”Man behøver ikke få 12 for at være en god leder”
Peter Vingaard, leder i Socialforvaltningen i Københavns Kommune, mener ikke, at det stod skrevet i stjernerne, at han skulle tage en hel diplomuddannelse i ledelse. Men efter at have gennemført uddannelsen skaber han mere synlige resultater og navigerer bedre i komplekse situationer.
19. marts 2024
Er pensummet for stort? Og har jeg nok ledelseserfaring til at tage en diplomuddannelse i ledelse?
Det var nogle af de spørgsmål, Peter Vingaard stillede sig selv, da hans arbejdsplads opfordrede ham til at begynde på en videreuddannelse indenfor ledelse.
”Jeg var en forholdsvis ny leder, så det var med lidt bekymret mine, at jeg begyndte på første modul. Men selvfølgelig viste det sig, at det skulle blive en af de bedste professionelle beslutninger, jeg har truffet”, fortæller Peter Vingaard.
Efterhånden gik det nemlig op for Peter, at det at videreuddanne sig ikke handlede om at indgå i et karakterræs med fokus på lutter 12-taller. Fokus var på at reflektere over sin lederrolle og blive en bedre leder.
”Det gik op for mig, at jeg skulle tage en videreuddannelse for blive bedre til mit arbejde. Ikke for at opnå en bestemt karakter eller læse pensum fra ende til anden. Da jeg erkendte det, blev jeg mere konstruktiv, og jeg fik sjovt nok også bedre karakterer”, siger Peter Vingaard.
Værktøjer til at navigere i komplekse situationer
Som leder i den offentlige sektor og med ansvaret for 85 medarbejdere og et botilbud med døgnbemanding, befinder Peter Vingaard sig ofte i komplekse faglige situationer. Men gennem teorien på uddannelsen og gode snakke med en underviser, blev det klart for ham, at hans opgave som leder ikke er at fjerne de komplekse situationer, som altid vil opstå. Derimod handler det om at blive bedre til at begå sig i dem.
”Tidligere har jeg brugt meget energi på at forsøge at forsimple situationer i mit arbejdsliv. Men som min underviser påpegede, hverken kan eller skal jeg ændre virkeligheden. Tværtimod skulle jeg lære at navigere bedre og mere velovervejet i netop de komplekse situationer – både for mig selv og for dem, jeg er leder for. Det har jeg fået redskaberne til, og det har haft stor betydning for min måde at være leder på”, forklarer Peter Vingaard.
Skaber synlige resultater
En anden læring, Peter har fået med fra diplomuddannelsen, er, at han nu både træffer bedre beslutninger og tænker mere strategisk i sit job som leder.
”Jeg kan helt sikkert takke uddannelsen for, at jeg træffer bedre beslutninger og skaber bedre resultater. Men jeg er også blevet mere strategisk og har erkendt, at det i lige så høj grad er vigtigt, at mine resultater bliver set og hørt længere oppe i systemet. Det kommer jo både mine kollegaer og mig selv til gode”, fortæller Peter Vingaard.
Vil du vide mere om diplomuddannelsen i ledelse? Så læs her om uddannelsen og de 25 forskellige valgmoduler, som du kan studere på Københavns Professionshøjskole: