Gå til indhold

Bliv bedre til skriftlig sagsbehandling og afgørelse (kan rekvireres)

Få styrket dit håndværk som dygtig sagsbehandler

Om kurset

Dette kursus er for dig, der sidder med den skriftlige sagsbehandling og afgørelser, som sendes ud til borger, virksomheder eller kunder. I arbejdet med sagsbehandling sætter vi ofte jura før kommunikation. På dette kursus lærer du at skrive fagligt forståeligt og juridisk holdbart. Vi sætter nemlig kommunikation på linje med jura – så din modtager kan forstå afgørelsen.

Det får du ud af kurset

God skriftlig sagsfremstilling er en central ’håndværkskompetence’ for sagsbehandlere. Jo mere du arbejder med det, jo bedre bliver du – for øvelse gør som sagt en mester.

På kurset får du indsigt i at skrive, så modtageren bedre kan forstå afgørelsen, uden at du giver køb på det faglige indhold. Du får sprogtips og kommunikationsværktøjer, der gør afgørelser og andre tekster modtagerorienteret.

Du lærer også om de juridiske krav til en afgørelse, og hvordan en afgørelse kan stilles op, så den lever op til de lovmæssige krav. Vi ser på betydningen af målgruppeanalyse og forskellen mellem fagsprog og faglig formidling. Gennem kurset tager vi udgangspunkt i din daglig praksis.

Det faglige indhold

Kurset veksler mellem faglige oplæg, skriveøvelser og feedback (både fra undervisere men også de andre deltagere). Udgangspunktet for dette kursus er, at du øver dig i at omsætte den nye viden og indsigt til din daglige praksis med sagsbehandling.

Overordnet indhold

  • Arbejde modtagerorienteret
    • Hvad vil det sige, og hvad det giver af udfordringer
    • Lave målgruppeanalyse
  • Gøre juridiske tekster modtagerrettet
    • Sprogbrug, tekstopbygning, rækkefølge af informationer og omfang
    • Forskel mellem online og offline kommunikation
  • Juridiske krav til den skriftlige sagsbehandling – herunder digitale meddelelser
    • Krav til opbygning af en juridisk afgørelse
    • Krav til god forvaltningsskik – herunder følger af digitalisering – og retssikkerhed inden for det offentlige. Hvis du kommer fra det private, ser vi på de krav, der er i aftaleloven, forsikringsaftaleloven ol.
  • Digitalisering og GDPR
    • Hvilke overordnede områder skal du have for øje i din sagsbehandling og skriftlige afgørelser som fx brug af kunstig intelligens eller hvilke GDPR-regler er relevante.
  • Overblik over dilemma
    • Som sagsbehandler sidder du i trekanten – systemkrav / modtagervenlig kommunikation / dit fagområde eller faglighed. Denne position giver nogle dilemmaer. Her skal du være i stand til at træffe velkvalificerede beslutning om, hvordan du håndterer disse. Fx er det muligt at omskrive juridiske lovparagraffer til mundret dansk?

Om undervisningen

Undervisningen veksler mellem faglige oplæg og øvelser.

Mellem undervisningsgangene skal deltagerne lave skriftlige opgaver, som underviserne giver feedback på.

Undervisning er på 12 timer i alt. Det fordeler sig på 6 timers fysisk undervisning og på 3 x 2 time online undervisning.

Undervisere

Iben Brinkland, jurist og indehaver af rådgivervirksomheden Brinkland & Co. Desuden har Iben gennem mange år undervist på Københavns Professionshøjskole inden for forskellige forvaltningsmæssige områder.

Hanne Steffensen, master i kommunikation og konsulent på videreuddannelse ved Københavns Professionshøjskole, hvor hun varetager udviklingsopgaver såvel som undervisning. Hanne har mange års erfaring med kommunikation, digitalisering og rådgivning.

Hvem deltager

Alle der arbejder med skriftlige sagsafgørelser inden for den offentlige som private sektor. Det er en forudsætning for at deltage i kurset, at du har noget erfaring med at arbejde med skriftlige afgørelser.

Kontakt

Helle Pehrson

Konsulent

+45 51 38 04 55