Praktikvejledere giver SOSU-elever lyst til at blive
I Høje-Taastrup Kommune har Sundheds- og Omsorgscenteret investeret i den vejledning, som SOSU-eleverne får, når de er i praktik hos dem. En professionalisering og kvalificering af vejlederrollen, som kan ses i statistikken og mærkes på gulvet.
11. marts 2024
Siden 2021 har Sundheds- og Omsorgscenteret i Høje-Taastrup Kommune givet interesserede SOSU-assistenter mulighed for at tage et karriereskift og blive praktikvejleder på fuld tid for elever og studerende i hjemmeplejen. En mulighed, som flere SOSU-assistenter har taget imod, og som har vist sig at være en rigtig god investering.
Det kan uddannelseskonsulenterne Christina Mikkelsen og Mette Plett fra kommunen i hvert fald nikke genkendende til. For når de ser nærmere på statistikken, kan de se, at antallet af elever, der i utide forlader SOSU-uddannelsen, er faldet i Høje-Taastrup Kommune i forhold til resten af landet.
Frafaldet i Høje-Taastrup Kommune er på 10 procent for SOSU-hjælperelever mod 13 procent på landsplan, og 15 procent for SOSU-assistentelever mod 18 procent på landsplan.
SOSU-elever vil i praktik i Høje-Taastrup
Det er en bemærkelsesværdig udvikling, der er sket hen over tid, og som de to konsulenter også får tilbagemeldinger om i form af evalueringer og daglige samtaler med elever, ledere og praktikvejledere.
”Vi får henvendelser fra elever, der gerne vil flyttes over til os i deres praktikperiode, fordi de har hørt godt om os på studiet, og hvordan det er at være elev i Høje-Taastrup. De hører, at der er tid til at være elev – tid til fordybelse og tid til læring i stedet for ’bare’ at skulle ud og løse nogle opgaver i deres praktikperiode. De elever, vi har her, fortæller også, at de kan lide, at der altid er en vejleder, som de kan gå til og få hjælp og støtte hos. Også hvis der er noget, der går dem på i deres privatliv, eller hvis der er et problem i det team, som de er en del af i praktikken”, fortæller Christina Mikkelsen.
Ledere vil gerne have vores praktikelever
Professionaliseringen af praktikvejlederrollen har betydet, at lederne i Sundheds- og Omsorgscenteret i dag har færre koordinerende opgaver på området og fået mere tid til selve ledelsesopgaven – som fx at rekruttere de rigtige SOSU’er til ledige stillinger. Lederne er i forbindelse med disse rekrutteringsopgaver blevet meget interesserede i elever, som netop har været i praktik i kommunens omsorgscenter. ”Fordi de er fagligt dygtige”, fortæller Mette Plett.
”Fx har en leder henvendt sig til os for at fortælle, at de SOSU’er, som hun i dag ansætter – og som havde været elever her – er fagligt dygtigere, end de tidligere har været. Og at hun derfor er meget interesseret i de færdiguddannede SOSU’er, som har været i praktik hos os.
Det er jo sådan noget, som vi er glade for at høre. Og interessen er heldigvis gensidig”, siger Mette Plett. ”Mange nyuddannede har også lyst til at søge en stilling i vores kommune. De har lyst til at blive her”, forklarer hun.
Faglig udvikling skal være en del af arbejdslivet
Det er ikke kun Sundheds- og Omsorgscenterets SOSU-elever, der er blevet attraktive medarbejdere for ledere i hjemmeplejen. I takt med at praktikvejlederne har fået kompetenceudvikling og ny viden om vejledning af unge under uddannelse, må de to uddannelseskonsulenter også konstatere, at disse vejledere er blevet værdifulde medarbejdere på andre arbejdspladser.
Der er en udskiftning, som er svær at komme udenom. For når andre også får øjnene op for, at professionaliseringen af praktikvejlederrollen har en stor værdi på deres arbejdspladser, så opstår der en naturlig konkurrence om medarbejderne.
Christina Mikkelsen og Mette Plett er derfor klar over, at hvis Sundheds- og Omsorgscenteret skal fastholde deres dygtige medarbejdere, så må de tilbyde dem en arbejdsplads, der fokuserer på faglig udvikling. Dvs. faglig udvikling og kompetenceudvikling skal være en endnu mere integreret del af det arbejdsliv, som Høje-Taastrup Kommune tilbyder fx en SOSU-assistent i hjemmeplejen.
”Vi er bevidste om, at hvis vi skal fastholde vores praktikvejledere, så skal der mere kompetenceudvikling til. Det bliver den næste opgave i det her forløb og et fokusområde, som vi skal arbejde videre med. For hvis vi bare siger: ‘nu har I fået det her akademimodul, og så behøver vi ikke at give jer mere faglig udvikling’. Det går ikke i længden, hvis vi skal motivere dem”, afslutter Mette Plett.
Samarbejdet med Høje-Taastrup Kommune
Københavns Professionshøjskole samarbejder med Høje-Taastrup Kommune om kompetenceudvikling af SOSU-assistenter, der ønsker at skrifte spor og blive opkvalificeret til funktionen som praktikvejleder på fuld tid i Sundheds- og Omsorgscenteret.
Her udbyder Københavns Professionshøjskole akademimodulet ‘Pædagogik og kommunikation’, der styrker de kommende praktikvejlederes pædagogiske, vejledningsmæssige og kommunikative kompetencer i arbejdet med unge SOSU-elever.
Læs om modulet her: