Gå til indhold
Father playing with sons

Deltagelsesmuligheder for alle børn – inklusion 2.0?

Konference om den svære opgave med at sikre deltagelse, trivsel og udvikling for alle børn.

Praktisk information

Dato

Fredag d. 4. oktober 2024
Kl. 09.00 - 15.00

Sted

Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V
Vis adresse i Google Maps

Pris (inkl. forplejning)

Kr. 1.243,75 incl. moms

Tilmeld

Arbejder du med, eller har du interesse for børn i udsatte positioner, specialpædagogiske indsatser eller lignende? Så tag din kollega eller dig selv under armen denne dag, og bliv klogere på den nyeste viden på området.

På konferencen kommer førende forskere med forskellige perspektiver på, hvorfor der er behov for nye løsninger for arbejdet med børn i udsatte positioner, og hvordan nogle af dem kunne se ud.

Program

08.30

Ankomst og morgenmad

09.00

Velkomst

09.15

Janne Hedegaard Hansen

Når fokus flyttes fra forskellighed til mangfoldighed

Hvis det skal lykkes at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i de almene tilbud, må fokus flyttes fra barnet og dets forskellighed fra de fleste til, hvordan børn mødes i al deres mangfoldighed, og hvordan de pædagogisk imødekommes i deres situation og behov. Så optagetheden af børns forskelligheder bliver mindre.

10.15

Pause

10.30

Hanne Warming

Veje til at inddrage børns perspektiver

At inkludere nogle børn, især dem i udsatte positioner, kan opleves mere udfordrende end andre. Vi diskuterer årsager, og Hanne præsenterer ’det dobbelte blik’ som en tilgang for nye perspektiver og handlemuligheder vedrørende deltagelse og inklusion.

12.15

Crisstina Munck

Når vanskeligheder i børnelivet erstattes af quick-fix

Det tværprofessionelle er et centralt element i pædagogers arbejde med børneliv, der bekymrer. Dette samarbejde udfordres imidlertid af et accelererende tids- og handlepres, der stiller sig i vejen for en udforskende dialog om, hvad der er vanskeligt for barnet. Det betyder, at udforskning af problemer for børnene erstattes med ’quick-fix’ løsninger, der ikke inddrager pædagogers nuancerede viden om børnelivet.

13.15

Opsamling og info

13.30

Pause

13.45

Workshops

Læs mere om workshops længere nede på siden

15.00

Tak for i dag

Workshops

Børn har stor betydning for hinanden, og deltagelse i børnefællesskaber er afgørende for, at børn trives i daginstitutionen.

I workshoppen arbejdes der med, hvordan selv de yngste børn i daginstitutionen er optaget af hinanden, og hvordan det er en central pædagogisk opgave at støtte børns sociale udvekslinger og få øje på de børn, der kæmper for at deltage i børnefællesskaberne. Det forudsætter, at pædagoger har mulighed for at følge børnenes engagementer tæt på – og over tid – samt tilrettelægge en pædagogisk hverdag, hvor alle børns bidrag værdsættes. Med afsæt i keynote-oplægget ”Når udforskning af vanskeligheder i børnelivet erstattes af quick-fix løsninger” diskuteres muligheder for, at det tværprofessionelle samarbejde i større omfang kan styrke pædagogers arbejde med det bekymringsvækkende børneliv i daginstitutionen.

Crisstina Munck, ph.d. og lektor i Københavns Professionshøjskole

På denne workshop tages der udgangspunkt i en bred forståelse af kommunikation.

Den indbefatter både de kendte verbale talte sprog, men også kommunikation gennem symboler (typisk piktogrammer), mimik og tegn til tale. Ved at tænke kommunikation bredt i samspillet med børn, åbnes der op for yderligere inddragelse af børns perspektiver og intentioner.

At tilvejebringe andre kommunikationsformer for børn end det verbale sprog, er overordnet set elementer fra specialpædagogikken, men i daglig praksis vinder det mere og mere indpas i de almene dagtilbud.

Jesper Dybdal, lektor i Københavns Professionshøjskole

Hvornår, hvordan og i forhold til hvad inddrager vi – nærmer i os ligeværdig inddragelse? Hvilke udfordringer er der i forhold til inddragelse af forskellige børn?

Hvad kan vi med det dobbelte blik få øje på, og hvordan kan det bidrage til praksis?

Hanne Warming, professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Social Dynamics and Change

På denne workshop vil du få viden om sansesystemerne i relation til børns adfærd herunder udadreagerende børn. Sansesystemerne hjælper os med at forstå og reagere på verden omkring os.

Når børn har udfordringer med sanseintegration, kan det påvirke deres adfærd. De kan have svært ved at forstå og håndtere sanseindtryk, hvilket kan påvirke deres evne til at fokusere, koncentrere sig og lære i skolen. Nogle børn kan reagere ved at blive hyperaktive eller irritable, mens andre trækker sig tilbage og undgår stimuli. Det kan også påvirke deres deltagelse i sociale aktiviteter.

Det er vigtigt at være opmærksom på disse udfordringer og give støtte, så børnene kan trives og udvikle sig optimalt.

Betina Ada Rasmussen, lektor, Københavns Professionshøjskole, ergoterapeutuddannelsen

Workshoppen fokuserer på to centrale begreber, hverdagens magi og psykologisk tryghed, inspireret af resiliensforskning. Vi vil se på, hvordan det almindelige kan overses som en ressource i pædagogikken. Psykologisk tryghed er afgørende for at stå imod udfordringer og turde sige til i tide. Vi vil identificere konkrete handlinger ved at bruge Skyttes ståsteder og et analyseværktøj inden for resiliensrammen.

Målet er at genfinde energi til hverdagens magi og tage hjem med både en handling for personalet og en tilgang til børn i udsatte positioner.

Sussie Kiilerich Bonde, lektor i Københavns Professionshøjskole

Kontaktperson

Helle Kildevang

Lektor

+45 41 89 72 74