Gå til indhold

Psykologi: Udvikling hos børn og unge i udsatte positioner

Undervisningsforløb til Psykologi C om børns udvikling med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner.

Forløbet gennemgår relevant psykologisk teori og empirisk materiale og forholder det undervejs til en gennemgående case, som præsenteres på en digital platform Thinglink.

I casen følger vi pigen Amalie, der er i en udsat position. Casen belyses ud fra en pædagogs, en lærers og en socialrådgivers professionelle blik i forskellige aldre og forskellige kontekster: Børnehave (5 år), Skolealder 13 år (7. klasse), Skolealder 15 år (9. klasse).

På Thinglinket kan eleverne selv navigere rundt i Amalie-casen i de forskellige aldre og kontekster med tilhørende refleksionsspørgsmål og dilemmaer relateret til det psykologi-faglige.

Forløbet kan evt. også gennemføres på B-niveau, hvis det udvides med ekstra teori, nye dilemmaer eller blot fungerer som repetition af c-niveau.

Kernestof

Udviklingspsykologi

  • Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
  • Tilknytning, sårbarhed og resiliens

Kognitions- og læringspsykologi

  • Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
  • Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Socialpsykologi

  • Kommunikation i sociale sammenhænge
  • Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse

Struktur og omfang

Plug and play-forløb (12 moduler).

Materialer til undervisningsforløbet

Book et besøg

Besøget fokuserer på det pædagogisk-psykologiske tema motivation og er faciliteret af undervisere og studerende fra KP’s læreruddannelse. Besøget varer 3 timer.

På besøget får gymnasieeleverne mulighed for at arbejde med læreruddannelsens indholdsområder ved at reflektere over motiverende undervisning, herunder i relation til egne undervisningserfaringer. Derudover er der mulighed for at se Campus Carlsberg og få indblik i læreruddannelsen.

Vi anbefaler at placere besøget efter modul 8 i undervisningsplanen for forløbet Udvikling hos børn og unge i udsatte positioner, hvor eleverne arbejder med relationer og motivation i Amalies skolegang.

I undervisningsplanen foreslås det, at eleverne stifter bekendtskab med teorien om ‘motivationsorienteringer’, som også bringes i spil under besøget, men det er ikke et krav, at eleverne har læst om det på forhånd for at kunne deltage.

Kontakt

Brobygningsteamet

Kontakt brobygningsteamet hvis du har spørgsmål til indholdet her på siderne.