Derfor bør din skole have en matematikvejleder
Med en matematikvejleder ved roret kan I sætte en ny samlet retning for matematikundervisningen på jeres skole.
2. oktober 2024
Nye undersøgelser viser, at det går den forkerte vej med matematikkundskaberne hos elever i grundskolen. Det har fået regeringen til at afsætte midler til uddannelse af flere matematikvejledere i de kommuner, hvor eleverne kæmper mest med matematikken.
Vi vil her se nærmere på, hvordan en matematikvejleder kan være med til at vende udviklingen på en skole ved at gøre en stor forskel for både den enkelte elevs resultater og for skolens samlede faglige udvikling.
Hvad gør en matematikvejleder?
En matematikvejleder er en ressourceperson, der har specialiseret sig i at udvikle og forbedre matematikundervisningen. Martin Storm-Andersen, som underviser på matematikvejlederuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, forklarer:
“En matematikvejleder fungerer som et fagligt fyrtårn, der kan sætte retning og skabe en stærkere matematikundervisning på en skole. Vejlederen holder sig opdateret på den nyeste forskning og kan vurdere, hvilke nye metoder der passer til skolens konkrete behov. En vejleder kan hjælpe med at sortere i de tilbud, som mange skoler og kommuner får. Uden en vejleder risikerer man, at undervisningen bare kører i de samme gamle spor, og det bliver op til den enkelte lærer at eksperimentere alene.”
En matematikvejleder fungerer som sparringspartner for ledelse og kolleger og kan gennem bl.a. observationer, analyser af elevernes resultater og dialog med skolens ledelse sørge for, at matematikundervisningen kontinuerligt udvikler sig i en positiv retning, som er relevant for netop jeres skole.
Større udbytte af tidlig indsats
Mai Fischer Frederiksen, der er lærer på Dyssegårdskolen, har taget et modul på matematikvejlederuddannelsen. Hun fortæller, hvordan hendes nye kompetencer allerede har gjort en forskel på hendes skole:
“På min skole arbejder vi med tidlig indsats i matematik. Det betyder, at jeg deltager i og understøtter undervisningen i børnehaveklasserne samt underviser små hold af elever på 0. og 2. årgang, som har særlige udfordringer. Med min nye viden fra uddannelsen har jeg fået øje på vigtigheden af, at strategierne fra min undervisning tages med ud i elevernes klasser, når forløbet hos mig er slut. Jeg har derfor iværksat et afsluttende vejledningsmøde med elevernes faste matematiklærere, så lærerne og jeg kan samarbejde om at understøtte elevens udvikling i faget”.
Eksemplet viser, hvordan en matematikvejleder ikke blot er til gavn for de elever, der har særlige udfordringer, men også kan bidrage til at højne det generelle faglige niveau på skolen, fordi lærerne tager ny viden med tilbage i klasserne. Mai arbejder også med at skabe en kultur, hvor lærerne opsøger sparring og vejledning på eget initiativ, så der kommer et stærkere fællesskab omkring fagets udvikling.
En investering i skolens faglige fremtid
Ved at uddanne matematikvejledere investerer skolen i sin egen faglige udvikling. Matematikvejlederen kan igangsætte nye projekter om fx undersøgelsesbaseret matematik, der er et af de områder, der vinder frem. De kan også tage ansvar for at vælge de rette læremidler og deltage i den kommunale faglige udvikling.
Martin Storm-Andersen understreger, at selv om det kan tage tid at uddanne en matematikvejleder, kan deres kompetencer hurtigt gøre en forskel: “Nogle er allerede i stand til at gøre en stor forskel efter første modul, mens andre skal bruge længere tid, før de virkelig kan folde sig ud i rollen. Men fælles er, at de bringer ny energi og viden ind i fagteamet.”
Har din skole allerede en eller flere matematikvejledere? Bruger I matematikvejlederne optimalt? Her opsummerer vi ideer til, hvad matematikvejlederen kan bidrage til:
- Lede det matematiske fagteam på skolen
- Holde øje med nye metoder og vurdere, om de er relevante at implementere på skolen
- Orientere sig i ny forskning og vurdere, om ny viden bør sættes i spil på skolen
- Vurdere relevansen af de projekter, skolen og kommunen får tilbudt inden for matematik
- Deltage i faglig udvikling af matematikfaget på kommunalt plan
- Rådgive om valg og indkøb af nye læremidler
- Fortolke faglige tests
- Fortolke de nye faghæfter, der kommer
- Stimulere nyuddannede matematiklærere til at realisere de ideer, de kommer med
- Have særligt blik for, hvordan netop jeres skole lykkes med matematikundervisningen med afsæt i målene for faget
- Være sparringspartner for kollegerne ift. deres undervisning
- Observere kollegers undervisning
- Være sparringspartner for ledelsen