Gå til indhold
To pædagogstuderende fremlægger ved tavle

Grønt lys for ny sporskiftemodel på pædagoguddannelsen

Uddannelses- og Forskningsministeriet har godkendt Københavns Professionshøjskoles ansøgning om at oprette en ny meritpædagoguddannelse, som er målrettet akademikere, der ønsker at lave et sporskifte i deres arbejdsliv

Politikerne på Christiansborg forhandler i øjeblikket om en ny model for minimumsnormering, der skal sikre flere pædagoger til børnene i landets vuggestuer og børnehaver. Men det kan dog være svært for politikerne at indfri deres målsætning, da landets daginstitutioner – især i hovedstadsområdet – i forvejen har svært ved at rekruttere uddannede pædagoger, når de slår ledige stillinger op.

Nu har Uddannelses- og Forskningsministeriet godkendt en helt ny meritpædagoguddannelse på Københavns Professionshøjskole, der gør det muligt at uddanne sig til pædagog på 2,5 år, mens du er fast tilknyttet en vuggestue eller børnehave under hele uddannelsen.

Det er et krav, at ansøgerne er mindst 25 år og i forvejen har en professions- eller akademisk bachelor eller en kandidatgrad for at kunne søge ind på uddannelsen. Til gengæld er det ikke et krav med pædagogisk erhvervserfaring, som man kender det fra den nuværende meritpædagoguddannelse, da praksiserfaring skal oparbejdes under uddannelse gennem ansættelse i vuggestue eller børnehave.

”Vores nye sporskiftemodel er målrettet dem, som har en uddannelse i forvejen, men går og overvejer at tage springet til pædagogfaget. Vi ved, at der er et stort potentiale her i hovedstadsområdet, så jeg er utrolig glad for, at ministeriet nu gør det muligt for os at tilbyde endnu en vej ind til pædagogfaget”, siger dekan Annegrete Juul fra det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole.

Annegrete Juul
Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole

Den nye sporskiftemodel sker i samarbejde med Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Helsingør Kommune, Ishøj Kommune, Gentofte Kommune og Herlev Kommune. Når de nye pædagogstuderende begynder på uddannelsen, tilknyttes de samtidig en vuggestue eller børnehave i en af de seks kommuner, hvor de studerende bliver ansat og derfor også får løn under uddannelsen.

”Vi har en målsætning om at få endnu flere kommuner med i samarbejdet, og vi ved, at der er flere interesserede. Samtidig oplever vi allerede stor interesse for at søge ind på uddannelsen. Indtil videre har knap 300 potentielle studerende skrevet sig op til at få mere information om studiestart, hvis ministeriet godkendte uddannelsen, så dem vil vi straks tage fat i,” fortæller Annegrete Juul.

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen er glad for, at der nu er kommet endnu en vej ind til pædagogfaget.

”Det er så vigtigt, at vi har dygtige og engagerede pædagoger, der kan skabe de bedste betingelser for vores børn, unge og voksne med særlige behov. Vi står med en konkret udfordring i forhold til at kunne rekruttere pædagoger til vores daginstitutioner i hovedstadsområdet. Derfor er det rigtig godt, at endnu flere nu får mulighed for at få en vej ind i pædagogfaget. Jeg ser frem til at følge erfaringerne med modellen.”

Katrine Fischer er leder af Børnehuset Kysten i Helsingør Kommune og ser den nye meritpædagoguddannelse som en kærkommen mulighed for at rekruttere nye medarbejdere.

”Jeg har lige ansat en medarbejder med en anden akademisk uddannelse, der har en refleksiv og naturlig tilgang til børnene og vores praksis. Det er fedt at kunne tilbyde hende mulighed for et sporskifte, der kan opkvalificere hendes faglige kompetencer, samtidig med at vi får glæde af hende i hverdagen. Jeg håber, at hun vælger at benytte sig af tilbuddet.”

Sporskiftemodellen på meritpædagoguddannelsen støttes også af de faglige organisationer for pædagoger, BUPL og LFS. Uddannelsen åbner med det første hold studerende allerede i februar 2021, og afhængig af interessen vil der i sommeren 2021 blive udvidet med flere hold studerende.

Ifølge Annegrete Juul er det vigtigt at understrege, at den ordinære pædagoguddannelse på Københavns Professionshøjskole med 6000 studerende er den vigtigste vej ind til pædagogfaget. Men den nye sporskiftemodel er et godt supplement og et alternativ til akademikere, som gerne vil tage springet til en meningsfuld profession, hvor man gør en forskel for børn og unge.

For yderligere oplysninger:

Annegrete Juul, dekan for det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 51 63 24 84

Ane Halsboe Jørgensen, uddannelses- og forskningsminister, tlf. via pressetelefon: 72 31 81 81

Michael Duus Andersen, pressechef, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23 44 53 83

Læs mere om den nye sporskiftemodel for meritpædagoguddannelse