
Klassekammerater får mere gåpåmod af at hjælpe hinanden
Elever og lærere på Hillerøds folkeskoler er begyndt at arbejde systematisk med, at klassekammerater hjælper hinanden i par.
Læs hele artiklen fra Hillerød Posten, og bliv klogere på, hvordan medarbejdere fra Københavns Professionshøjskole arbejder med kompetenceudvikling inden for Systematiseret Klassekammerathjælp (SYKL) ude på skolerne.
I 4.a på Grønnevang Skole sidder eleverne koncentreret og snakker sammen to og to.
På et ark papir på bordet ligger en opgave om udsagnsord, og i makkerpar arbejder eleverne sammen om at løse opgaven. Et ur er sat til 15 minutter, og først skal den ene elev være den, der hjælper den anden – og bagefter skifter de roller.
Ved et bord sidder de to piger Sam og Esther og fordyber sig i deres tekst.
“Det er rart at arbejde sammen med nogen i stedet for at arbejde alene. Så kan man hjælpe hinanden, hvis der er noget, man ikke kan finde ud af”, siger Esther.
Det kan også være nemmere at forstå tingene, når det er en elev, der forklarer det frem for en lærer, mener Sam.
Mere tid til opgaven og læreren
Metoden, som eleverne arbejder efter, kaldes SYKL, som står for Systematiseret Klassekammerathjælp. Hillerød Kommune modtog sidste år en bevilling på knap tre millioner kroner fra A.P. Møller Fonden til at lære medarbejdere og ledere at anvende metoden, og nu er elever og lærere i 4. klasserne på de syv folkeskoler i fuld gang med at arbejde efter SYKL-metoden i både dansk og matematik.
“Det er sjovt, fordi man både hjælper andre og får hjælp af andre. Så får man snakket mere om opgaven, end man gør med læreren”, siger Magnus, som i denne time arbejder sammen med Alfred.
“Når vi arbejder på den her måde, har læreren ikke så travlt. Ellers kan der nogle gange være 10 elever, der rækker hænderne op på én gang, og så kan læreren jo ikke nå at hjælpe dem alle”, siger Alfred.
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at vide, hvad Københavns Professionshøjskole tilbyder af skræddersyede forløb og kompetenceudvikling på skoleområdet?
Så læs mere her: