”Fedt at få en bedre forståelse for at være lærer og pædagog”
Gymnasieeleverne William Fischer og Gustav Stenius har begge gennemført et af undervisningsforløbene fra projekt Faglig Bro, der skal gøre landets kommende studenter klogere på professionshøjskolerne
26. september 2024
Gert er 14 år og født som pige, men identificerer sig som dreng og kalder sig Gert. Han bor hjemme sammen med sine forældre og lillebror – og går i 8. klasse på Lillebro skole, beliggende i et udsat boligområde. Og så er Gert en blandt mange fiktive case, som en lang række gymnasieelever har kastet sig over i et nyt undervisningsforløb, som giver landets kommende studenter en bedre forståelse for landets professionsuddannelser.
I det aktuelle undervisningsforløb med Gert har en række elever på bl.a. Gefion Gymnasium i København arbejdet med emner som skolevægring, køn, mistrivsel og dilemmaer i velfærdsstaten. Med udgangspunkt i de problemer og udfordringer, som Gert møder i løbet af sin skolegang. Eleverne har bl.a. skulle overveje, hvilke bekymringer de ser ved Gert – og hvilken rolle som pædagogen eller læreren kan spille.
”Det har været virkelig spændende at lære om, hvordan man kan gøre en forskel i velfærdsstaten. Også i forhold til hvor lidt, der faktisk skal til. Jeg kan også lide, at det er relevant for os at vide, hvor stort et ansvar det kan være at være pædagog, lærer eller socialrådgiver. Hvor meget det egentlig kræver i virkeligheden”, siger gymnasieelev William Fischer, der går i 3. G på Gefion Gymnasium.
Ham og hans gymnasiekammerat Gustav Stenius – også fra Gefion Gymnasium – har begge samfundsfag på højt niveau, hvor de har haft et undervisningsforløb om Velfærdsstaten.
”Man har stort indflydelse på, hvordan man udfører sit arbejde. Og man har stor indflydelse på de børn, som man hjælper. Det var spændende at prøve at skulle sætte sig ind i rollen som lærer eller pædagog. Og så demonstrere det bagefter. Hvordan man skal tackle det. Det prøvede vi så bl.a. med den case med Gert, der er en ung person, der ikke følte sig tilpas i sin krop. Hvordan håndterer man det som pædagog?”, forklarer Gustav Stenius.
Fedt at få en smagsprøve
Københavns Professionshøjskole holdt for nylig konferencen ’Faglig bro fra gymnasier til professionsuddannelser’, hvor William og Gustav fortalte deltagerne om deres oplevelser med forløbet. Især om at skabe en bedre forståelse for, hvad en pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver egentlig laver. For det er der rigtig mange elever på de gymnasiale uddannelser, der ikke ved i dag.
”Det er virkelig sjældent, at jeg hører nogle sige, at de gerne vil være fx lærer eller socialrådgiver. Det er virkelig, virkeligt sjældent, at man hører det. Og det er jo virkelig trist, kan man sige, for det er nogle vigtige fag. Min mor er selv socialrådgiver, så jeg kender lidt til det fra hende. Men det er ikke noget, som mine kammerater snakker om”, fortæller William Fischer.
”Mine forældre er begge uddannede lærere, og min storesøster arbejder i en børnehave. Så jeg har selv en del indsigt igennem dem. Men for mange andre er det en helt ukendt verden. Derfor har det været fedt, at vi som klasse kunne komme ud på KP og få en smagsprøve på, hvordan det rent faktisk er. Få den visuelle oplevelse. Det har gjort det lidt mere livligt og gav en lidt bedre forståelse”, supplerer Gustav Stenius.
En af de mange oplægsholdere på konferencen er Maja Bødtcher-Hansen, rektor på Frederiksberg Gymnasium og formand for Danske Gymnasier. Hun har især fokus på, at unge med en treårig gymnasieuddannelse ofte betragter universitetet som det ”naturlige valg” og at andelen af studerende fra gymnasiale uddannelser er faldet er faldet støt gennem en årrække. Blot 20 procent af stx-studenterne i hovedstadsregionen havde denne sommer Københavns Professionshøjskole som 1. prioritet, mens langt hovedparten søgte mod universiteterne.”
”Gymnasieeleverne kan jo ikke drømme om noget, som de ikke ved hvad er. Så vi har simpelt hen haft et ønske om, at vores elever på de gymnasiale uddannelser skulle kunne se det for sig. Se nogle faglige fede perspektiver på professionsuddannelserne, som er koblet til de fag, som de sad og havde i gymnasiet. I samfundsfag, dansk, historie, biologi og så videre – og så bygge bro til fx lærer- og sygeplejerskeuddannelsen”, siger Maja Bødtcher-Hansen.
Klar på uddannelsesbesøg
En af deltagerne på konferencen er Lise Routhier Bentsen, der er uddannelsesleder på Gribskov Gymnasium. Hun synes, at konferencen var meget interessant og ser frem til at afprøve undervisningsmaterialet fra Faglig Bro.
”Helt generelt mener jeg, at vi deler alt for lidt i vores sektor, så det er helt befriende med den slags konferencer. Her på Gribskov Gymnasium har vi netop selv fået penge af Region Hovedstaden til at lave et projekt om professionsrettet undervisning på HF, så jeg kan klart bruge Faglig Bro som kickstart til vores projekt”, siger Lise Routher Bentsen
”Vi ønsker også i højere grad at tage eleverne med på uddannelsesbesøg og har også fået tankerne hen på at få repræsentanter fra professionsskolerne ud til os”.
En anden af deltagerne er Bjørn Tirsgård, der er lektor i biologi på Herlev Gymnasium.
”Jeg synes, at det var en ganske fin konference og specielt det at se, hvad Københavns Professionshøjskole kan tilbyde. Jeg har planer om at arrangere en dag på KP med mine elever, hvor de kan prøve kræfter med sygeplejerske og bioanalytikeruddannelserne”, forklarer Bjørn Tirsgård.
Projekt Faglig Bro har nu kørt over en toårig periode, hvor flere hundrede elever fra STX, HTX og HHX har deltaget. Men ambitionen er at udbrede forløbene til alle gymnasier i Region Hovedstaden.
Billedgalleri
Se billeder fra konferencen 'Faglig bro fra gymnasier til professionsuddannelser' på Københavns Professionshøjskole
For yderligere oplysninger:
Danmarks Evalueringsinstitut har evalueret Faglig Bro med følgende konklusioner:
- Forløbene nuancerer og udvider elevernes viden om professioner og uddannelser
- Eleverne reagerer positivt på praksisnær læring i professionsuddannelserne
- Gymnasielærere udvider deres forståelse af professioner og af egen rolle.