Gå til indhold
Lærer med børn i undervisningssituation

Multikulturelle skoler 2024

Få viden og inspiration til den multikulturelle, flersprogede skole

Praktisk information

Dato

Mandag d. 18.11.2024 -
Tirsdag d. 19.11.2024

Sted

Tilmeldingsfrist

10. november 2024

Pris

4.811 kr. (ekskl. moms)

Samarbejde – nøglen til elevens læring og trivsel!

På dette års Multikulturelle Skoler sætter vi fokus på samarbejde som nøglen til at støtte og fastholde flersprogede elevers trivsel og sproglige udvikling i løbet af deres skoletid.

Det sker fx:

  • når hele skolen samarbejder om at udarbejde en sprogstrategi
  • når lærere samarbejder om elevernes overgange fra modtageklasse til almenklasse
  • når lærere og dsa-vejleder afprøver co-teachingmetoder til at give alle elever taletid i undervisningen;
  • når eleverne får roller i gruppearbejdet og løser opgaver sammen;
  • når ledelse og vejledere koordinerer sprogindsatser
  • når forældre inddrages i elevernes læring

Vi har inviteret et hav af dygtige folk til at samarbejde med os om hvordan vi bedst muligt støtter alle elever i at udfolde og udvikle deres sprog. Kom og vær med i det store samarbejde!

Program

Mandag (18. november)

10.00

Åbning af konferencen

Der er kaffe og brød fra kl. 9.30.

10.15

Flersproget praksis i skoler: hvordan gør vi det sammen?

Susan Stewart, Leder af konsulenthuset Articulate Multilingual, London

I denne workshop sætter Susan Stewart fokus på, hvordan skoler kan opbygge en mere sammenhængende sprogudviklende praksis, hvor flere sprog ses som resurse for både læring og trivsel.

Susan har i mange år arbejdet med flersprogede og internationale skoler.  Hun har en særlig interesse i sprogpolitik som en drivkraft i at fremme flersprogethed i familier, skoler og på nationalt plan.

Gennem øvelser og refleksioner vil Susan hjælpe deltagerne med at formulere deres egne værdier og forståelser for arbejdet med flere sprog, som de kan arbejde videre med i deres praksis.

12.15

Frokost

Frokost løber frem til kl. 13.15.

Workshops starter kl. 13.30 præcis.

13.30

Workshops

  • A: Sprogudviklende spil
  • B: Sprogvenlig skole
  • C: DSA-vejlederens arbejde
  • D: Teknologi og DSA
  • E: Afventer

Se beskrivelser af de enkelte emner under ‘Workshops’.

15.00

Pause

Egen tid i smukke omgivelser eller en på øjet.

16.30

Flersproget litteratur

v. Elisabeth Friis, lektor i litteraturvidenskab, Lund Universitet

I dette inspirationsoplæg fortæller Elisabeth Friis om en ny bølge af flersproget litteratur, hvor forfatterne i deres romaner, digte mv. skriver på flere sprog.

Vi hører et par eksempler som er med til at udfordre, hvad det i dag vil sige at skrive på dansk.

Eksemplerne kan måske give anledning til at udvikle nye flersprogede undervisningsforløb?

17.15

Aktiviteter

Overraskende og inspirerende aktiviteter – inden vi samlet går til middag.

18.30

Middag

Tirsdag (19. november)

08.30

Workshops

  • A: Sprogudviklende spil
  • B: Sprogvenlig skole
  • C: DSA-vejlederens arbejde
  • D: Teknologi og DSA
  • E: Afventer

Se beskrivelser af de enkelte emner under ‘Workshops’.

10.00

Pause

10.30

Flygtningebørn i danske skoler – samarbejde mellem modtage- og almenklasser

v. Gro Hellesdatter Jacobsen, lektor, SDU

Dette oplæg handler om modtagelse af nyankomne flygtningebørn i den danske grundskole med særligt henblik på samarbejde mellem modtageindsatser og almenklasser.

På baggrund af forskningsprojekter om modtagelse i skolen præsenteres tre nedslag i praksis:

  • Bevægelseslege og boldspilsaktiviteter som indslusende aktiviteter (indskoling og mellemtrin)
  • Bekymringer om udslusning af nyankomne unge fra modtageklasse til videre uddannelse (udskoling)
  • Et professionsperspektiv med fokus på, hvordan skolens professionelle kan navigere i samarbejdet om at uddanne flygtninge- og indvandrerbørn i en samfundsmæssig kontekst præget af politisering og restriktioner.

