Gå til indhold
Kursusundervisning foran whiteboard

Få fem gode råd om ledelse inde for kunst- og kulturområdet

Da kunst- og kulturområdet består af få store og mange små organisationer og projekter, står kulturlederne ofte alene med ledelsesopgaven – uden sparringspartnere i egen organisation. Få her fem gode råd af Søren Friis Møller, PhD i ledelse på kulturområdet.

Kulturledere skal kunne navigere i en mosaik af personlige viljer, kunstneriske ambitioner og kulturelle forventninger, samfundsmæssige krav og benhård global konkurrence om penge og publikums opmærksomhed.

Udviklingen af området er tæt forbundet til udviklingen af vores samfund og af os som borgere og deltagere i fællesskaber, der er under konstant forandring.

Det sætter legitimiteten på prøve og stiller krav til lederne om at kunne forhandle ny mening, nye rammer og nye pejlemærker for fremtiden.

God ledelse handler både om at søge nye veje, sætte retning og rammer, og ikke mindst om at finde et ledelsesmæssigt ståsted, der både er robust nok til masser af modvind og udfordringer, og mobilt nok til at flytte organisationen forrest i udviklingen. Det kræver en fortsat refleksion over det personlige lederskab og ledelse som foranderlig praksis.

Hvordan håndterer kulturlederen den eksplosive teknologiske udvikling? Hvordan udkommer kulturlederen i en troværdig udgave, der er under stadig forandring? Hvordan tiltrækker kulturlederen de bedste talenter, selvom området ikke er lønførende? Hvordan understøtter kulturlederen udviklingen af organisationen som forretning, som fælles kulturarv og som mål for mange forskellige interessenter? Disse spørgsmål har Søren Friis Møller, PhD i ledelse på kulturområdet og underviser på diplom i ledelse for kunst- og kulturledere, en mening om.

Her kommer Søren Friis Møller med fem gode råd:

  1. Vær fagligt stærk – og ledelsesfagligt mindst lige så stærk

    Opmærksomhedsøkonomien har skærpet konkurrencen på kunst- og kulturområdet, derfor er der brug for ledere, der både står solidt på deres kunst- og kulturfaglige fundament og samtidigt har et bredt ledelsesfagligt repertoire. Som leder skal du kunne agere troværdigt og autentisk, både når du agerer inden for dit fagområde, og når du træder ind på ledelsesarenaen. Det er det, der skal til for at kunne levere kunstnerisk og kulturel kvalitet.

  2. Tiltræk, fasthold og udvikl de bedste – og dem, der er på vej til at blive det

    Kreative mennesker – med entreprenørskabet i behold – har mange muligheder for at udfolde sig i dag. Hvis du vil have dem som medarbejdere, fastholde dem og sørge for, at de udvikler sig, skal du være skarp på relationsopbygning, kompetenceudvikling og organisatorisk læring! Din organisation har ikke råd til, at de bedste går andre steder hen.

  3. Udvikl din forretning, skab nye forretningsmodeller og indtægtskilder

    Aldrig har mennesker brugt så megen tid – og så mange penge – på æstetisk indhold som kunst, kultur, underholdning, design osv., men der har heller aldrig været så mange udbydere. Derfor er konkurrencen både om offentlige støttekroner, private fonde og kunst- og kulturforbrugernes penge enorm. Som leder skal du kunne udvikle forretningsmodeller, der hele tiden er foran konkurrenternes, og du skal kunne forankre dem i organisationens strategi, så de bliver til virkelighed.

  4. Skab verden med dit sprog – og skab en verden, helst et helt univers, som vi har lyst at gå ind i

    I en hyperkommunikerende verden, er kommunikationsaspektet af dit arbejde – både som fagprofessionel og som leder – afgørende. Det kræver, at du har en solid forståelse for kommunikation, både i den faglige detalje, i din organisations liv og i forhold til omverdenen, hvor håndtering af medier er et must.

  5. Vær opmærksom både på detaljen og de helt store spørgsmål

    Kunst og kultur er historisk tæt forbundet med identitet, socialt tilhørsforhold og samfundets udvikling. På kunst- og kulturområdet har ledere et stort ansvar for både at forvalte en uvurderlig arv, men også se nyt og kritisk på den, og åbne for nye og endnu ukendte rum, der kan flytte kunst- og kulturområdet videre.

Vil du vide mere?

Kontaktperson

Carina Starostka Villadsen

Chefkonsulent

+45 51 38 05 36