Gå til indhold

Trepartssamtaler

Med integreret praktik har trepartssamtalerne i læreruddannelsen fået et nyt fokus og indhold.

Trepartssamtaler i integreret praktik

Trepartssamtalen er en faglig samtale mellem de studerende, praktiklæreren og KP-undervisere.

Formålet med samtalen er at vejlede de studerende i at indkredse- og arbejde undersøgende med lærerfaglige problemstillinger.

Under den vejledende samtale reflekterer de tre parter i fællesskab over de studerendes observationer og erfaringer med kortere undervisningssekvenser. Her kan de studerende afprøve og udvikle et professionelt sprog og redskaber til at udøve professionel dømmekraft som lærere.

Trepartssamtalen afholdes på praktikskolen én gang pr. semester.

Trepartssamtaler på 1. og 2. årgang

På første år vil trepartssamtalen på 2. semester have et særskilt fokus på de studerendes indsamling af empiri til førsteårsprøven.

På KP har vi udviklet en vejledning og skabelon til trepartsamtalerne på henholdsvis 1. og 2. år. I vejledningen kan du læse om formålet og indholdet i trepartssamtalen, samt hvordan du og din praktikgrupper forbereder jer til trepartssamtalen.

Film om trepartssamtalen på 1. årgang

Trepartssamtalen i integreret praktik LU23

I filmen om trepartssamtalerne på første årgang kan du blive klogere på, hvad det vil sige, at de studerende det første år er medvirkende iagttagere, og hvordan praktiklærere og undervisere på campus kan være med til at understøtte de studerendes fagsprog gennem trepartssamtalerne.

Filmen er lavet til både studerende, praktiklærere og undervisere på campus af docent Pia Böwadt og underviser Sif Haugan fra KP’s læreruddannelse.