Gå til indhold

Lærerstuderende har tænkt kreativt efter skolernes genåbning

28-årige Marie Louise Flindt Norre har været nødt til at tænke ud af boksen, efter at hun er startet i lærerpraktik under coronakrisen. B.T. har interviewet Marie Louise til deres uddannelsestillæg i maj 2020, og Københavns Professionshøjskole har fået lov til at gengive artiklen

Forside på artikel om lærerstuderende Marie Louise Flindt Norre og hendes alternative praktikforløb under corona

Egentlig skulle den 28-årige lærerstuderende Marie Louise Flindt Norre have være startet i praktik på Ålholm Skole tilbage i marts.

Men da landets skoler på det tidspunkt var lukket ned som følge af regeringens tiltag for at forhindre coronasmitte, endte hun med at tilbringe over en måned derhjemme uden at have noget studierelevant at foretage sig.

“Jeg lavede ikke noget, for al min undervisning var afsluttet. Så jeg sad bare og ventede på, hvad der skulle ske. Det var ret nederen, og jeg glemte lidt, at jeg var studerende. Det var lidt svært at holde sig oppe og forblive studieaktiv,” siger Marie Louise Flindt Norre, der tager læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

Anderledes undervisning

Sidst i april kom Marie Louise og hendes studiegruppe, der tæller to andre, så endelig i gang med deres praktikforløb i en 5. klasse.

Og på grund af Sundhedsstyrelsens retningslinjer for skolerne, der for eksempel kræver, at eleverne skal sidde mindst en meter fra hinanden, har hun og studiegruppen været nødt til at tænke i anderledes undervisningsformer.

“Det har været ret underligt. Jeg underviser i en klasse, der sidder i en gymnastiksal med en meter imellem sig. Derfor er der ikke mulighed for at sætte eleverne i gang med gruppearbejde på samme måde som før, og vi har ikke rigtig lyst til at bruge computerne på grund af smittefare,” siger Marie Louise Flindt Norre.

“Så vi været nødt til at være lidt kreative med undervisningen, som har været lidt mere analog, end den ellers ville have været. Det har udfordret os på en god måde, at vi har været nødt til at tænke i anderledes baner,” tilføjer hun.

For eksempel har eleverne fået udleveret arbejdsark og er blevet bedt om at lave tegneserier på papir – individuelt eller i par, fordi de skal holde afstand og ikke være for mange sammen.

Derudover har Marie Louise og hendes studiegruppe planer om at afslutte deres forløb i de forskellige fag ved at lave et løb med poster.

Da første fase af regeringens genåbning af landet kun tillod, at eleverne fra 0. til 5. klasse kunne komme tilbage i skole, har nogle lærerstuderende været nødt til at undervise andre klasser og endda i andre fag end efter planen.

Men det har ikke været tilfældet for Marie Louise og hendes studiegruppe, der er kommet ud i den 5. klasse, som de forberedte sig på at skulle undervise, inden landet blev lukket ned.

Tilfreds med praktikken

I det hele taget føler Marie Louise ikke, at hun får mindre ud af sin praktikperiode, nu hvor hun er kommet i gang – heller ikke selv om det naturligvis har været et anderledes forløb, end hun havde forestillet sig.

“Vi kommer til at have færre dage i praktik, end det oprindelig var planen, men undervisningsmæssigt synes jeg ikke, at jeg får et mindre udbytte. Vi har et fast skema, som vi planlægger efter, så på den måde er der en rutine, ligesom der ellers ville være. Jeg føler, jeg får den praktik, jeg skal have,” siger Marie Louise Flindt Norre og tilføjer:

“Men selvfølgelig er det rigtig optimalt for mig og min studiegruppe, at vi har fået den klasse, det var meningen, at vi skulle have. Det sætter jeg rigtig meget pris på, for det er ikke alle, der har haftmulighed for det.”

Fakta: Skolernes genåbning

Her er et udpluk af de retningslinjer, som Sundhedsstyrelsen pålagde skolerne at følge i forbindelse med deres gradvise genåbning i april:. Der skal være faste rutiner for håndvask. For eksempel skal elever, ansatte og ledsagende voksne vaske hænder med vand og flydende sæbe, når de kommer ind på skolen.

. Større forsamlinger skal undgås.

. Eleverne skal placeres ved borde, så der er to meter mellem dem.

. Ved aktiviteter, der kan foregå udendørs, anbefales dette.

. Der skal leges i mindre grupper og kun inden for samme klasse. Frikvartererne kan indrettes forskudt, så der ikke er for mange elever, der holder pause samtidig.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.


Artiklen er oprindeligt bragt i B.T.s uddannelsestillæg den 13. maj 2020 og skrevet af journalist Rune Gjerulff Petersen

Læs mere om læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole