Gå til indhold
En fod med sko på og en fod med en hullet sok på

Tager du skoene af, når du er på tilsyn?

Har du styr på retssikkerheden, kan du tackle konflikter, og har du besluttet, om du tager skoene af? Tilsyn og kontrol handler ikke kun om det rent faglige. Flere faktorer har indflydelse på, om du kan gennemføre et tilsynsbesøg professionelt og ordentligt.

Af Ulla Margrethe Hansen, lektor på Københavns Professionshøjskole

Mange medarbejdere i kommuner, regioner og statslige styrelser er i direkte kontakt med borgere og virksomheder i forbindelse med tilsyns- og kontrolopgaver.

Som tilsynsførende har du som regel fokus rettet mod det, der skal føres tilsyn med, og du er typisk godt klædt på i forhold til det faglige indhold: Er du medarbejder i Fødevarestyrelsen ved du meget om opbevaring, tilberedning og hygiejne i forbindelse med fødevareproduktion.

Arbejder du med at forhindre fejludbetalinger og snyd med sociale ydelser i en kommune, har du sikkert helt styr på reglerne for sygedagpenge, og hvornår man er reelt enlig forsørger.

Er du kontrolførende i Skattestyrelsen, er du garanteret opdateret på den nyeste praksis, de seneste lovændringer og aktuelle satser inden for skatteområdet.

Når man arbejder med tilsyn og kontrol af virksomheder og borgere, er det dog ikke nok at have styr på det, man skal kontrollere. Det er også nødvendigt at overveje, hvordan man gennemfører tilsyn og kontrol.

For uanset hvem og hvad, der bliver tilset eller kontrolleret af offentlige myndigheder, er opgaven forbundet med en række juridiske, psykologiske og praktiske forhold, som medarbejdere med tilsyns- og kontrolopgaver skal kunne håndtere.

To personer fører kontrol med fyrværkeri
Kontrol af fyrværkeri

Styr på retssikkerheden

Når offentlige myndigheder gennemfører tilsyn og kontrol hos virksomheder og borgere, kan det kun ske, fordi myndighederne har en særlig lovhjemmel, som undtager dem fra at have en retskendelse.

Derfor er det afgørende, at du, som udfører tilsyn og kontrol, har fuldstændig styr på, hvad du må, og hvad du har adgang til af dokumenter og lokaler.

Af Retssikkerhedsloven fremgår det, hvordan offentlige myndigheder skal forholde sig, når de skal have adgang til lokaler og/eller materiale, som der ikke er almindelig offentlig adgang til.

Retssikkerhedsloven fremhæver retten til ikke at inkriminere sig selv*, og det kan kollidere med pligten til at afgive oplysninger til offentlige myndigheder. Det kan skabe komplekse udfordringer for dig som tilsynsførende medarbejder.

Her er det afgørende, at du kender og kan anvende reglerne, så du ikke utilsigtet får nogen til at inkriminere sig selv og dermed tilsidesætter et helt grundlæggende menneskeretligt princip.

Omvendt er det heller ikke hensigtsmæssigt, hvis forbuddet mod selvinkriminering strækkes så langt, at det blokerer for tilsyn og kontrol i overensstemmelse med reglerne.

Der er en række andre juridiske overvejelser, som også er relevante i forbindelse med tilsyn og kontrol. Hvornår og hvordan er det fx i orden at bruge kunstig intelligens til at udvælge virksomheder til kontrol?

Er det okay at bede en enkeltmandsvirksomhed om at aflyse alle kunder en hel dag, fordi du ikke ved præcis, hvornår du kommer og laver en kontrol, som tager en time? Hvor og hvordan kan og skal myndigheder samarbejde med politiet, og hvordan kan forskellige myndigheder samarbejde og udveksle informationer inden for reglerne om kompetencer, tavshedspligt og persondata?

Når situationen spidser til

Der er som regel noget ubehag og usikkerhed forbundet med at bliver kontrolleret, og det medfører en risiko for, at der opstår konfliktsituationer, som du som tilsynsførende skal kunne håndtere.

Hvordan tackler du den hidsige kok, som er presset af utålmodige kunder, der venter på mad? Eller kioskejeren, som føler sig urimeligt forfulgt af myndighederne og kommer med trusler?

Hvordan håndterer du situationen, når en dybt ulykkelige landmand ser sin livsdrøm smuldre, fordi han hverken fysisk eller økonomisk har mulighed for at opfylde de krav, der gælder, hvis han skal fortsætte sin virksomhed?

I sådanne situationer kan psykologisk indsigt være nyttig. Det er fx godt at vide, hvordan du kan forebygge og nedtrappe konflikter. Du vil også have gavn af at vide noget om forsvarsmekanismer, og hvordan menneskers reaktioner og følelser kommer til udtryk.

Tager du skoene af?

Sidst, men ikke mindst, kan et vellykket tilsynsbesøg handle om helt banale praktiske overvejelser. Tager du fx skoene af, når du skal ind i beboelsesområder eller private hjem? Der opstår alt for nemt en akavet eller uprofessionel situation, når et tilsynsbesøg indledes med, at du som en selvfølge beholder skoene på, mens din kollega tager sine af.

Umiddelbart kan det lyde som en ligegyldig detalje, når det drejer sig om at kontrollere komplekse regler og lovgivning. Men hvis du ikke har tænkt over det i forvejen, kan det komme til at fylde alt for meget. Det kan nemt forbygges ved fx at have et par ”overtræksfutter” i lommen, hvis du ikke mener, det er foreneligt med rollen som embedsperson at stå i strømpesokker og kontrollere komplekse skattefaglige problemstillinger. Og hvis du mener, det giver en bedre og mere ligeværdig dialog at tage skoene af, kan det være hensigtsmæssigt at møde op uden hul i sokkerne.

Mulighed for kompetenceudvikling for dig, der arbejder med tilsyn og kontrol

Hvis du kan genkende problemstillingerne i artiklen og får lyst til at blive klædt bedre på til din arbejdsdag med tilsyn og kontrol, så udbyder Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole forskellige kurser og uddannelsesmoduler, der kan hjælpe dig på vej:

Tilsyn og kontrol af virksomheder
Få styr på jura og de praktiske rammer for at planlægge og gennemføre offentligt tilsyn og kontrol af virksomheder.

Konflikthåndtering og kommunikation
Opnå kompetence i konflikthåndtering, løsningsorienteret kommunikation og et bedre møde med borgere, klienter, forhandlingspartnere ol.

Bedre borgerkommunikation – til glæde for alle parter
Lær redskaber til at kommunikere med borgere, så mødet bliver godt for både borgerne og dig.

Psykologi i mødet med borgere og kolleger
Står du over for udfordrende situationer i forhold til borgere eller andre, så er dette modul noget for dig.

*Note til tekst: Er man mistænkt for at have begået noget strafbart, har man ikke pligt til at udtale sig eller på anden måde bidrage til afklaringen af, om man kan straffes for forholdet. Retten til ikke at inkriminere sig selv er en følge af det strafferetlige princip om, at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist.

Kontakt

Ulla Margrethe Hansen

Lektor

+45 23 73 33 06