Gå til indhold
Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole

KP’s sporskiftemodel på pædagoguddannelsen gøres landsdækkende

Flere akademikere over hele Danmark får nu bedre muligheder for at søge ind på meritpædagoguddannelsen. Det glæder dekan Annegrete Juul fra Københavns Professionshøjskole, der sammen med kommunerne udviklede uddannelsen

Det begyndte som et forsøg på Københavns Professionshøjskole, men der var mange skeptiske stemmer i uddannelsesdebatten. Hvorfor dog oprette en meritpædagoguddannelse målrettet akademikere? Hvorfor skulle akademikere pludselig have lyst til at arbejde i en vuggestue eller børnehave?

Status i dag – 15 måneder efter at det første pilothold begyndte på uddannelsen – er, at Københavns Professionshøjskole har hele 180 meritpædagogstuderende på sporskiftemodellen. Og nu har Uddannelses- og Forskningsministeriet netop meddelt, at uddannelsen også oprettes på VIA University College og University College Lillebælt.

Det glæder dekan Annegrete Juul fra det Pædagogiske Fakultet på Københavns Professionshøjskole.

”Det er gået over alt forventning med vores nye meritpædagoguddannelse som sporskifte. Vores hold er fyldt med humanister, jurister, økonomer, biologer og mange andre studerende med videregående uddannelser, der har drømt at skifte til den pædagogiske profession. De vil gerne uddanne sig, så de kan bruge deres erfaringer og gøre en direkte forskel for børn i daginstitutionerne. Jeg er så stolt over den måde, som både studerende og undervisere er gået til vores nye uddannelse på”, forklarer Annegrete Juul.

20 kommuner er med i samarbejdet

Sporskiftemodellen tager 2,5 år og startede oprindeligt i februar 2021 i samarbejde med Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Helsingør Kommune, Ishøj Kommune, Gentofte Kommune og Herlev Kommune. Når de nye pædagogstuderende begynder på meritpædagoguddannelsen, er de inden uddannelsesstart startet i en vuggestue eller børnehave, som pædagogmedhjælper og har derigennem sikret sig løn under uddannelsen. Siden dengang er 14 nye kommuner kommet med i samarbejdet.

”Derfor er det virkelig positivt, at sporskiftemodellen nu gøres landsdækkende. Selv om det stadig er vores ordinære pædagoguddannelse, der er hovedindgangen til pædagogfaget, så er sporskiftemodellen et vigtigt supplerende alternativ i en tid, hvor vi skal rekruttere endnu flere dygtige og engagerede pædagoger.

De første nyuddannede meritpædagoger som sporskifte fra Københavns Professionshøjskole ventes i sommeren 2023, og en af dem er Mette Klessen Wagner, der tidligere har læst etnografi og kønsforskning på Københavns Universitet.

”Som helt ung læste jeg faktisk til pædagog, men fik aldrig fuldført uddannelsen. Jeg blev i stedet uddannet cand.mag., men jeg fik aldrig rigtig foden inden for det akademiske felt”, forklarer Mette Klessen Wagner.

Mette Klessen Wagner i interview på TV

Hun har en mand samt to børn på henholdsvis tre og fem år, så det var ikke helt uproblematisk rent økonomisk at blive studerende igen. Derfor var det også afgørende for Mette Klessen Wagner, at hun på meritpædagoguddannelsen kunne arbejde som pædagogmedhjælper på Frederiksberg til hverdag, så familien stadig kunne betale regningerne.

”Jeg vil gerne indrømme, at det har været hårdt. Der har været tryk på – især på første år af uddannelsen. Jeg er dog vokset såvel fagligt som personligt og har lært utrolig meget, som jeg kan bruge med det samme i min pædagogiske praksis”

For yderligere oplysninger:

Annegrete Juul, dekan for det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 51 63 24 84

Michael Duus Andersen, pressechef, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23 44 53 83

Læs mere om meritpædagog som sporskifte