Gå til indhold

Modellen fra Uddannelseshospitalet er fremtiden. Ny rapport samler erfaringerne

Hvordan skaber vi bedre sammenhæng mellem teori og praksis, og hvordan letter vi overgangen mellem uddannelse og job? Et af svarene kan meget vel være: Uddannelseshospitalet.

En ny rapport beskriver den uddannelsesmodel, der er udviklet på Uddannelseshospitalet, og peger samtidig på udfordringer og forbedringsmuligheder.

Seniorforsker og projektleder Karin Højbjerg fra KP tøver ikke med at kalde modellen for genial. ”Det er fremtiden”, siger hun, ”men der er knapper, der skal skrues på, for at få forløst det fulde potentiale i modellen”.

Uddannelseshospitalet er et medicinsk afsnit med 22 sengepladser på Nordsjællands Hospital i Frederikssund. Afsnittet blev etableret i 2020 som et praksislaboratorium i samarbejde mellem KP, Nordsjællands Hospital, to kommuner og Center for Sundhedsfaglig Forskning (UCSF). 144 sygeplejerskestuderende har gennem de sidste fire år været i klinik (praktik) på Uddannelseshospitalet.

Underviserne fra KP er med i klinikken

Det særlige ved Uddannelseshospitalet er, at undervisere fra KP er til stede på afsnittet og deltager aktivt i den kliniske del af uddannelsen. Og så er der flere end dobbelt så mange studerende i klinik på samme tid sammenlignet med andre kliniske uddannelsessteder. Der arbejdes bl.a. med peer learning og med at give de studerende mere ansvar – med back up fra det faste plejepersonale, kliniske vejledere og lektorer.

En af de KP-lektorer, som har været tilknyttet på Uddannelseshospitalet, er Lotte Evron, og hun er begejstret. ”Jeg oplevede nogle meget engagerede studerende, som følte, at de bidrog til at højne fagligheden på afsnittet, og jeg kom tættere på de studerende, end jeg plejer at være. Jeg synes absolut, det skaber en bedre sammenhæng mellem teori og praksis, at jeg kan stå derude og bringe noget teori ind i den praktiske virkelighed. Men det er ikke uden udfordringer”, fortæller Lotte Evron, som arbejdede som sygeplejerske for 10 år siden. ”Fx er sygeplejeopgaven blevet meget mere kompleks de senere år, og jeg var i starten nervøs for at lave fejl”.

Lotte Evron og Karin Højbjerg

Karin Højbjerg fra KP har været projektleder på rapporten om Uddannelseshospitalet og har stået for vidensopsamling, supervision og pædagogisk sparring med lektorerne. ”En af vores anbefalinger er en introperiode, hvor man som lektor får opfrisket sine kliniske kompetencer og får viden om praksis på den konkrete afdeling, hvor man skal undervise/vejlede. Vi anbefaler også, at underviserne får tæt sparring løbende. Og så er det vigtigt, at roller og forventninger afstemmes mellem undervisere og klinisk personale. Som underviser er man der for at bringe det teoretiske fra uddannelsen i spil, og man indgår fx ikke i vagtplanen”, forklarer Karin Højbjerg.

Normalt er det de kliniske vejledere på hospitalet, der har ansvaret for de studerende i klinikken, og de gør det også godt, understreger Karin Højbjerg, men de har ikke tilbageløbet til uddannelsen på KP. ”Som lektor er du jo med tilbage i undervisningslokalet og kan referere til det, der foregik ude i klinikken. Det er med til at skabe bedre sammenhæng”, siger Karin Højbjerg.

Lidt for meget ”skole” i kliniktiden

Fordi lektorerne på Uddannelseshospitalet har været tæt på de studerende, har de fået øje på, at der gemmer sig rigtig meget ”skole” i kliniktiden. ”Man tænker jo, at nu er de i klinik og arbejder praktisk, men faktisk bruger nogle af de studerende næsten halvdelen af tiden på ”skolearbejde”, bl.a. simulation”, fortæller Lotte Evron. ”Der skal indgå uddannelseselementer i klinikken, men vi anbefaler i rapporten, at man kigger på balancen i det. Vi håber også, at nogle, der skal arbejde med den nye uddannelsesreform, kigger i rapporten”, lyder det fra Karin Højbjerg.

Lektorer, sygeplejersker og sosu'er spiller et fagligt spil med studerende

Flere bruger den nye uddannelsesmodel

Trods de knaster, der har været i projektet, ser både Karin Højbjerg og Lotte Evron uddannelsesmodellen som fremtiden. Og både Amager-Hvidovre Hospital og Herlev Hospital har da også taget modellen til sig, lige som Nordsjællands Hospital er interesseret i at afprøve den på et andet afsnit. Det eksisterende Uddannelseshospital i Frederikssund fortsætter også, og alle steder er det meningen, at KP er med ombord. ”Vi arbejder også på at etablere et uddannelsesplejehjem”, fortæller Karin Højbjerg.

Karin Højbjerg er glad for den store interesse for at bruge uddannelsesmodellen, men løfter en pegefinger i forhold til, hvem der ansættes til at undervise. ”Vi ser, at man nogle steder ansætter uerfarne adjunkter, som næsten lige kommer fra praksis og derfor ikke har erfaringen med uddannelsesverdenen og dens organisering. For at kunne opnå den rigtige vekselvirkning mellem teori og praksis skal KP-adjunkten have erfaring fra uddannelsesinstitutionen med at undervise og bringe teori i spil”, mener Karin Højbjerg.

KP-lektorer Lotte Evron og Merete Werge Vaarby

Mange undervisere vil være med

Lotte Evron oplever, at mange af hendes kolleger har fået lyst til at komme ud og undervise på den måde, som Uddannelseshospitalet muliggør. ”Jeg håber, Uddannelseshospitalet blot er starten på en lang proces, hvor vi gør mere og mere af den slags, så flere og flere undervisere og studerende oplever, hvad det kan, og hvor flere dimittender føler sig fagligt kompetente og klædt på til at tage hul på arbejdslivet”.

Tekst: Helle Bo Henriksen, KP