Gå til indhold

Ungdomskriminalitet

Studieretningsprojekt (SRP), fagkombination: Samfundsfag og dansk.

Emnebeskrivelse

Digteren Haidar Ansari (født 2001) debuterede i 2022 med digtsamlingen Institutionaliseret, som han skrev, mens han var indsat i Vestre Fængsel og afsonede en dom for forsøg på manddrab. Digtsamlingen handler om en barndom og opvækst i Urbanplanen på Amager, om hans ungdom på lukkede institutioner og i fængsler.

I en årrække har der været et stort politisk og mediemæssigt fokus på ungdomskriminalitet og på de såkaldte bandeproblematikker i Danmark.

Forskningen er ret entydig i forhold til, hvem der bliver rekrutteret til kriminalitet. Det er drenge og unge mænd, der vokser op under socialt udsatte livsforhold i boligområder præget af bandeaktivitet og sociale problemer. Men hvorfor er det sådan? Hvorfor har et velfærdssamfund som vores ikke større succes med at bryde disse mønstre? Og hvordan spiller pædagogen en rolle i forsøget herpå?

Pædagoger møder disse udsatte børn og unge i velfærdsstatens forskellige institutioner – både før og efter de eventuelt kommer ind på en kriminel løbebane.

Pædagoger arbejder blandt andet med udsatte unge, der har begået kriminalitet, er en del af bandemiljøet eller kan være i risiko for det. Pædagoger arbejder således både forebyggende og resocialiserende, hvor målet er at styrke den unges forudsætninger for et liv uden kriminalitet og misbrug. Pædagoger kan tilbyde støtte, motivation, råd og vejledning i forbindelse med at komme ind på arbejdsmarked eller uddannelse eller deltagelse i fritidsaktiviteter.

Forslag til problemformulering og vinkler

Hvordan og hvorfor bliver nogle unge kriminalitetstruede? Og hvordan forsøger man at forebygge dette i velfærdsstatens institutioner?

Forslag til underspørgsmål:

  • Hvordan portrætteres et liv i velfærdsstatens institutioner i Haidar Ansaris Institutionaliseret?
  • Hvordan kan vi analysere og fortolke værket Institutionaliseret af Haidar Ansari i lyset af samfundsdebatten om marginaliserede og kriminalitetstruede unge?
  • Hvordan kan vi analysere værket Institutionaliseret af Haidar Ansari i lyset af andre værker om marginaliserede ungdomsliv? (fx Glen Bechs Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) eller Yahyah Hassans digtsamlinger fra 2013 og 2019)
  • Hvilke forebyggende, pædagogiske indsatser findes i forhold til udsatte og kriminalitetstruede unge?
  • Hvordan arbejder pædagogen i daginstitutionen kriminalitetsforebyggende?
  • Hvordan arbejder pædagogen på skole- og fritidsområdet kriminalitetsforebyggende?
  • Hvilke statistiske mønstre ses aktuelt omkring ungdomskriminalitet, og hvordan har det udviklet sig historisk?
  • Hvad betyder resocialisering?
  • Hvad er Ungdomskriminalitetsnævnet, og hvordan adskiller det sig fra retsvæsenet?
  • Hvad er et EXIT-program?

Materiale

Litterært værk

  • Ansari, Haidar (2022): Institutionaliseret. Gyldendal

Bøger

  • Andersen, Signe Hald (2017): Hvad vi ved om udsatte unge: historik, omfang og årsager. Gyldendal
  • Bryderup, Inge M. (2010): Ungdomskriminalitet, socialpolitik og socialpædagogik. Biografiske interview med unge om straf og behandling. Forlaget Klim
  • Khawaja, Iram & Lagermann, Laila (red.) (2023): (Farve)blinde vinkler – om racialisering, ulighed og andetgørelse i pædagogisk praksis. Nyt fra Samfundsvidenskaberne
  • Lihme, Benny (2013) Bander og kriminelle unge. Akademisk forlag
  • Najei, Ali (2023): Overlev. Gyldendal
  • Soei, Aydin (2018): Omar – og de andre. Vrede unge mænd og modborgerskab. Gads Forlag
  • Øland, Trine (red.) (2023): Velfærdsarbejdets paradokser. Syddansk Universitetsforlag (særligt kapitel 2, 4 og 9)

Undersøgelser

Politisk materiale

Artikler

Podcast og tv

  • DR2 Deadline 20.07.2022 og 03.08.2023 (findes på CFU)
  • Podcast: Fængsel: Haidar (2023). DR Lyd
  • Podcast: Gråzonen (2023): Haidar Ansari – digter og tidligere kriminel
  • DR1-dokumentar: ’Ali og hans brødre’ (2016)

Dokumentar

  • Det danske filminstitut (2017): Født til fængsel?
  • Det danske filminstitut (2012): Ghettodrengen
  • Det kriminalpræventive råd (2018): Kriminalitet og forebyggelse

Mulige samarbejdspartnere til indsamling af empiri

  • Det kriminalpræventive råd
  • SSP, skoler, dagtilbud og andre pædagogiske institutioner i dit nærområde