Gå til indhold
Emilie Ørting Haubro, sygeplejerskestuderende, Campus Hillerød (Privatfoto)

Sygeplejerskestuderende: Fleksibilitet i uddannelsen har været helt afgørende for mig

På sygeplejerskeuddannelsen i Hillerød kan de knap 800 studerende veksle mellem fysisk og virtuel undervisning fra dag til dag. Det har givet mig en bedre balance mellem uddannelse og familieliv, siger Emilie Ørting Haubro.

”Det er ret fantastisk, at man som studerende ikke er bundet af faste tidspunkter og steder. Så kan man lære, når det giver mest mening. Det gør læringen mere tilgængelig og nemmere at tilpasse sit liv efter, hvor man nu engang er”.

Sådan siger 41-årige Emilie Ørting Haubro, der er sygeplejerskestuderende på Campus Hillerød. Den nordsjællandske sygeplejerskeuddannelse med knap 800 studerende tilbyder nemlig fleksibel undervisning, hvor man kan veksle mellem fremmødeundervisning og virtuel undervisning. Man kan frit vælge fra dag til dag, hvilken undervisningsform der passer bedst.

Emilie Ørting Haubro er oprindeligt uddannet arkitekt, men valgte for nogle år siden at tage springet til sygeplejerskeuddannelsen. Hun havde netop mistet sin mor og i den forbindelse stiftet indgående bekendtskab med sundhedsområdet. Selv om anledningen for trist, så blev hun alligevel fanget af den faglighed og omsorg, som familien blev mødt af.

”Det har været lidt af en omvæltning at blive studerende igen – som voksen, og jeg kendte faktisk ikke til muligheden med den fleksible undervisning, da jeg søgte ind på uddannelsen. Men det har været en kæmpe gave i forhold til mit familieliv. At man fx kan tilpasse undervisningen nogle ydertidspunkter af døgnet, hvor der er mere ro på”, forklarer Emilie Ørting Haubro.

Emilie Ørting Haubro, sygeplejerskestuderende, Campus Hillerød (Privatfoto)
Emilie Ørting Haubro, sygeplejerskestuderende, Campus Hillerød (Privatfoto)

På sygeplejerskeuddannelsen består 42 procent af uddannelsen af klinisk praktik, hvor der selvfølgelig er 100 procent fysisk fremmøde. Men resten af uddannelsen har Emilie Ørting Haubro primært fulgt virtuelt. Hun anslår, at 80 procent af hendes undervisning har været virtuel.

”Det har været en stor fordel at kunne gå i dybden med fag som fx anatomi og fysiologi, som jo i høj grad er udenadslære og kræver, at man læser og læser. Her har jeg benyttet mig af den virtuelle undervisning. Til gengæld har jeg prioriteret fysisk fremmøde til undervisning om fx sygepleje, som i højere grad er et samtalefag”, forklarer Emilie Ørting Haubro.

Hun har netop afsluttet 5. semester og mangler derfor blot et enkelt år, før hun kan kalde sig sygeplejerske. Hendes erfaringer fra den kliniske praktik har bragt hende vidt omkring, bl.a. forbi psykiatrien og kardiologisk afdeling, hvor man arbejder med patienter, der har sygdomme i hjertet og kredsløbet.

”Jeg kunne godt tænke mig at arbejde inden for børneområdet. Eller måske psykiatrien. Måske læser jeg også videre på et tidspunkt. Det er det, der er så fedt ved sygeplejerskeuddannelsen – at mulighederne er så mange”.

For yderligere oplysninger:

Kontakt Campus Hillerød
Campus Hillerød