Der findes ingen “one size fits all”
Hvordan kan du som vejleder bedst udvikle og tilrettelægge en praktikperiode?
5. april 2024
Når studerende fra en sundhedsfaglig grunduddannelse begynder på en praktikperiode, oplever mange af dem en verden, som kan virke overvældende. For tempoet er højt og skridtene mange på fx hospitalsgangene, hvor de studerende skal have mulighed for at lande trygt på benene i et professionelt og sundhedsfagligt miljø, der byder på mange nye arbejdsopgaver og kollegaer.
De studerende skal i praktikperioden også forholde sig til, at de jo ikke er færdiguddannede endnu – de er der for at lære – selvom de indgår i et arbejdsfællesskab med de øvrige ansatte.
Det betyder, at de studerende ofte har en række forventninger til den kliniske vejleder og til opholdet, som er vigtige at kende til for at kunne give dem en god oplevelse med praksis.
Som en del af forløbet på Forandrings- og læreprocesser – et modul på den sundhedsfaglige diplomuddannelse – har en række erfarne kliniske vejledere interviewet studerende, som var i praktik på deres arbejdspladser, om forventninger til opholdet og til vejledningen. Det er der kommet nogle spændende opdagelser ud af.
Gode opmærksomheder til din planlægning
Få her resultater fra interviewene og andre opmærksomheder, som du kan have med dig i dine overvejelser, når du planlægger og udvikler praktikperioden og den kliniske vejledning, som hører med.
-
Skab et trygt og fleksibelt læringsmiljø
Flere studerende fortæller, at de har en forventning om at ’blive mødt som et helt menneske’. Det indebærer, at den kliniske vejleder udviser omsorg og anerkendelse og har kompetencer til at skabe et trygt og tillidsfuldt læringsmiljø for den enkelte studerende.
Samtidig forventer de studerende, at der er en vis fleksibilitet på arbejdspladsen, så praktikperioden kan tilpasses deres privatliv og den måde, som den enkelte bedst lærer på.
-
Anerkend og støt den studerende
At indgå i et nyt arbejdsmiljø kan skabe usikkerhed på egen faglig identitet. Som studerende, der er i praktik, kan det give anledning til følelser som fx ’Er jeg god nok?’.
Som klinisk vejleder har du derfor en vigtig rolle i at anerkende og støtte den studerende i deres personlige læring og at sikre, at opgavernes omfang og sværhedsgrad er tilpasset den enkelte studerendes faglige niveau og kompetencer.
-
Differentier vejledningen og tilrettelæggelse
En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (2019) viser desuden en tendens til, at studerende oplever et øget pres og ofte føler sig stressede i deres studieliv.
Samtidig ses en voksende gruppe af udsatte studerende, der kræver særlige hensyn og forhold (Ungetrivselsrådet, 2022). Det kan være studerende med forskellige diagnoser, studerende med angst og studerende, som på anden vis er udfordret, mistrives eller kommer fra en ressourcesvag baggrund.
Den kliniske vejleder står altså over for en sammensat gruppe af studerende, som forventer differentieret vejledning og tilrettelæggelse af praktikperioden.
-
Inddrag dem i arbejdsfællesskabet
Det har en stor betydning for de studerende, at de bliver inddraget i det professionelle arbejdsfællesskab på arbejdspladsen, da det styrker den studerendes oplevelse af at være værdsat og anerkendt, både fagligt og personligt.
-
Gør kollegaerne medansvarlige
Rollen som klinisk vejleder er ikke en nem opgave, og det kan være krævende at stå alene med det fulde ansvar for de studerende. Den opgave kan den kliniske vejleder ikke klare alene, og det bør være et fælles ansvar for alle i afdelingen at tage godt imod de studerende.
Det er derfor en god idé at gøre kollegaerne medansvarlige i at skabe et godt, trygt og tillidsfuldt læringsmiljø for alle – og særligt for de studerende.
For at komme i mål med en veltilrettelagt praktikperiode, der imødekommer de studerendes udviklings- og læringsbehov, må den kliniske vejleder have de rette kompetencer og forudsætninger. Det er fx vigtigt at kunne aflæse de studerendes forskellige forudsætninger og på den baggrund vurdere den enkelte studerendes behov og læringsstil. For der findes ingen “one size fits all”.