Interview med Christian og Philip
"Man skal læse PAU for at fremtidssikre sig og blive klogere inden for sit felt. Jeg skylder de unge, jeg arbejder med, at være så godt klædt på som jeg kan være".
Christian Colombo er ufaglært og arbejder med udsatte unge på en sikret døgninstitution. Han har i flere år ønsket at uddanne sig, men har haft svært ved at kombinere uddannelse, arbejde og familieliv. Derfor takkede han uden tøven ja, da muligheden for at tage en pædagogisk assistentuddannelse (PAU) på deltid bød sig:
”Jeg har arbejdet som ufaglært i 15 år og ville virkelig gerne have papir på det, jeg kan. Min arbejdsgiver tilbød mig muligheden, hvor jeg på 84 uger kunne tage PAU på deltid. Det vil sige, at jeg er fuldt lønnet i alle 20 måneder – og min arbejdsgiver får refusion for mit fravær. Med en PAU på deltid kan jeg kombinere mit arbejde og mit privatliv med et studie. Så jeg skulle ikke tænke mig om to gange, før jeg takkede ja”.
Philip Jones læser også PAU på deltid sammen med Christian. Han arbejder med kriminalitetstruede unge og var heller ikke i tvivl, da hans arbejdsgiver tilbød ham muligheden for at tage en uddannelse:
”Jeg vil gerne opgradere mig. Jeg har en masse erfaring, men ikke den teoretiske viden. Derfor er det et vigtigt stykke papir for mig at få en uddannelse til pædagogisk assistent. Det er dokumentation på, at jeg kan noget. Det kan kun gøre mig bedre til mit arbejde – og så kan det åbne døren for at jeg kan læse til pædagog på et senere tidspunkt.”
Uddannelsen til pædagogisk assistent kan både tages på kort tid (10 måneder med fuldtidsstudie) eller på deltid (20 måneder med arbejde ved siden af). PAU på deltid er en ny måde at strukturere uddannelsen, så arbejdsgiveren ikke skal undvære en medarbejder og kan beholde sin medarbejder, der er under uddannelse. Christian og Philip er på det første hold af PAU på deltid, og deres studiekammerater har alle en del erfaring med i bagagen:
”Vi har alle sammen været på arbejdsmarkedet i lang tid. Ambitionsniveauet er højt, fordi vi er reflekteret og diskuterer en del fra praksis. Det er fedt at få fagbegreber og teori, som vi kan sætte ind i en arbejdsmæssig kontekst. Det er et meget fleksibelt studie – og så går det ikke ud over mit arbejde,” fortæller Christian og Philip slutter:
”Fleksibiliteten i forhold til at balancere arbejde, studie og fritid har været forbavsende god. Undervisningen er superfed. Jeg møder engagerede undervisere, som er velforberedte. Så hvis man har disciplinen med sig, kan man nå ret meget. Jeg håber, der er flere, der vil benytte sig af muligheden. Som voksen er det meget udviklende at komme tilbage på skolebænken, og det giver mig et vigtigt perspektiv på det, jeg laver.”