Psykisk sårbare unges vej til uddannelse og arbejde
Studieretningsprojekt (SRP), fagkombination: Samfundsfag og psykologi.
Emnebeskrivelse
Ca. 43.000 unge mellem 15-24 år er hverken i uddannelse eller i arbejde (Kilde: Beskæftigelsesministeriet, 2024).
En betragtelig del af de unge viser tegn på psykisk mistrivsel. Det har betydning for deres muligheder for at gennemføre en uddannelse, eller opnå- og fastholde job.
Støtte til unge med psykisk mistrivsel – som har brug for hjælp til at komme i- eller fastholde uddannelse eller job – udgør en del af det sociale og det pædagogiske arbejde på ungeområdet. For eksempel har den unge mulighed for at få specialpædagogisk støtte (SPS) gennem sit uddannelsesforløb.
Kommunen, hvor den unge bor, er ifølge lovgivningen forpligtet til at støtte den unge i at finde uddannelse og job. Her hjælpes den unge af socialrådgivere og ungekonsulenter fra kommunen gennem den kommunale ungeindsats og jobcentrene.
Forslag til problemformulering og vinkler
- Hvad er psykisk mistrivsel?
Redegør for de karakteristika, der er almindelige ved psykisk mistrivsel hos unge og hvilke psykologiske teorier kan være med til at forklare psykisk mistrivsel hos unge. - ‘Hayden fortæller’
Undersøg – med udgangspunkt i casen ‘Hayden fortæller’ – de problematikker, der er gældende for personen og hvilke forhold der bidrager til, at Hayden finder en vej ud af sin mistrivsel. - Psykisk mistrivsel som udtryk for en samfundsudvikling
Flere sociologer stiller en samtidsdiagnose, der peger på en udvikling i samfundet som bagvedliggende årsag til individuel psykisk mistrivsel. Med inddragelse af sociologiske perspektiver fra fx den tyske sociolog Hartmut Rosa (om accelerationssamfundet), Anthony Giddens (om modernitet og selvidentitet) eller Anders Petersen (om Præstationssamfundet), argumentér for, hvorfor (et måske stigende antal af) danske unge oplever psykisk mistrivsel. Du kan i diskussionen vælge at inddrage begrebet ‘ny udsathed’ med henblik på at undersøge, om der er bestemte faktorer, der er særligt afgørende for hvilke unge, der rammes af mistrivsel. - Hvordan kan velfærdssamfundet bedre imødekomme unges trivselsudfordringer?
Den psykiske mistrivsel begynder for nogle unges vedkommende allerede i folkeskolen eller på ungdomsuddannelsen, men det er ikke altid sikkert at de voksne som den unge møder igennem sit børne- og ungeliv, ”opdager” hvor dårligt den unge har det. Hvordan kan fagprofessionelle voksne på det individuelle plan være mere opmærksomme på at nogle unge trives dårligt?
OBS: det vil ikke være muligt at rumme alle delelementerne i ét SRP.
Materiale
Podcasts & video
Bøger
- Noemi Katznelson, Anne Görlich & Mette Pless (2022): Mistrivsel i lyset af tempo, præstation og psykologisering – om ny udsathed i ungdomslivet. Aalborg Universitetsforlag.
- Petersen, Anders (2016): Præstationssamfundet. Hans Reitzels Forlag.
- Oute, J & Jørgensen, K. (2021) Recoveryorienterede praksisser I velfærdsinstitutioner og civilsamfund . Kap. 2+3. Forlaget Samfundslitteratur.
Politisk materiale
- Rapport: "Status på arbejdsmarkedet: Tema om unge uden uddannelse eller beskæftigelse" – Beskæftigelsesministeriet (2024)
- Pressemeddelelse: "73 mio. kroner skal hjælpe unge i psykisk mistrivsel i beskæftigelse" – Beskæftigelsesministeriet (2023)
- Den kommunale ungeindsats – Børne- og Undervisningsministeriet (2024)
Undersøgelser
- Projekt: Ny udsathed – Center for ungdomsforskning
- Projekt: Børn og Unge I Danmark Velfærd og Trivsel – VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (2022)
- Projekt: Psykosociale indsatser til unge i projektet – Reconnect
- Projekt: Reconnect – Københavns Professionshøjskole (KP), Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE), Roskilde Universitet (RUC), Rødovre Kommune, Københavns Kommune og Bornholms Regionskommune
Bonfils, I. & Bjørkøe Jensen, K. (2024). Unge i udsatte og sårbare positioner. Kap. 13. I: Arbejdsinkludering ved brug af Supported employment og Individuelt Planlagt job med Støtte Bonfils, I & Salado-Rasmussen (red.). Akademisk Forlag.