Onlinestuderende: “Det passer mig godt, at jeg kan studere om aftenen”
Muligheden for at tage en lederuddannelse online gør, at Christian Kjøller bedre kan finde en balance mellem job, familie og videreuddannelse.
19. marts 2024
Tanken om at tage en lederuddannelse online kan være forbundet med en vis digital træthed efter coronaårene med masser af digitale møder og hjemmearbejde. Men formatet kan også appellere til lederen, som har behov for fleksibilitet i en travl hverdag, hvor man forsøger at få enderne til at mødes.
Det sidste var tilfældet for Christian Kjøller, da han begyndte på onlineudgaven af diplom i ledelse. Christian er halvvejs gennem uddannelsesforløbet og synes, at det fungerer godt for ham, når undervisningen og de faglige øvelser foregår på skærmen.
”Jeg havde selvfølgelig en forventning om, at onlineundervisningen ville fungere, men den fungerer faktisk langt bedre, end jeg troede, den ville,” siger han.
Studiegruppe og fagligt fællesskab
Selvom Christians onlinestudie foregår fra egen adresse og arbejdspladsen, så er han ikke alene med sine bøger og sit studie. Da han begyndte på onlineuddannelsen, blev han nemlig hurtigt en del af et fagligt fællesskab og indgik i forskellige former for gruppearbejde med andre ledere fra andre brancher.
”Man er også nødt til at sige: Okay, nu melder jeg mig ind i det her (gruppearbejdet, red). Ellers er det jo selvfølgelig let bare at forsvinde bag sin skærm eller lave noget andet arbejde,” siger Christian og fortæller, at han ved semesterstart fik en plan, hvor der var afsat tid til både undervisning og en onlinestudiegruppe. Det fungerede godt for Christian, fordi gruppen har været fleksibel, og møderne foregik om aftenen.
Ifølge Christian giver studiegruppen en ekstra dimension til undervisningen i kraft af de forskellige fagligheder og erfaringer, som hans medstuderende kommer med, og han kan lade sig inspirere af.
”Jeg er skolelærer, men så er der også en jurist og en anden studerende, som er fra Forsvaret. De forskellige fagligheder i sådan en gruppe virker rigtig godt. Det giver nogle forskellige perspektiver på undervisningsmaterialet, som er interessante,” siger Christian Kjøller.
“En god og effektiv måde at bruge min arbejdsdag på”
Når både lederjobbet og familielivet skal passes, så er der ofte ikke meget tid tilovers, og det handler om at få så meget ud af de vågne timer som muligt. Derfor betyder det meget, at Christian fx ikke skal bruge tid på køreturen ind til København ifm. undervisningsdage.
”I går havde jeg for eksempel undervisning online fra kl. 9 til 12. Det fungerede enormt godt for mig, for så kunne jeg lægge et møde med nogle medarbejdere fra 8 til 8:45 – lige tage en kop kaffe og stadig nå et nyt møde på skolen kl. 12:15. Det synes jeg er en god og effektiv måde at bruge min arbejdsdag på,” siger Christian Kjøller.
Opgaverne tager udgangspunkt i din virkelighed som leder
Som afdelingsleder ønsker Christian at styrke og kvalificere den måde, han bedriver ledelse på. For ham kræver det et teoretisk fundament, som han også synes, at onlineuddannelsen giver ham. Uddannelsen giver ham nye redskaber og metoder, som han kan bruge direkte i sit arbejde. Det skyldes, at undervisningen er meget praksisnær og tager udgangspunkt i netop dét, som han og de andre studerende sidder med af ledelsesopgaver.
”Jeg undersøger fx nogle konkrete områder på min arbejdsplads, som jeg bliver klogere på, og jeg får mulighed for at justere eller forbedre undervejs. I forbindelse med undervisningen og mine opgaver bliver jeg dermed opmærksom på nogle problematikker eller udfordringer på arbejdspladsen, som jeg måske ikke havde bemærket før”, fortæller Christian Kjøller.
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at vide mere om muligheden for at tage en diplom i ledelse online?