kan være implementering af en proces eller nye arbejdsmetoder eller forbedringer af udvalgte områder i jeres faglige arbejde med borgerne – eller lignende, blot den faglige udfordring giver mening for dig, dine opgaver og din arbejdsplads.

Om undervisningen

Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, analyseøvelser og konstruktivt arbejde med deltagernes praktiske udfordringer og behov. Det er væsentligt at deltagerne medbringer en aktuel faglig ledelsesudfordring, som kan indgå i løbet af dagens arbejde.

Ved kurset skaber vi også den gode stemning omkring maden i løbet af dagen. Derfor spiser vi fælles morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe & kage sammen.

Vel mødt til en aktiv kursusdag!

Udbytte for arbejdspladsen

Arbejdspladsen får:

  • En medarbejder, der er bedre rustet til at indgå i konstruktivt kritiske dialoger om opgaveløsningen til gavn for arbejdsfællesskabet.
  • En medarbejder, med større forståelse for brug af data og en bedre begrundet praksis.
  • En medarbejder, der er blevet styrket i at kunne understøtte en opgaveløsning af højere kvalitet.
  • Forøget potentialet for, at I kan øge borgertilfredsheden i samarbejdet med jer.

Hvem deltager?

Deltagere på kurset er kollegaledere, som har faglige ledelsesopgaver. Det vil sige medarbejdere, der i kraft af sin position eller sine opgaver i små eller store sammenhænge eller perioder leder sine egne eller andres kolleger. Ledelse af kolleger kan tage mange former som fx projektleder, koordinator, facilitator eller teamleder. Fælles for kollegaledere er den særlige dobbeltfunktion, hvor du både fungerer som leder og kollega.’

Faglig kontaktperson og underviser

Henrik Stockfleth, lektor og udviklingskonsulent

Henrik Stockfleth Olsen

Lektor og konsulent

+45 41 89 89 18

Henrik trækker på sin mangeårige erfaring som leder i skoleverdenen ved konsulentydelser og udviklingsprojekter samt i undervisningen ved diplom i ledelse. Han gør temaerne nærværende gennem konkrete eksempler fra den organisatoriske hverdag – samtidig med at han lægger stor vægt på aktivering af deltagerne. Du er velkommen til at kontakte Henrik ved spørgsmål til kurset, og også hvis I gerne vil have skræddersyet hjælp i jeres organisation.

Tilmelding

Optagelse sker efter først-til-mølle-princippet.

Efter tilmeldingsfristens udløb tager vi stilling til, hvilke kurser og temadage vi kan gennemføre, og hvilke vi må aflyse.

Hvis kurset stadig fremgår af kp.dk med en ”Ansøg-knap” efter tilmeldingsfristen, er der stadig ledige pladser, og du er velkommen til at tilmelde dig. Hvis der er venteliste, fremgår det af kurset.

Alle meddelelser vedrørende optagelse og aflysning sendes som Digital Post.

  • Hvis du framelder dig inden tilmeldingsfristen, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende kursus
  • Hvis du framelder dig efter tilmeldingsfristen, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus
  • Hvis du tilmelder dig efter tilmeldingsfristens udløb, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende kursus, hvis du framelder dig
  • Hvis du bliver forhindret eller syg inden kursusstart, har din arbejdsplads mulighed for at sende en anden medarbejder

Alle afmeldinger og ombytninger skal sendes skriftligt til vores kursusafdeling:

Kursus

Københavns Professionshøjskole (KP)

Prisen fremgår af hvert enkelt kursusopslag.

Alle kursuspriser er angivet med og uden moms. På kurser udbudt under åben uddannelse tillægges der ikke moms på fakturaen. Det fremgår af prisen på det enkelte kursusopslag, om der tillægges moms, markeret med.

Når du er blevet optaget på et kursus, sender vi en elektronisk faktura til betaleren, der skal betales i henhold til den betalingsdato, som står på fakturaen. Når betalingen er registreret, har du ret til at deltage i undervisningen.

Der udstedes et kursusbevis efter afslutning af kurser på minimum 12 timer. For at modtage et bevis må du som kursist maksimalt have haft 20 % fravær på kurset. Kursusbeviser sendes som Digital Post.

Der udstedes ikke bevis for en temadag.

Forår 2026

Styrk din faglige ledelse som kollegaleder

Start- og slutdato

16.04.26

Tilmeldingsfrist

19.03.26

Nummer

1182389

Ledighed

Ledige pladser

Pris

Privatpersoner betaler moms, og virksomheder betaler ikke moms.

4.000 kr.

3.200 kr. ekskl. moms

Hvor

Tagensvej 18, 2200 København N

Hvornår

Se alle datoer

En kursusdag: kl. 09.00-15.30 d. 16.04.2026

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson.

Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold:

Studieservice

Københavns Professionshøjskole (KP)

+45 72 48 75 40

Telefontider

Se telefontider.

Henrik Stockfleth Olsen

Lektor

+45 41 89 89 18