SOSU’er får mere faglig selvtillid og lyst til at blive
I Nordsjælland er en række kommuner gået sammen om at tilbyde social- og sundhedsassistenter et fagligt kursus, hvor de lærer om kommunale rammer, strukturer, praksis og ikke mindst lovgivning, og hvor de bliver klædt på til at løse mere komplekse opgaver.
7. november 2024
Sissel Lyksted, centerleder på pleje- og aktivitetscenter Lystholm i Fredensborg Kommune, har sendt flere social- og sundhedsassistenter afsted på det kursus, de nordsjællandske kommuner er gået sammen om. Hun oplever, at medarbejderne efter kurset har fået kompetencer til at arbejde med bl.a. forløbskoordinering, og at de er mere proaktive på arbejdspladsen og har en bedre organisationsforståelse. ”Det hjælper os som arbejdsplads med at få løst nogle mere komplekse opgaver, og det giver medarbejderne større arbejdsglæde og lyst til at blive”, fortæller Sissel Lyksted.
Kurset, som Fredensborg og andre nordsjællandske kommuner tilbyder, gennemføres to gange om året for social- og sundhedsassistenter og to gange for sygeplejersker. Det faglige indhold er tematikker inden for tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde, selvstyrende teams, multisygdom og polyfarmaci, palliation, værdig ældrepleje og rehabilitering, dokumentation og kommunikation, og så afsluttes kurset med et arrangement om muligheder for andre former for videreuddannelse.
Sissel Lyksted oplever, at medarbejderne efter deltagelse i kurset giver viden videre til kolleger og på den måde er med til at styrke hele arbejdspladsen og give et generelt fagligt løft. Særligt medarbejdere, der kommer fra det regionale område, profiterer af kurset, fordi det giver en introduktion til at arbejde på det kommunale område.
En del af en samlet strategi
David Lilic, HR-konsulent for ældreområdet i Fredensborg Kommune, fortæller, at kurset er en del af kommunens forstærkede fokus på rekruttering og tilknytning på sundhedsområdet. ”Når jeg taler med lederne, siger de, at deltagelse i kurserne er med til at motivere og styrke både engagement og faglighed hos medarbejderne. De bliver dygtige og får styrket deres faglige stolthed, og de har mere pondus og oplever større respekt fra kollegerne. Det er alt sammen med til at, at de får lyst til at blive længere i jobbet. Så selvom det kan være svært at få passet ind i driften, er det en virkelig god investering at sende social- og sundhedsassistenterne på kursus”, lyder det fra David Lilic.
Samarbejde mellem kommuner giver fleksibilitet og kontinuitet
Det er Københavns Professionshøjskole (KP), som har udviklet kurset i samarbejde med kommunerne. Chefkonsulent Marie-Louise Sederberg fra KP ser en styrke i det fælles set up, hvor kommunerne hver har et fast antal pladser på holdene, men også kan købe pladser af hinanden, hvis nogen har brug for ekstra, mens andre i en periode måske sender færre afsted. Det giver bedre muligheder for at danne et helt hold hver gang.
Udover flere kompetencer får medarbejderne også et netværk på tværs af kommunerne og hører om andre måder at gøre tingene på. ”Det ville være stærkt, hvis kommuner i andre områder lod sig inspirere af det nordsjællandske samarbejde. Man kan også håbe på, at der kommer nogle flere ’kompetenceudviklingsmuskler’ i de sundhedsråd, regeringen foreslår som en del af en kommende sundhedsreform”, lyder det fra Marie-Louise Sederberg.
Uddan social- og sundhedsassistenter til at blive i faget
Man kan som de nordsjællandske kommuner selv skræddersy et kursus til social- og sundhedsassistenter, men der findes rent faktisk flere eksisterende udviklingsveje og muligheder for kompetenceudvikling for social- og sundhedsassistenter og -hjælpere. Marie-Louise Sederberg oplever, at kompetenceudvikling for social- og sundhedsassistenter er lidt en blind plet i den offentlige debat: ”Der er stor enighed om at social- og sundhedsassistenter er vigtige på sundheds- og ældreområdet, men derfra og til reelle aktiviteter for målgruppen er der mange steder et stykke vej”.
En af de eksisterende muligheder er akademiuddannelsen i sundhedspraksis, hvor deltagerne lærer at håndtere mere krævende funktioner inden for det sundhedsfaglige område. Uddannelsen har bl.a. social- og sundhedsassistenter som målgruppe, og der er på uddannelsen stort fokus på at give deltagerne viden og værktøjer, som de med det samme kan anvende i den daglige praksis.
”Ved at kombinere deres praktiske erfaring med ny teoretisk viden får social- og sundhedsassistenterne redskaber til at løse flere komplekse opgaver og samtidig tager de kontrol over deres karriere og forbereder sig på fremtiden – forhåbentlig inden for deres eget fag”, lyder det fra Marie-Louise Sederberg.
Eksisterende muligheder for kompetenceudvikling
Kontakt
Tekst: Helle Bo Henriksen