Socialt arbejde i et digitaliseret samfund
Hvordan vi udvikler og implementerer teknologiske muligheder, der bidrager til at forbedre borgernes sociale situation og liv.
Digitale teknologier spiller en stigende rolle i mødet mellem borgerne og det sociale system:
-
Selvbetjening
Borgerne skal bruge selvbetjeningsplatforme, når de ansøger om sociale ydelser og kommunikationen med socialrådgiveren foregår via Digital Post.
-
Digital kontakt og måling
Udsatte unge holder møder med deres socialrådgiver på zoom eller får rådgivning via en chatfunktion; digitale måleredskaber bruges til at følge anbragte børns trivsel og læring.
Disse teknologier giver nye muligheder for både borgere og socialrådgivere – men risikerer også at skabe større afstand mellem borgere med behov for støtte og de socialrådgivere, der skal levere støtten.
De mange teknologier, der indgår i socialt arbejde, kræver således at socialrådgivere har en høj grad af teknologiforståelse, og kan understøtte borgernes brug af teknologien.
I vores forskning er vi optaget af, hvordan de mange teknologiske muligheder udvikles og implementeres, så de bidrager til at forbedre borgernes sociale situation og liv – samtidig med at de meningsfuldt understøtter socialrådgivernes arbejde.