Integreret praktik 1. og 2. år
På 1. og 2. år er lærerstuderende i praktik på deres praktikskole fast én dag om ugen.
Integreret praktik på 1. og 2. år er fordelt og tilrettelagt således:
-
1. år
Integreret praktik i undervisningsfag 1 og pædagogik og almen didaktik.
Tilrettelagt udstrakt, én dag ugentligt på praktikskolen.
-
2. år
Integreret praktik i undervisningsfag 1 og pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik.
Tilrettelagt udstrakt, én dag ugentligt på praktikskolen.
Da praktikken indgår som et integreret element i alle uddannelsens fag, arbejdes der både i grundfag og undervisningsfag med udviklingen af de studerendes professionelle autoritet. Det sker bl.a. ved at træne og udvikle de forskellige dimensioner af lærerrollen, jf. beskrivelser for de enkelte fag.
Mål for integreret praktik på de enkelte år er beskrevet i den nationale studieordning (del 1).
Mål og udvalgte dimensioner i lærerrollen på 1.-4. årgang kan ses her:
Trepartssamtaler
Trepartssamtalen er en faglig samtale mellem de studerende, praktiklæreren og KP-undervisere.
Formålet med samtalen er at vejlede de studerende i at indkredse- og arbejde undersøgende med lærerfaglige problemstillinger.
Førsteårsprøven
Ved afslutningen af første år på læreruddannelsen skal de studerende til førsteårsprøven.
Formålet med førsteårsprøven er, at de studerende arbejder med at undersøge, analysere og formidle en lærerfaglig problemstilling forankret i den integrerede praktik og med brug af viden, teori og metoder fra første undervisningsfag samt grundfaget pædagogik og almen didaktik.
Information om integreret praktik på 1. og 2. år
Beskrivelse og årshjul
Materiale fra praktiktemadage m.m. er udsendt til alle skoler og kan desuden tilgås i Praktikportalen.