Akademiske pædagoger tilfører noget nyt til faget
I denne uge dimitterer det første hold på meritpædagoguddannelsen som sporskifte på Københavns Professionshøjskole. En uddannelse der er kommet for at blive, fastslår dekan Annegrete Juul
22. juni 2023
Det er en broget flok på 31 meritpædagogstuderende, der i disse dage dimitterer fra Københavns Professionshøjskole. Der er f.eks. biologer, kunsthistorikere og økonomer, der går til deres afsluttende eksamener på pædagoguddannelsen – og hvis man spørger dekan Annegrete Juul fra det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole, så er mangfoldigheden i den grad værd at hylde.
”Jeg er virkelig stolt af vores første hold af dimittender på den nye sporskifteuddannelse. Der er tale om en gruppe mennesker, der stiller virkelig store krav til os som uddannelsesinstitution. Og som med sikkerhed kommer til at tilføre det pædagogiske område nogle helt nye kompetencer”, siger Annegrete Juul.
Der blev ellers rynket lidt på næsen, da Københavns Professionshøjskole tilbage i 2020 ansøgte Uddannelses- og Forskningsministeriet om at oprette en ny meritpædagoguddannelse målrettet ansøgere, der i forvejen har en uddannelse, men gerne vil videreuddanne sig til pædagog.
”I starten mødte vi ofte en del skeptiske spørgsmål. For hvorfor ville en akademiker dog have lyst til at blive pædagog? Men da vi først fik grønt lys til at oprette uddannelsen, blev vi bestormet med henvendelser. Og i øjeblikket opretter vi 2-3 undervisningshold både sommer og vinter”, fortæller Annegrete Juul.
Gennemsnitsalder på 37 år
For at blive optaget på meritpædagoguddannelsen som sporskifte, så kræver det, at man er mindst 25 år og i forvejen har en professions- eller akademisk bachelor eller en kandidatgrad. Der er i øjeblikket 255 indskrevne studerende på sporskifteuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, og gennemsnitsalderen for de optagne er 37 år. Til sammenligning er gennemsnitsalderen 25 år for nye studerende på den almindelige pædagoguddannelse.
”Det er selvfølgelig positivt, at vi kan uddanne flere pædagoger til daginstitutionerne i hovedstadsområdet, der kæmper med mange ledige pædagogstillinger. Men sporskifteuddannelsen er på ingen måde en lappeløsning. Tværtimod. Dagtilbudslederne er meget begejstrede for vores studerende. Det giver noget ekstra til den pædagogiske hverdag, når der f.eks. er en pædagog med baggrund som miljøtekniker ansat i daginstitutionen, når børnene er i gang med et forløb om miljø og bæredygtighed”, siger viceinstitutchef Kristoffer Kaae Kjærgaard fra pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
”Og hvis man et øjeblik fjerner blikket fra daginstitutionernes behov og akutte pædagogmangel, så er det også enormt tilfredsstillende at kunne løfte vores studerende et nyt sted hen i deres arbejdsliv. Akademikeren der var havnet på den forkerte hylde, men nu kan se frem til en mere meningsfuld hverdag og gøre en forskel for en masse børn”.
Efter sommerferien ventes der er begynde ca. 60 nye meritpædagogstuderende som sporskifte på Københavns Professionshøjskole, som pt. samarbejder med 23 kommuner om at udbyde uddannelsen.