11.30

Nyankomne elevers faglige deltagelsesmuligheder i grundskolen

Maria Hummelmose ph.d.-studerende Aalborg Universitet

I oplægget fortæller Maria Hummelmose om sit igangværende ph.d.-projekt om nyankomne elevers deltagelsesmuligheder er i undervisningen i folkeskolen.

Vi kigger på tre forskellige eksempler for at finde ud af, hvad der kendetegner de muligheder, eleverne har for at deltage i forskellige fag. Eksemplerne viser bl.a., at det at kunne begå sig fagligt er en social proces.

At deltage i undervisningen handler derfor ikke kun om, hvor gode eleverne er til dansk, men også om hvordan omgivelserne og undervisningen skaber muligheder for elevernes aktive deltagelse i fagene.

12.15

Frokost

13.15

EVA: Hvad ved vi om DSA i grundskolen

v. Thomas Rørbeck Nørreby, Seniorkonsulent Danmarks Evalueringsinstitut

I dette oplæg fortæller Thomas Rørbeck Nørreby fra Danmarks Evalueringsinstitut om dansk som andetsprog i grundskolen på baggrund af den viden, EVA har på området.

Han retter blandt andet fokus mod lærernes og DSA-vejledernes respektive perspektiver på hvad der udfordrer i det daglige arbejde med at integrere dansk som andetsprog i den almene undervisning i fagene. Samtidig giver han bud på hvor der findes særlige potentialer.

Undervejs i oplægget vil Thomas lægge op til drøftelser og fælles refleksioner om forskellige aspekter af arbejdet med dansk som andetsprog i grundskolen.

14.15

Afslutning af konferencen

14.30

Tak for i dag!

Workshops

Det er sjovt at sidde sammen og spille brætspil eller andre analoge spil. Spil er lærerigt og der sker en masse sprogligt omkring et spil.

Hvordan kan vi bruge spil i vores DSA-undervisning? Spil giver mange muligheder for at lære sprog i alle skolens fag.

I workshoppen giver Stine eksempler på gode spil til undervisningen, og du får som deltager mulighed for at udvikle dit eget spil ind i et tema du arbejder med for tiden.

Sprog er afgørende for, hvordan børn og unge klarer sig både i den konkrete hverdag i skole- og fritidsliv.

På Skovvangskolen er de nysgerrige på, hvordan deres praksisser – både bevidste og ubevidste – bærer sproget og dermed åbner eller lukker døre for eleverne. Et eksempel er det Pædagogiske Læringscenter (PLC), der har haft særligt fokus på at gøre biblioteket til et sted, hvor flere elever kan finde litteratur, de kan identificere sig med.

I denne workshop vil pædagogisk leder, Frank Hansen, fortælle om sit arbejde med at afklare de sproglige praksisser og de tiltag, der gør skolen mere sprogvenlig.

Deltagerne får mulighed for at diskutere sprogvenligheden på deres egne skoler.

Dansk som andetsprogsvejlederens arbejde med at styrke andetsprogspædagogik på hele skolen er en spændende og udfordrende praksis.

Men oplever du også manglende tid til at dykke ned i din praksis, reflektere over den og udvikle den sammen med andre kompetente DSA-vejledere?

På denne workshop får du muligheden for dette.

Med afsæt i Katrines praksiseksempler af, hvordan Tingbjerg Skole organiserer samarbejdet med vejlederne, og hvordan hun i sin egen vejlederpraksis via co-teaching samarbejder med sine kollegaer, vil vi sammen dykke ned i den kompleksitet vi som DSA-vejledere står i til hverdag.

Gennem eksempler fra det tværdisciplinære forskningsprojekt ‘Ukrainske elever i danske skoler’, viser Thomas, hvordan digitale værktøjer som oversættelsesteknologier og kunstig intelligens allerede er en stor del af flersprogede elevers digitale repertoire i hverdagen.

I workshoppen diskuterer vi hvordan værktøjerne kan inddrages i undervisningen uden at det hindrer anden vigtig læring.

Hvordan bliver børnene aktive medundersøgere, så vi får viden om teknologiens potentialer i undervisningen? Deltagerne får selv mulighed for afprøve digitale værktøjer og diskutere, hvordan det kan bruges i arbejdet med flersprogede elever i skolen.

Indhold kommer snart.

Kontakt

Charlotte Øhrstrøm

Lektor

+45 41 89 71 77