Ledelse af samskabelsesprocesser
Styrk din evne til at lede samarbejdet mellem fagprofessionelle og frivillige
Dette modul på 5 ECTS er en del af lederuddannelsen københavns kommune. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.
Komplekse velfærdsudfordringer kalder ofte på tværsektorielle løsninger, hvor fagprofessionelle medarbejdere samarbejder med frivillige og/eller private kræfter.
Valgmodulet Ledelse af samskabelsesprocesser giver dig kompetencerne til at kunne navigere og lede tværsektorielt samarbejde med særligt fokus på ledelse af frivillighed og samarbejdet mellem fagprofessionelle medarbejdere og frivillige.
Det får du ud af modulet
Modulet styrker din forståelse af, hvad det kræver at lede samskabelsesprocesser og medborgerskab.
Du får teoretisk indsigt, som gør dig i stand til at skelne mellem forskellige former for samskabelse og giver dig et blik for, hvilke roller du kan indtage som leder af tværsektorielt samarbejde.
Vi fokuserer på, hvordan samskabelse sætter særlige betingelser for ledelse af kerneopgaven og på, hvordan du som leder i praksis kan indfri mulighederne i det tværsektorielle samarbejde. Samtidig klæder modulet dig på til at kunne håndtere de spændinger og dilemmaer, som ofte også er forbundet med samskabelsesprocesser.
På den måde udvider modulet dit ledelsesmæssige handlerum ved at give dig nye perspektiver på samskabelse, og du lærer at udvikle og lede processer, hvor frivillige og lønnede medarbejdere arbejder sammen. Modulet vil udvikle dine ledelseskompetencer til at kunne:
- Forstå og anvende centrale teorier og begreber inden for samskabelse og medborgerskab.
- Reflektere kritisk over, hvordan ledelse af samskabelsesprocesser fungerer i praksis, med udgangspunkt i din egen organisation.
- Udvælge og tilpasse metoder, der passer til netop din organisations behov og kontekst.
- Identificere muligheder for organisatorisk og personlig kompetenceudvikling i forhold til samskabelse som en central strategi for udvikling af innovative løsninger.
Fagligt indhold
Modulet giver dig indsigt i samspillet mellem den offentlige, den frivillige og den private sektor – historisk og aktuelt.
Vi ser nærmere på, hvad den kendetegner frivillighedens logik, og hvordan man leder i spændet mellem forskellige former for engagement.
Vi beskæftiger os også med de demokratiske aspekter af samskabelse, og vi diskuterer, hvori værdien af samskabelse består – såvel for den enkelte, som for samfundet og for din organisation.
Undervisningen dækker blandt andet:
- Den historiske udvikling af samspillet mellem den offentlige, den frivillige og den private sektor.
- Forståelse af frivillighedens logik og de forskellige engagementsformer, som møder hinanden i samskabelsesprocesser.
- Værktøjer og teknikker til ledelse af samskabelsesprocesser med fokus på designtænkning og facilitering.
- Samskabelse i praksis: demokrati, magt og værdi.
Gennem hele forløbet vil dine daglige udfordringer og erfaringer blive inddraget i undervisningen, så teorierne bliver koblet tæt til din praksis.
Om undervisning og eksamen
Modulet strækker sig over fem undervisningsdage (kl. 9-15), hvoraf en dag er dedikeret til studiegruppearbejde.
Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem teoretiske perspektiver og inddragelse og bearbejdning af dine og dine medstuderendes erfaringer med ledelse af samskabelsesprocesser.
Du vælger en problemstilling fra din egen ledelsespraksis, som bliver omdrejningspunktet for dit arbejde, og vi kobler den til relevante teorier og metoder.
Modulet afsluttes med en mundtlig eksamen omhandlende en selvvalgt problemstilling koblet til ledelse af samskabelsesprocesser i din egen organisation.
Hvem deltager
Modulet henvender sig til ledere – såvel formelle ledere som faglige ledere og projektledere – der enten arbejder med ledelse af samskabelsesprocesser eller er ansat i en organisation, som er på udkig efter nye tværsektorielle samarbejdsmuligheder.
Modulet anskuer overvejende samskabelse fra den offentlige organisations perspektiv, men ledere fra frivillige og private organisationer kan også deltage med stort udbytte, da vi netop stiller skarpt på de forskelle, som på en og samme tid gør det tværgående samarbejde attraktivt og udfordrende.
