Gå til indhold
Kolleger der holder møde

Ledelsesugen

Se optagelserne af vores webinarer under den Nationale Ledelsesuge i uge 44

God ledelse er afgørende for at skabe attraktive arbejdspladser, som giver medarbejderne lyst til at blive.

Derfor inviterede Københavns Professionshøjskole (KP) til fire gratis debatwebinarer med inspiration til jeres arbejde med ledelse.

Du finder webinaroptagelserne ved at klikke på webinartitlerne nedenfor.

Arrangementer

Organisationer benytter sig i stor udstrækning af teamledere, teamkoordinatorer, projektledere, ressourcepersoner, faglige fyrtårne eller hvad de ellers benævner den samlede gruppe, som vi kalder kollegaledere.

Kollegaledere spiller en central strategisk rolle – både i den daglige drift og forbindelse med strategiske tiltag. Mange ledere er ikke altid opmærksomme på, hvor vigtigt rammesætningen og ledelsen af netop denne særlige gruppe af medarbejdere er. Netop rammesætningen og aftalegrundlaget er særligt vigtigt i forbindelse med frisættelsesdagsordenen og for den faglige ledelse.

Vi ønsker med webinaret at sætte lys på, hvordan man som leder bedst muligt kan lede kollegaledere, så de kan opfylde deres strategiske funktion.

På webinaret præsenterer vi den aktuelle viden om kollegaledelsens funktion, og vi går derudover på jagt efter, hvilke greb ledere kan bruge for at lede kollegalederne bedst muligt.

Vi kommer med inspiration til, hvordan ledere kan skabe en tæt samarbejdsrelation med kollegalederne for at styrke deres autoritet og legitimitet.

Ledere kan ikke vente på, at der bliver uddannet nok lærere til folkeskolen eller vente på, at en stor del af de lærere, der har forladt folkeskolen, vender tilbage.

I stedet presser et andet spørgsmål sig på: Hvad gør lederne, imens de venter? Hvilke muligheder har de for at skabe attraktive arbejdspladser, der gør, at lærerne har lyst til at blive?

Dette webinar inviterer deltagerne ind i de muligheder, ledere i folkeskolen og tilsvarende institutioner har for at forebygge, at lærere og andre fagprofessionelle forlader arbejdspladsen.

Med ny viden i hånden fra forskning og praksiserfaringer inviterer lektor og forsker, Kristian Gylling Olesen, og chefkonsulent og skoleleder, Ole Thestrup Schmidt, ind i de overvejelser og bevæggrunde, lærere gør sig om, hvorvidt de skal blive eller gå fra folkeskolen, og hvilke former for ledelse der gør, at de aktivt vælger deres skole som arbejdsplads til.

De konkrete overvejelser og former for ledelse er:

  • Læreres overvejelser om magtesløshed og flugt – hvor ledelse bliver til et akutberedskab.
  • Læreres overvejelser om effektivisering, manglende luft og udmattelse – hvor ledelse bliver til organisering af ressourcer, skemaer og opgaver.
  • Læreres livsovervejelser og faglige fristelser samt personlige og professionelle fremtidsperspektiver – hvor ledelse bliver til arbejdslivsvejledning.

På tværs af disse overvejelser løber temaer om det kollegiale fællesskab og trygheden om fremtiden som grunde til at blive og aktivt vælge skolen til, og ledelse som former for værtskab. Et godt værtskab indebærer bl.a. at lede ud fra de juridiske regler og forvaltningsnormer, der gælder på arbejdspladsen og sørge for et godt kollegialt fællesskab med plads til forskellighed.

På webinaret vil vi sammen undersøge, hvordan lederne kan skabe et ledelsesrum, der gør det muligt at skabe en attraktiv arbejdsplads, som lærerne gerne vil blive på. Spørgsmålet er nemlig ofte ikke, om en skole har de rette medarbejdere, men om lederen har mulighed for at lede lærerne, så de ikke forlader skolen.

