Gå til indhold
Portræt af Morten Findshøj

PAU-uddannelsen åbner nye døre til den pædagogiske verden

Der skulle en coronakrise til, før Morten Findshøj omsider kastede sig ud i en pædagogisk assistentuddannelse. Han var lidt skeptisk, men blev positivt overrasket

35-årige Morten Findshøj havde det egentlig meget godt som pædagogmedhjælper i daginstitutionen på Frederiksberg. Børnene var søde, og kollegerne var dygtige – og pludselig havde han været ansat i daginstitutionen i 10 år. Lederne og kollegerne havde undervejs flere gange spurgt, om det ikke kunne være en ide at tage en pædagogisk uddannelse, men tanken lå fjernt fra ham, da han ikke betragtede sig selv som en ’skoledreng’.

Det skyldes nok også, at jeg ikke har specielt gode erfaringer fra min egen skoletid. Så jeg strittede imod. Lige indtil coronakrisen lukkede hele Danmark ned, og der opstod et rungende vakuum i min dagligdag. Det initierede en større selvrefleksionsproces. Tænkepausen gav mig altså tiden til at mobilisere modet og motivationen til at træffe det rigtige valg. At tage en pædagogisk uddannelse”, siger Morten Findshøj.

Han begyndte på den pædagogiske assistentuddannelse på Københavns Professionshøjskole – og med mange års pædagogisk erfaring fra daginstitutionen på Frederiksberg samt en alder over 25 år, så kunne han endda begynde på merituddannelsen, der kun tager 42 uger.

”Der var mange aspekter af den pædagogiske assistentuddannelse, som overraskede mig meget positivt. Jeg havde f.eks. ikke forventet, at det faglige niveau på uddannelsen var så højt. Det var faktisk lidt en mundfuld i starten rent teoretisk. Heldigvis var der en meget stærk teamspirit på mit hold. Folk var opsatte på at skabe et godt læringsmiljø, hvor motivation, ambition og samarbejde var et afgørende grundelement i vores fælles mål om at opbygge en fagidentitet og gøre en forskel i samfundet”, fortæller Morten Findshøj.

Positiv evaluering af uddannelsen

Hans positive opfattelse af uddannelsen stemmer meget godt overens med en ny evaluering af den pædagogiske assistentuddannelse, som Børne- og Undervisningsministeriet offentliggjorde denne sommer. Langt de fleste elever oplever, at såvel deres skoleundervisning som deres praktikforløb har en høj kvalitet. Eleverne oplever ligeledes ifølge evalueringen, at deres undervisere er kompetente og engagerede, og at der er en god vekselvirkning mellem undervisning og praksis.

For Morten Findshøjs vedkommende må han dog ofte forklare venner og bekendte, hvad en pædagogisk assistentuddannelse egentlig er. Uddannelsen er lidt ukendt i den brede offentlighed sammenlignet med pædagoguddannelsen, og det er en skam, mener Morten Findshøj.

”Jeg kan i høj grad mærke, at min pædagogiske pallette er blevet væsentligt rigere og mere nuanceret. Det er meget tilfredsstillende at opleve, at teorierne fra uddannelsen kan bruges i praksis og ikke bare er en abstraktion”.

PAU som springbræt

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriets Datavarehus viser, at ledigheden for nyuddannede pædagogiske assistenter er rekordlav. Men der er faktisk også mange dimittender, der vælger at bruge den pædagogiske assistentuddannelse som et springbræt til at læse videre.

Knap 40 procent af Københavns Professionshøjskoles pædagogiske assistenter videreuddanner sig inden for det pædagogiske område. Typisk på pædagoguddannelsen – og en af de nye pædagogstuderende på Campus Carlsberg på Vesterbro er såmænd – Morten Findshøj.

”Ja, det lå ikke just i kortene, at jeg skulle læse videre. Jeg var jo ikke en ’skoledreng’, men det skal jeg da lige love for, at jeg er blevet”, griner han.

”Der er ingen tvivl om, at den pædagogiske assistentuddannelse har givet mig mange faglige og personlige ressourcer til at imødekomme og favne al den nye information, som jeg kommer til at møde på pædagoguddannelsen. Og jeg føler mig godt rustet. Det kan jeg allerede mærke nu, hvor jeg er 14 dage inde i forløbet”.

For yderligere oplysninger