Ansøgning
Ansøgningsfrister
Ansøgningsfrist til valgmoduler i foråret og efteråret:
- Ansøgningsfrist 1 kvartal er d. 1. december
- Ansøgningsfrist 2 kvartal er d. 15. februar
- Ansøgningsfrist 3 kvartal er d. 01. juni
- Ansøgningsfrist 4 kvartal er d. 15. september
Er der ledige pladser efter ansøgningsfristens udløb, vil tilmeldingen stadig være åben.
Adgangskrav
For at blive optaget skal du have en af følgende uddannelser:
- Professionsbacheloruddannelse
- Akademiuddannelse
- Diplomuddannelse
- Bacheloruddannelse
- Kandidatuddannelse
- Anden relevant uddannelse mindst på niveau med en kort, videregående uddannelse eller en reguleret videregående voksenuddannelse
Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter afsluttet grunduddannelse.
Derudover skal du have ledelsesansvar eller forvente at få tillagt ledelsesfunktioner. Det vil således være en fordel, hvis du i forbindelse med uddannelsens gennemførelse har ledelsesopgaver i større eller mindre omfang.
Undtagelse
Hvis du ikke opfylder det formelle adgangskrav, kan du søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.
Sådan søger du
Sådan søger du
Du søger online ved at klikke på “Ansøg”. På ansøgningssiden skal du vælge det modul, du ønsker at blive tilmeldt.
Her vedhæfter du også dokumentation for både uddannelse og erhvervserfaring.
- Dokumentation for uddannelse kan være kopi af eksamensbevis.
- Dokumentation for to års erhvervserfaring det være sig i form af et CV, lønseddel, udtalelse fra leder eller lignende
OBS
Du skal huske at angive din arbejdsmail, EAN-nummer, bruger-ID og rammeindkøbsordrenummer når du tilmelder dig.
Afmeldingsfrist
- Hvis du framelder dig senest fire uger før modulets start, kan du få refunderet din deltagerbetaling for det pågældende modul.
- Hvis du framelder dig mindre end fire uger før modulets start, hæfter du for hele deltagerbetalingen for det pågældende modul.
- Hvis du tilmelder dig mindre end fire uger før modulets start hæfter du for hele deltagerbetalingen ved en evt. framelding
Framelding til et modul skal ske skriftligt til:
Priser
Obligatoriske moduler
KK betaler en samlet holdpris for hver af de obligatoriske moduler. Du vil derfor ikke modtage en faktura fra KP, når du tilmelder dig obligatoriske moduler.
Du vil senere modtage en intern faktura fra Koncernservice.
Vejledende deltagerpris:
kr. 13.246
Valgmoduler
Pr. modul kr. 9.100
Særlige valgmoduler
Ledelse og coaching:
kr. 10.900
Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse (10 ECTS):
kr. 16.200
Proceslederforløb:
kr. 26.500
Afgangsprojekt
kr. 19.200
NB
Priser er ekskl. litteratur.
Hjælp til rammeindkøbs-ordrenummer
Til ordrer vedr. valgfrie moduler og afgangsprojekt
I Københavns Kommune skal du bruge et rammeindkøbsordrenummer til at bestille varer og tjenesteydelser, eks. valgfrie moduler eller afgangsprojekt på en uddannelse. Det er den Kvantum-ansvarlige på din arbejdsplads, der kan hjælpe dig med rammeindkøbsordrenummer.
Hvis du ikke ved hvem, der er Kvantum-ansvarlig på din arbejdsplads, skal du kontakte din nærmeste leder, som kan oplyse dig om det.
Ved spørgsmål kan du eller din leder kontakte Københavns Kommunes indkøbssupport på 30 66 61 00 (tast 2).
Bemærk: Når du har klikket “Ansøg”, skal du vælge dit ønskede modul igen i formularen.
Forår 2026
Valgmoduler KK 1. kvartal 2026
Start- og slutdato
Tilmeldingsfrist
Nummer
Ledighed
Pris
Hvor
ECTS
Hvornår
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. For at vi kan besvare dine spørgsmål bedst og hurtigst muligt, bedes du vælge, om du vil tale med studieservice eller en faglig kontaktperson. Læs mere herunder.
Kontakt studieservice
Kontakt studieservice, hvis du har spørgsmål til adgangskrav, tilmelding, optagelse eller andre praktiske forhold.
Åbningstider
Alle hverdage: 9.00 – 12.30