Vi vil især lægge vægt på at udfolde og uddybe lederens værtsrolle: Hvad vil det sige at være en god vært?

Det fremgår af Regeringens 2030 plan, at teknologi og data skal spille en rolle i effektiviseringen af den offentlige sektor. Webinaret adresserer spørgsmålene: Hvordan anvender fagprofessionelle data og teknologi til at understøtte deres arbejde, hvilke udfordringer oplever de, og hvordan kan ledere møde disse udfordringer?

På webinaret inviteres du via to forskningsbaserede cases helt tæt på, hvad der sker, når politiske drømme om teknologi og data skal ledes i professionelles dagligdag.

Case 1: Mellem data og relationer i omsorgsarbejdet

Hvilke data oplever hhv. ledere og professionelle som relevante i deres opgaveløsning? I et kommunalt sundhedscenter er ambitionen at gøre den professionelle opgaveløsning datainformeret.

Casen undersøger, hvad det indebærer for ledere og professionelle med borgerkontakt at arbejde datainformeret, og bidrager med indsigter i, hvordan professionelle efterspørger andre typer data end dem, der anvendes til ledelsesinformation.

Indsigter fra casen giver anledning til en diskussion om, hvad ledere og medarbejdere skal være opmærksomme på i udvikling af en datainformeret praksis.

Case 2: Etiske dilemmaer med teknologi som samarbejdspartner

Hvordan håndterer professionelle at arbejde i tekno-intense rum? Kom med indenfor på en hospitalsafdeling, hvor de professionelle assisteres af en række teknologier til datahåndtering, dokumentation og kvalificering af patientkontakt.

Roller, relationer, ansvar og opgaver er i kontinuerlig forandring, og der dukker etiske dilemmaer op om, hvorvidt man som professionel skal have tillid til patienternes udsagn eller læne sig op ad data.

Den intense tilstedeværelse af teknologier og data i det daglige arbejde giver anledning til, at ledere forholder sig til teknologier, som ikke blot er værktøjer, men også former måden at løse velfærdsopgaverne på.

Efter vores præsentation af de to cases inviteres du til en samtale om de aspekter af arbejdet med data og teknologier, som ofte bliver overset i politiske visioner og programerklæringer.

Hvad betyder teknologi og data for:

  • Samarbejdsrelationerne mellem ledere og medarbejdere?
  • For det professionelle arbejde i praksis?
  • Og for de kompetencer, der er centrale for at lykkes med kerneopgaven?

Samarbejde på tværs nævnes igen og igen som afgørende for effektivitet og kvalitet i vores velfærdsleverancer. Alligevel viser forskningen, at det ofte ikke lykkes.

Dette webinar byder på indsigter i, hvilke mekanismer der er afgørende for at få succes med samarbejdet på tværs. Via et flerårigt casestudie har Lektor Rikke Horup i samarbejde med ledere i Brøndby Kommune identificeret, hvilke muligheder og barrierer der opstår og skal håndteres, når man deler ambitionen om at lede og samarbejde på tværs.

På webinaret vil Rikke være i dialog med Minelle Hansen, som er leder i Brøndby Kommunes Afdeling for Børn, Unge og Familier. De vil tale om de resultater af studierne i kommunen omkring den kommunale ungeindsats og processen med at fremme ledelse på tværs.

Som deltager kan du høre om de fire hovedområder, som projektet har identificeret som værende afgørende at være opmærksom på, når samarbejdet på tværs skal styrkes:

  • Det forjættede fællesskab
  • Identiteter på tværs
  • Det skrøbelige ”vi”
  • Fælles, men hvem er fælles om hvad?

Vi inviterer dig til indblik i en blanding af præsentation af forskningsbaseret viden, dialog om eksempler og erfaringer fra praksis og samtale om, hvordan andre kan lære af de erfaringer, der er blevet gjort med ledelse på tværs i Brøndby Kommune.